Szandál, a kelta dervis

T Á N C

2005. 11. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy perc alatt kétszáznegyvenegy lépés azért nem semmi. Nem beszélve a több tucat csillogó hasfalú, érzékien vonagló odaliszkról. Dübörögnek a janicsárdobok, hogy az ember a feltétel nélküli megadáson gondolkodik, mindez sok ezer néző előtt a Budapest sportarénában, amely feltehetőleg bármire alkalmasabb, mint színpadi előadásra – egyszóval minden adott ahhoz, hogy pocsék kis estének nézzünk elébe. A magát Törökország reprezentatív táncegyütteseként hirdető Fire of Anatolia bemutatóján azonban csalódnunk kell. A pocsék szó eufémizmus arra, milyen az, amikor jó másfél órán keresztül egyszerűen képtelenek vagyunk rájönni, miért van szükség ekkora hűhóra a nagy semmiért.
Szó se róla: az Anatólia tüze edzett, rutinos, professzionális táncosok óramű pontossággal szervezett kara. Valóságos hadsereg, amelynek tökéletesen olajozott előadásán hosszú combú anatóliai szépségek, kigyúrt izomzatú harcosok küzdenek az arénában a nézők kegyeiért, kartánc és bodybalett minden mennyiségben; s a közönséget egzotikus örömében még az sem zavarja meg, hogy egyik-másik jelenethez hegesztőszemüveg kellene, nehogy kiégjen szemünk az eszelős színpadi fénykezeléstől. De még az sem, hogy a szervezők nagy uniós igyekezetükben megfeledkeztek a magyar nyelvű konferálásról, tolmácsolásról, mobilkikapcsolós figyelmeztető szövegről.
Itt mindenki és minden a hatás maximális fokozásáról szól. A lenyűgözésről, a felpumpálásról, a marketingről. Táncot látunk, még inkább zajos, stroboszkópos, keletieskedő cirkuszt, amelyben a kunszt a lényeg – az „aki nem lép egyszerre” elv elsöpör mindent. A kunszt kell a show-hoz, a show pedig ahhoz, hogy ne csak néhány tudálékos értelmiségi meg családtag csámcsogjon efféle műsorokon. Azt látjuk, amit a törökök az ő nagy uniós igyekezetükben talán a nyugati világgal láttatni szeretnének: afféle globalizációs táncplaza ez, amelyben vidáman megférnek a konyai dervisek, a katonai lánctáncok, a hastáncok az ír szteppre hajazó figurákkal, az innen-onnan kutyult világzenei elemek a gyönyörű anatóliai népzenével és a misztikus szufi dallamokkal. Ami azért különös olyan ország „reprezentatív” táncegyüttesétől, amelynek legfelkapottabb és legeldugottabb szegletében, az utolsó benzinkútnál is kitartóan ömlik a népzenei alapú pop és a hagyományos muzsika egyaránt, és amely az utolsó vérig büszke nemzeti kultúrájára. Ahogy az is különös, hogy az alkotók kínosan ügyeltek arra, a török sztyeppe mítoszait megjelenítő műsorban csak leheletnyi mozlim utalások legyenek. Mert az unióban nem divat Mohamed, ugyebár.
Nos, az Anatólia tüze táncegyüttesnek sikerült bebizonyítania, hogy a kelták keze messze ér: zavaros meséjű, kizárólag dramaturgiai és koreográfiai közhelyekből álló előadásuk inkább sportteljesítmény volt, a sztyeppe szteppe Riverdances modorban, ruhákban, díszletekkel előadva. Már csak a bodrumi diszkók csillaga, Musztafa Szandál hiányzott az összképből. A charteres kelet-európai turisták ilyen fakultatív programról álmodnak egy antalyai tömegszállodában. Kis hastánc döner kebabbal.
Amikor kiléptünk a kapun, azért Buda felé sandítottunk, nem leng-e lófarkas zászló a tornyokon. Nem lengett.
(Fire of Anatolia, Papp László Budapest Sportaréna, november 9.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.