Ferrari, McLaren: versenyfutás az idővel

FORMULA-1 A Ferrari a hét végi Brazil Nagydíjon is a tavalyi autó továbbfejlesztett változatával indul, miközben Michael Schumacher újabb körrekordot állított fel az F2003–GA-val a fioranói tesztpályán. A McLaren-Mercedes is bejelentette, hogy a jövő héten már elkezdi saját csodafegyvere, az MP4/18-as tesztelését. Az FIA az idén nem vezeti be azokat az új szabályokat, amelyek az elektronikus segédeszközök használatát tiltották volna a Brit Nagydíjtól kezdődően.

Kemenczky Zoltán
2003. 04. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyöntetűen ellenezték a Formula–1 vezető gyártói azt az előzetes tervet, amely szerint már a július 20-i Brit Nagydíjtól betiltották volna az elektronikus segédeszközök használatát a versenyautókban, illetve a kommunikációban. A csata egyelőre az ő sikerükkel zárult, hiszen a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) néhány napja bejelentette: csak jövőre vezeti be a tiltó rendelkezéseket.
„A szükséges technikai berendezések, amelyekkel ellenőrizhető, hogy a csapatok valóban nem használják a betiltandó segédeszközöket, egyelőre nem állnak rendelkezésre” – hangzott az FIA indoklása.
Ez azt jelenti, hogy a csapatok egész évben használhatják a kipörgésgátlót, a „rajtgépet”, az automata sebességváltókat, s továbbra is engedélyezett lesz a kétirányú telemetria a depó és a versenyautó között.
Érdekes módon az ötszörös világbajnok Michael Schumacher is üdvözölte a döntést: „Soha nem titkoltam, hogy szerintem ezek az elektronikus rendszerek jók, mert lehetővé teszik a pilótának, hogy a maximumot hozza ki a gépből.” A német versenyző egy kérdésre azt is elmondta: nem szereti a jelenlegi kvalifikációs szisztémát, amely szerint az időmérő edzéseken minden pilóta csak egy mért kört autózhat.
„Én a régi rendszert jobban szerettem, ettől függetlenül minden szabályváltozás ellenére továbbra is versenyezni fogok” – nyilatkozta a Ferrari sztárja.
Még figyelemreméltóbb, hogy Bernie Ecclestone, a szakág fő jogtulajdonosa is kárhoztatja a mostani rendet, amely elsősorban Max Mosley FIA-elnök nevéhez köthető: „Az izgalmas időmérő edzések eltűntek. Először is a pilóták nem autózzák ki magukból a maximumot, másodszor pedig a mért körük után visszatérnek a boxba, és ott csücsülnek anélkül, hogy bármit tehetnének. Az új rendszer nem működik. Egy kicsit még várunk, de aztán változtatunk” – mondta a Formula–1 nagyfőnöke.
Noha a Ferrari szurkolói abban reménykedtek, hogy Michael Schumacher és Rubens Barrichello a hét végén Interlagosban már az új, F2003–GA jelzésű autóval versenyez majd, a csapat bejelentette: az új gép csak április 20-án, a San Marino-i Nagydíjon debütál majd. Ennek az az oka, hogy az elődjénél lényegesen gyorsabb F2003-ast még mindig nem tartják eléggé megbízhatónak Maranellóban, s úgy gondolják, az F2002-essel is képesek versenyeket nyerni. M. Schumacher egyébként további tizedmásodperceket faragott a fioranói körrekordból: szombaton 90 kört teljesített az olaszok házi pályáján, és a legjobb ideje 56,338 mp volt. A korábbi legjobb időt is ő tartotta 56,786-tal.
Az idei első két futamot megnyerő McLaren-Mercedes eközben szintén nem pihen a babérjain. A wokingiak, a Ferrarihoz hasonlóan, egyelőre szintén a tavalyi versenygépük továbbfejlesztett változatát használják – s nyerik vele a nagydíjakat –, de az új MP4/18-asról szóló hírek sejtetni engedik: közel van a nap, amikor kigördül a pályára a csodafegyverként emlegetett négykerekű. Az MP4/18-ashoz a Bild című német bulvárlap hírei szerint a Mercedes 930 lóerős motort fabrikált, a Mike Coughlan főkonstruktőr vezetésével készülő autóról pedig Adrian Newey technikai igazgató azt mondta: forradalmi újításokat alkalmaztak a tervezésénél.
Martin Whitmarsh főigazgató úgy nyilatkozott: a Brazil Nagydíj után elkezdik az MP4/18-as tesztelését, és már az április 20-i imolai versenyre is elviszik, amennyiben „két másodperccel gyorsabb és megbízhatóbb” a jelenleginél.
A vb-pontverseny állása 2 futam után: 1. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 16 pont, 2. Coulthard (skót, McLaren-Mercedes) 10, 3. Alonso (spanyol, Renault), Barrichello (brazil, Ferrari), Montoya (kolumbiai, Williams-BMW), M. Schumacher (német, Ferrari) és Trulli (olasz, Renault) 8-8, 8. R. Schumacher (német, Williams-BMW) 6, 9. Frentzen (német, Sauber) 3, 10. Button (angol, BAR-Honda) 2, 11. Heidfeld (német, Sauber) 1.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.