Huszonöt évvel az első fesztivál megrendezését követően ma már a magyar felnőttlakosság húsz százalékának van valamilyen emléke a Sziget fesztiválról – mondta a jubileumi év kapcsán a budapesti A38 hajón megtartott csütörtöki sajtótájékoztatón Gerendai Károly. Ez pedig azért érdekes adat, mert a rendezvény látogatóinak több mint fele 1999 óta külföldről jön szigetelni, az elmúlt néhány évben pedig ez az arány már nyolcvanöt százalék volt. S ahogy a fesztivál alapítója, egyben huszonöt éve fő reklámarca megjegyezte, így a Sziget az elmúlt negyedszázadban Magyarország legnagyobb turisztikai attrakciójává vált. Tavaly egyébként már 496 ezer embert vonzott a rendezvény.
A nosztalgikus visszaemlékezésbe torkolló sajtóeseményen Gerendai jelezte, huszonöt év elég volt, s miután immár az amerikai Providence Equity Partners befektetőcsoporthoz került az egyebek között a Volt és Balaton Sound fesztiválokat is magába foglaló portfólió, ő az idei jubileum után háttérbe vonul, és kilép a napi operatív munkából. (Ahogy arról lapunk korábban beszámolt, Gerendai mostanság a strandüzlet felé fordult, s nemrég megvette a Lupa-tó harmadát a budakalászi önkormányzattól.)
Az idén augusztus 9-e és 16-a közötti Sziget fellépői között lesz többek között Pink, PJ Harvey, Wiz Khalifa, a Kasabian és a Bad Religion. Összesen ötvenkét országból jönnek előadók, és a nem zenei kínálattal együtt több mint ezer program lesz idén. Kádár Tamás cégvezető közben arról beszélt, a Sziget változatlanul a szabadság, a sokszínűség, a tolerancia, a befogadás, a multikulturalizmus értékeit képviseli. S noha leszögezték, nem nagyon akarnak nosztalgiázni, azért akad majd belőle. Lesz például jubileumi buli a fesztiválon, valamint az elmúlt huszonnégy év Sziget-fotóiból készült egy kiállítás, amely július végétől szeptember elejéig lesz látható a Nagymező utcai Capa Központban, szigetes karszalaggal ingyenesen.
Ami közben az újításokat illeti, fontosnak tartják, hogy minél környezettudatosabb legyen a rendezvény. Ezt figyelembe véve, tavaly az összes begyűjtött hulladék harmincöt százalékát hasznosították újra, idén öt helyszínen lehet majd hulladékokat ajándékokra cserélni, például ingyen wifire. A másik, hogy az idén a vízhasználat jelentős részét – például a színpad előtti, közötti felületek, utak portalanítását, fellocsolását – ivóvíz helyett a Duna vizéből oldják meg.
A sokat kritizált fesztiválkártyával kapcsolatos dolgok is változnak: újítanak a fizetési rendszerben, így a Sziget-applikáción keresztül díjtalanul lehet feltölteni a fesztiválkártyát, amihez rögtön a belépésnél, sorban állás nélkül lehet majd hozzájutni.
Ugyancsak a fesztiválozók kényelmét hivatott segíteni az egyik legismertebb mobilos üzenetküldő alkalmazás, a Viber, amely Mission: Szitizen elnevezésű akciójával nyújt hasznos információkat a felhasználóknak, fesztiválozóknak. A Szigetnek egyébként már üzemel egy nyilvános Viber-csetcsatornája is, amelynek lassan egymillió tagja van.
A teljes programkínálat a fesztivál honlapján, illetve a mobilalkalmazáson is elérhető.