Talmácsi Gábor panaszai

Technikai sportok

Kemenczky Zoltán
2003. 06. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy becsvággyal, futamgyőzelmek, sőt titkon a világbajnoki cím reményében vágott neki a 2003-as idénynek Talmácsi Gábor, a gyorsasági motorkerékpáros világbajnokság 125 köbcentiméteres géposztályában induló, magyar pilóta. A keserű valóság azonban az, hogy a 21 éves versenyző az eddigi hét nagydíj közül csak a legutóbbi két futamon tudott bekerülni az első tízbe, holott papíron a világbajnoki címvédő csapat Apriliájával száguld.

Csalódás lehetett az eddigi szereplése a szurkolók és a közvélemény számára, s talán önnek is az… – vetettük fel Talmácsinak.

– Ez van… Sok bíráló észrevételt kapok az interneten keresztül is, úgyhogy érzem az elégedetlenséget. A legtöbb megjegyzésre azért nem válaszolok, mert azok, akik nem látnak be a színfalak mögé, nem tudhatják, melyek a valódi okok.

– Korábban arról szólt a fáma, hogy az Apriliája futóműve krónikus betegségben szenved, nem tudják úgy beállítani, hogy az ön vezetési stílusának megfeleljen.

– Ez a gond megoldódott. Arról van szó, hogy kijön a motor egy szériabeállítással, amit egy arra alkalmas szakember a versenyzőre hangol. Ilyen hozzáértővel a csapat nem rendelkezett. Aztán kerestem egy valódi profit, és az utóbbi két futamon már nem volt baj.

– Ki ez a szakember?

– Titok, ugyanis nem teljesen legálisan segített nekünk.

– A Katalán Nagydíjon kilencedik lett, de utána azt nyilatkozta, hatodik is lehetett volna, csak nem tudott jól kigyorsítani a kanyarokból, így nem tudta védeni a pozícióját.

– Négy körön keresztül tökéletes volt a motor, arra gondoltam, hogy a pódiumon végezhetek, de aztán előjött az a gond, amellyel régóta küszködünk: amikor féktávra érek, szinte lefullad a motor, olyan, mintha kifogyna a benzin.

– Ezért kell furcsamód kuplungolnia a kanyarokban is?

– Igen, és teljes gázt kell adnom üresjáratban, hogy kitisztuljon a motor. A szerelőimmel is vitatkoztam erről, azt mondták, miért nem húzom ütközésig a gázkart a kanyarokban. Elmondtam nekik, hogy nincs olyan pálya, amelyiken minden kanyarban maximális fordulaton lehet motorozni, és hozzátettem: bízzanak bennem, tudom, mit csinálok, jó versenyző vagyok.

– Nos, ez mind érhető, de csapattársa, a német Steve Jenker feltűnően sikeresen motorozik.

– Aki azt hiszi, hogy ugyanolyan a motorunk, az téved. Ez sportpolitika és pénz kérdése. Magyarország piaci szempontból nem versenyezhet Németországgal vagy mondjuk Spanyolországgal. Jenker az Apriliától sokkal spécibb alkatrészeket kap, a gépe három kilóval könnyebb az enyémnél. A versenyeken eddig körönként egy másodperccel volt gyorsabb nálam. Meggyőződésem, hogy az első öt versenyen az enyém volt a legrosszabb Aprilia a mezőnyben. Elég, ha csak a telemetriai adatok közül a végsebességeket megnézzük. Most kiharcoltam, hogy kapjak egy új hengert a motorba, s ettől egyszeriben két és fél másodperccel gyorsabb lettem.

– Az idény elején megfordult a fejében, hogy az Aprilia nem egyenlő kiszolgálásban részesíti a versenyzőket?

– Én azt hittem, hogy ugyanolyan jó motort kapok, mint mások, és harcolhatok a világbajnoki címért. Egyelőre azonban semmilyen előnyöm nem származott abból, hogy a tavalyi világbajnok csapatában versenyzem.

– Ez az év a nagy kitörés évének ígérkezett, de lehet belőle a nagy bukás éve is, hiszen ha most nem bizonyít, ki tudja, milyen lehetőségei lesznek később.

– Értem, mire céloz, de nem aggódom, mert jó leszek – és még az idén. Persze, a világbajnoki álmokról le kellett mondanom, de mostantól szeretnék mindig az első tízben lenni. Megígérték, hogy kapok új alkatrészeket, ám nem lehetek biztos abban, hogy ez így is lesz.

Talmácsi Gábor a szombati Holland Nagydíjon, Assenben ismét sokat küszködött a gépével, végül több mint egyperces hátránnyal ismét a 9. helyen végzett. Csapattársa, Steve Jenker megnyerte a futamot. A 250 kcm-es kategóriában az ausztrál West (Aprilia), a Moto GP-ben a spanyol Gibernau (Honda) győzött.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.