Hatvan évig lappangott a magyar művész monumentális alkotása, amelyet most először láthat a közönség

Egyedülálló műalkotással gyarapodott a Magyar Képzőművészeti Egyetem gyűjteménye, Barcsay Jenő 1964-ben készült, több mint 21 négyzetméteres szénrajza került az intézmény tulajdonába. A hat évtizedig lappangó, restaurált művet a nagyközönség először az egyetem július 16-án megnyíló Barcsay-életműkiállításán láthatja.

2025. 05. 25. 6:35
Barcsay Jenő Asszonyok című 21 négyzetméteres szénrajzának egy részlete Forrás: Ferenczy Múzeumi Centrum
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 300×730 cm-es, hét nőalakot ábrázoló, kartonra szénnel készített mű a miskolci Nehézipari Műszaki Egyetemen máig látható mozaik 1:1-es terve. A mű a Barcsay 125 jubileumi év egyik kiemelkedő felfedezése, az alkotás a mozaikot kivitelező Csákvári Nagy Lajos és felesége, Csókos Varga Györgyi hagyatékából került elő.

Barcsay
Barcsay Jenő Asszonyok című miskolci mozaikja különösen értékes. Fotó: Fehér Ildikó

Barcsay Jenő grafikája kiemelkedő művészi értéket képvisel

A grafikát mintegy ötven évig feltekerve tárolták, így a szélei megsérültek. A Magyar Képzőművészeti Egyetem papírrestaurátorai több hónapon keresztül dolgoznak majd a helyreállításán. A mű két különálló részből maradt fenn, így különösen nagy szakmai kihívás lesz az alsó és felső rész pontos összeillesztése.

Képzőművészeti és történeti jelentőség

Barcsay mesteri módon bánt a különféle széntónusokkal, árnyalatokkal és felületi struktúrákkal, ez a mű is egyik lenyűgöző példája klasszikus rajzművészetének. Barcsay későbbi mozaikalkotásai közül kizárólag ehhez az egy műhöz maradt fenn ennyire teljes, életnagyságú terv, így az alkotás különösen értékes.

A szénrajz szoros kapcsolatban áll a Képzővel: Barcsay a mű keletkezésekor már két évtizede tanított az intézmény jogelődjén, a Képzőművészeti Főiskolán.

Külön érdekesség, hogy a mozaikot letevő Csákvári házaspár készítette el a Képző főbejáratánál látható mozaikpadlót is, melyen ma is nap mint nap áthaladnak az egyetem hallgatói, oktatói.

Barcsay
Barcsay Jenő monumentális alkotásának kibontása. Fotó: Ferenczy Múzeumi Centrum

Történeti háttér és előzmények

A monumentális szénrajz történetét Szabó Noémi művészettörténész kutatásaiból ismerjük.

A mű előzménye az 1949-ben készült, Asszonyok című alkotás, amelyet a történelmi események miatt csak 1957-ben mutattak be.

Erre a műre alapozva kérhették fel Barcsayt a miskolci mozaik elkészítésére. A tervrajz elkészítésében valószínűleg László Gyula – későbbi Széchenyi-díjas régész és történész – is közreműködött, aki visszaemlékezéseiben leírja, hogy 1966-ban, a Nemzeti Színház mozaikjának tervezésén is Barcsay mellett dolgozott.

A restaurált művet a nagyközönség először a július 16-án megnyíló életmű-kiállításon láthatja a Magyar Képzőművészeti Egyetem aulájában és Barcsay termében, a Tökéletes egyensúly. Keresztmetszet – Barcsay Jenő életműve új megvilágításban című tárlaton.

Nem csak festőként alkotott maradandót

Barcsay Jenő 1900. január 14-én született a Kolozs megyében található Katonán. Az erdélyi származású Barcsay szegénységben nevelkedett, gimnáziumi tanulmányait Kolozsvárott, Szamosújváron és a nagyenyedi Bethlen-kollégiumban végezte. Apja katonatisztet akart belőle faragni, de ő maga inkább zenésznek készült. 1918-ban behívták katonának, de tüdőcsúcshurut miatt leszerelték, egy évvel később Magyarországra jött, beiratkozott a tanügyi reformokat megélő Képzőművészeti Főiskolára, ahol 1924-ben fejezte be tanulmányait Vaszary János és Rudnay Gyula növendékeként. Ösztöndíjasként először Párizsban, majd Rómában dolgozott. Első gyűjteményes kiállítását 1922-ben rendezte az Ernst Múzeumban. Főiskolán tanított 1945-től 1974-ig, pedagógiai munkásságának tanulságait több idegen nyelven is megjelenő Művészeti anatómia, valamint Ember és drapéria című könyveiben foglalta össze. Alkotásait 1925-től az Ernst Múzeumban, a Tamás Galériában, a Nemzeti Szalonban mutatta be, és két alkalommal szerepelt a Velencei Biennálén. 1929-től nyarait Szentendrén töltötte, amely festészetének egyik kiapadhatatlan ihlető forrása lett. Kezdetben monumentális hatású figurális képeket, később, főleg Szentendre ihletésére, a konstrukciót erősen hangsúlyozó tájképeket, majd geometrikus absztrakt kompozíciókat festett. Hosszú pályája során kialakított jellegzetes stílusát a szigorú szerkezet és a mély tüzű kolorit nagyszerű egysége jellemezte. Barcsay Jenő 1988. április 2-án hunyt el Budapesten.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.