Elnémuló patadobogás

2004. 05. 30. 10:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma délután utoljára szólítják starthoz a lovakat a Kerepesi úti ügetőpályán. A versenyzés átköltözik a Kincsem parkban kialakított új versenytérre, s csak remélni tudjuk, hogy a magyar ügető elmúlt másfél évtizedben tapasztalt bámulatos fejlődése nem törik meg az új, szokatlan, pillanatnyilag ideálisnak egyáltalán nem nevezhető környezetben. A Kerepesi úti pálya 1933-ban, a szakma és a közönség áldozatkészségéből épült, s 71 esztendei derekas szolgálat után a hatalom pitiáner pénzéhsége miatt szűnik meg. A területet 1998-ban adták el, feltehetően bevásárlóközpont épül ott, de épüljön bármely más felesleges, hivalkodó és gagyi objektum, a város mindenképpen szegényebb lesz.
De ne beszéljünk az utolsó hat év méltatlan agóniájáról, még akkor sem, ha a lovak, a szakma és a közönség a nagy nyomás ellenére is hősiesen helytálltak, inkább villantsunk fel valamit a dicsőséges pillanatokból. Szerencsére a bőség zavarával küszködünk. A pályát ifj. Paulheim Ferenc tervezte, s a maga korában kifejezetten korszerűnek számított. A lelátókon 6-8 ezer néző kényelmesen elfért, de olykor 15-20 ezren is összezsúfolódtak. A magyar ügető legnagyobbjai: Baka és Első nem futottak a Kerepesi úton, de láthatta a közönség az öregedő Ellyt, aki fénykorában Európa-rekorder volt. Itt érte el első sikereit Ráma, aki később a kontinens számos versenyterén aratott szenzációs diadalokat. Ipoly és Bajnok S. „élethalál-küzdelmeit” még évtizedek múltán is átszellemült izgalommal emlegették a verseny ínyencei. Miként mi, a fiatalabbak is hasonló indulatokkal emlékszünk Jágó és Játszi váltakozó kimenetelű párviadalaira a 80-as évek közepén. Ám előre szaladtunk az időben, hiszen feltétlenül meg kell említenünk a háborús pusztítás után, 1948-ban, Amerikából importált Recordert, aki nevéhez méltóan minden addigi rekordot megdöntött. S ne feledkezzünk el a 60-as évek sztárjáról, Kabaláról, majd az egy évtizeddel későbbi idők csillagairól, Pánról, Pilvaxról, Packardról, Zeuszról, Zápolyáról, Apiról. 1980-ban az apró termetű és félszemű City tízezer tomboló néző előtt megverte a legjobb szovjet és NDK ügetőket. Sorolhatjuk még az évtized nagy egyéniségeit: Fickó, Joker, Komornyik, Lázálom, Látszat, Nebuló, Omnia, Riano, Rendfőnök, és sokakat kihagytunk. A rendszerváltás után a jobbnál jobb importok, Speedy, Foster, Wind Scot, Rothschild, Höjgard, King Satin, hogy csak a legnagyobbak közül említsünk néhányat, de hamar kiderült, hogy a hazai tenyésztés is rohamos fejlődésnek indult. Igazságtalanok vagyunk, de csak egy lovat emelünk ki a közelmúlt és a jelen hősei közül. Butterfly örök időkre a Kerepesi út pályarekordere marad. Szólnunk kéne a hajtó- és idomárszakma művészeiről, de majd egy más alkalommal pótoljuk ezt a mulasztást.
Öreg barátom szerint a még régebbi, az Erzsébet királyné úti pálya volt az igazi, a Kerepesi út csak halovány visszfénye lehetett annak. Az új versenyteret még korai lenne minősíteni, de az biztos, hogy nekünk a Kerepesi út iránt marad örök nosztalgiánk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.