Nyert Az utolsó vacsora a szolnoki filmfesztiválon

Látványtervezőket, képzőművészeti filmeket és diákfilmeket díjaztak az Alexandre Trauner art/film fesztiválon.

Magyar Nemzet
2020. 10. 18. 9:00
null
Részlet Rófusz Ferenc díjnyertes filmjéből Fotó: Rófuszfilm Kft.
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy sikerrel zárult szombat este az Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál. A Szolnoki Galériában megrendezett ünnepélyes záró gálán részt vettek a filmszakma képviselői, a fesztivál díjait az alkotók jelenlétében adták át. A képzőművészeti versenyprogramban két fődíjat osztottak ki. A legjobb animációs film díját Rófusz Ferenc Az utolsó vacsora című alkotása kapta.

Európai nagyjátékfilmes versenyprogram

A nyertes Festett madár a zsűri indoklása szerint meghökkentően művészien és realisztikusan tárja elénk a film fő témáit, a brutalitást, az embertelenséget. Második helyezett lett a lengyel Most hazudok című sci-fi, a fegyelmezett és feszesen felépített vizualitásáért díjazott alkotás látványtervezője Daria Dwornik. A harmadik díjat Ivan Ostrochovský szlovák filmrendező legújabb munkája, az osztrák–német koprodukcióban készült alkotás, a Szolgák kapta elegáns és pontos kompozícióiért. A különdíjat Vinnai Petra, az Éden című film látványtervezője vihette haza, aki a részletekben rejlő erős, koherens, steril világot hozott létre.

Jelenet az Éden című filmből
Fotó: Mythberg Films

Képzőművészeti versenyprogram animációs kategória

Rófusz Ferenc: Az Utolsó vacsora című alkotása nyert, Leonardo da Vinci híres művének animációs festményfilmként történő feldolgozásával, amelyben a kétezer éves szent titok eseményét megjelenítő falkép titokban megelevenedik.

Részlet Rófusz Ferenc díjnyertes filmjéből
Fotó: Rófuszfilm Kft.

A második helyezett M. Tóth Géza: MATCHES című animációs rövidfilmje, amelyben az egyik legtermészetesebb használati tárgy életre keltésével és a mesélő kisfiú tiszta és őszinte lényével azonosulva, könnyű szívvel társulunk a kreativitáshoz. Harmadik helyezett lett Klingl Béla ReMake című alkotása. A gyurmát idéző számítógépes animációs technikával készült film egy emberöltőt kísér végig pár percbe és csupán egy snittbe sűrítve, a születéstől az öregkorig, a halálig és talán még tovább.

Legjobb dokumentumfilm

A díjat a népszerű haida manga művészről, Michael Nicoll Yahgulanaas-ról szóló Kotnyeles című film kapta, amelyben a kortárs művész az ősi észak-amerikai kultúra foszlányaira a jelen kultúrát táplálni képes forrásként tekint. Egy rendkívül színes és termékeny kortárs zeneművész életpályáját sűríti portréfilmbe egy jubileum kapcsán a Péter Eötvös 75 című dokumentumfilm, amely a második helyezést érte el. Megosztott harmadik helyezést kapott Gulyás János Manna című alkotása, amely mozaikszerű, mégis lebilincselő visszaemlékező film egy vagy inkább a Supka Magdolna művészettörténészről, valamint Gulyás Gyula Tóth György fotóművész életét és munkásságát bemutató dokumentumfilmje, amelyben az alkotó fotóira emlékeztető képek a filmművészet legszebb erényeit mutatják fel. A Magyar Művészeti Akadémia képzőművészeti tagozatának díját Ulrich Gábor Dűne című filmje kapta, amely műfaját tekintve thriller, hullámzás a képzelet és a valóság között.

Diákfilmes versenyprogram

Az első helyezését Almási Zsolt nyerte a Figyelj már oda! című filmjével. A tízperces gang-odüsszeia az apa-fiú páros fáradságos lépcsőmászása a régi családi tükörrel az új albérlet manzárdlakásába szívszorító családi dráma a generációs szakadékról és egy elszalasztott kapcsolatról. Második helyezett Marek Głuszczak Close2U című filmje, két nemzedék közötti keserédes internetes randevú története. Megosztott harmadik helyezést kapott Baranyi Benő Anja című filmje, amely erőteljes látlelet a látványos külsőségek nélküli, hétköznapi rasszizmus különösen aktuális társadalmi problémájáról, valamint az Opál – rendezők: Marion Aknin, Basile Delille, Vincent Leclerc, Iliès Machou, Léopold Prengére – komputer-animációs kisfilm egy alternatív ökológiai disztópiáról.

A záróünnepségen megemlékeztek az Alexandre Trauner art/film fesztivál életműdíjasáról is, amit a Kecskemétfilm Kft. animációs stúdió megteremtőjének, ügyvezető igazgatójának, „az utolsó bástya védelmezőjének”, Mikulás Ferencnek ítéltek oda.

 

Az idei fesztiválon öt nap alatt 124 vetítést tartottak. Ezek közül tíz filmet az Európai nagyjátékfilmes versenyprogramban, 114-et a Képzőművészeti és a Diákfilmes versenyprogramban mutattak be. A vetítések és díjak odaítélése mellett a fesztivál több filmszakmai programmal is készült idén, ahol a látványtervezők munkássága állt a fókuszban. A díjakat a Magyar Művészeti Akadémia és a Nemzeti Filmintézet ajánlotta fel.

További díjazottak

A képzőművészeti zsűri különdíja: November1st – Rendező: Charlie Manton. A képzőművészeti zsűri elismerő oklevelei: Nekem közöm van a világhoz – Rendező: Mohi Sándor; A szörny és a művész – Rendező: Thibaut Bertrand; Új fauszti világ – Rendező: Piero Passaro. Futó Tamás zsűritag különdíja: Papa – Rendező: Bakos Fanni.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.