1. Lavina (12)
A kevesebb mindig több. Ez lehetne a mottója Ruben Östlund lélegzetelállító drámájának a Lavinának, ami olyan egyszerű alaphelyzetből indul ki, mint egy négytagú középosztálybeli család, és olyan hétköznapi konfliktusokat dob fel, amelyek egy ilyen famíliában a világ bármely nyugati társadalmában felmerülhetnek. Östlund előbb lepörget egy lavinát, majd ezt a bombát dobja be az idillbe, hogy aztán a feltörő konfliktusokat olyan elképesztő természetességgel, tudatossággal és a színészek olyan fokú instruálásával szője tovább, amilyet idén mástól nem láttunk. Pompás forgatókönyv, rendezés és színészek: a svéd mozi diadala az idei év, Oscar- és Golden Globe-jelölése biztosra vehető, és akár megkoronázása sem lenne Amerikában sem meglepetés. Főképp, hogy a hollywoodi remake már készül is belőle...
2. Leviatán (16)
Forgatókönyv-díjat kapott végül Cannes-ban az egyik nagy esélyesnek kikiáltott orosz Leviatán, amely komplexitásával még a legfelkészültebb Andrey Zvyagintsev-rajongókat is meg fogja döbbenteni. A kortárs orosz politikáról, a társadalmi állapotokról a Jób könyvén keresztül mesélő orosz alkotás jelenleg Golden Globe-jelölésnél, és Oscar szűk listánál is tart, s mi drukkolunk neki, hogy legalább az egyik helyen révbe érjen. Korrupt a világ, és ebben a kisember elveszik – ilyen és ehhez hasonló dolgokról beszél ez a remekmű.
3. Az üldözött (12)
Február 2-a óta nincs közöttünk Philip Seymour Hoffman, korosztálya vitán felül legbriliánsabb színésze. A 46 éves művész egyik utolsó alakítása emeli a legjobbak közé Az üldözöttet, amelynek pedigréjéről már áradoztunk korábban. John Le Carré regényéből Anton Corbijn rendezett kiválót, atmoszférájában, feszültségkeltésében egyaránt példás Az üldözött, amelyben Hoffman jelenléte olyan elementáris, hogy arra nehéz szavakat találni.
4. Szerelemre hangszerelve (12)
John Carney 2006-ban az Egyszer című, végtelenül szerény és egyszerű, ám annál nagyszerűbb filmjével már bizonyította, hogy szuper rendező. Azóta nem sikerült megugrania azt a nagyon magas szintet, amit akkor felállított magával szemben, ám az idei Szerelemre hangszerelve a bizonyság, hogy annak idején nem kifutott eredmény volt az a zene és dráma remek elegye. Itt van egy hihetetlenül tehetséges Mark Ruffalo, aki lecsúszott new york-i zenei kiadóként talál rá az éppen pasija lelépése miatt szomorkodó Keira Knightley-ra és annak zenei tehetségére. A végeredmény pedig szabadtéri vagabond zenélés, sok szerethető pillanattal, és az amerikai függetlenfilm szép momentumaival.