Új korszak hajnalán a Formula–1

A U T Ó S P O R T Akik már nagyon unták, hogy mindent Michael Schumacher és a Ferrari visz, azoknak most jó évük volt. De legfőképpen persze Fernando Alonsónak, aki 24 évesen minden idők legfiatalabb világbajnoka lett. A „nagy” Schumi pedig kénytelen kicsire összehúzni magát, mert hiszen ki hitte volna, hogy a hétszeres vb-első a szezonban mindössze egyetlen futamot nyer, egy olyan versenyt, amelyben csak hat autó köröz a pályán?! Mert akadt itt gumibotrány, aztán trükkös benzintank is, amivel lebuktak a csalók – 2005 nem volt szokványos év a Forma–1-ben, az egyszer biztos.

2005. 12. 29. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alonso (Renault) és Räikkönen (McLaren) egyaránt hét versenyt nyert, Montoya (McLaren) hármat, M. Schumacher (Ferrari) azt a bizonyos egyet, amiről még esik szó, a melbourne-i idénynyitót pedig Fisichella (Renault) húzta be. A szűk lista mutatja is, miről szólt az évad: a Renault spanyolja és a McLaren finnje közötti huzakodásról. Az oviedói végül 133 pontot szorgoskodott össze, fő ellenlábasa pedig 112-t, és az utolsó két futam az egyéni vb-cím szempontjából már indifferens volt, ám szó sincs arról, hogy Alonsónak könnyen nyert ügye lett volna. Sokan vannak, akik szerint a peches Räikkönen jobban megérdemelte volna a koronázást. Tény, hogy a finn a nürburgringi futamon az utolsó körben esett ki az első helyről, és Hockenheimben is az élen állt, amikor a McLarenből megint előbújt a technika ördöge. Räikkönen kényszerű motorcsere miatt háromszor kapott büntetést, vagyis sorolták tíz hellyel hátrább, de Szuzukában a 17. helyről is nyerni tudott(!), Magny-Coursban a 13. rajtpozícióból indulva lett 2., Silverstone-ban a tizenkettedikből 3. A képlet egyszerű volt: ha a McLaren nem robban le, Räikkönennel aligha lehet mit kezdeni, lásd barcelonai és monte-carlói rajt–cél győzelmét. A szezonban a Hungaroringen is győztes finn haladt a legtöbbet az élen, 374 körön keresztül, Alonsónál ez a számadat csak 334. Ám a McLaren nem mindig bírta a strapát – a konstruktőrök versenyében is lenyomta a Renault –, Alonso pedig hideg fejjel élt a maga lehetőségével. A tizenkilenc futamból tizenötöt dobogós helyezéssel zárt! Vezetői kvalitásait a San Marinó-i Nagydíjon mutatta meg igazán, amikor az egyedül itt régi formáját hozó Schumachert verte meg hoszszú körökön át tartó párharcban.
A Ferrari csak Indianapolisban tudott nyerni, a már említett csonka futamon, amihez az F–1 históriájának egyik legnagyobb botránya társul. Tudniillik a Michelin nem megfelelő, balesetveszélyes abroncsokat szállított partnereinek a hírhedt oválpályára, s miután a lassító beépítésére vonatkozó kérésük süket fülekre talált, az érintett istállók bojkottálták a futamot. Maradt hat autó, a nézők pedig őrjöngtek a pálya szélén. A szezon másik nagy balhéja a San Marinó-i Nagydíjon tört ki, illetve az azt követő ellenőrzésen. Ezen ugyanis bebizonyosodott, hogy a BAR-Honda 007-es modellje igazi James Bond-os szerkezet. Az igazát a nem egyértelmű szabályokra hivatkozva körömszakadtáig védő istálló egy ballasztként funkcionáló beépített pót-üzemanyagtartállyal érte el, hogy az autóinak a verseny után meglegyen szabályok által minimálisan előírt 600 kg-os súlya. S „hivatalosan” persze a verseny közben is. A trükk azonban kitudódott, Buttonnak ugrott a futamon elért harmadik helye, Szato az ötödik helyét sirathatta, s a furmányos csapatot kétversenyes eltiltással is sújtották.
Dióhéjban ez történt tehát a 2005-es szezonban, amely után a világ egy új korszak, az Alonsóval, Räikkönennel fémjelzett nyitányát ízlelgeti. Mindazonáltal 2006-ban is toronymagasan Michael Schumacher kapja majd a legmagasabb alapfizetést, a Bild értesülései szerint 35 millió eurót, Räikkönen a második a sorban 20 millióval, a harmadik pedig Ralf Schumacher (Toyota) 17-tel. Miközben Alonso „rongyos” 5,5-del csak a kilencedik. Ám 2007-től a McLarennél, mert hogy oda megy, a Times szerint 31 milliót tehet zsebre. No igen, a spanyol már nemcsak vezetni tud, hanem szerződést kötni is.

Négy helyett két keréken. Baumgartner Zsolt történelmi jelentőséggel bíró F–1-es próbálkozása után a technikai sportok között érintettség okán idén a gyorsaságimotoros-vb került a célkeresztünkbe. Talmácsi Gábor a 125 kcm-ben végre képességeinek megfelelő kétkerekűre került a KTM-nél, és több mint dicséretesen szerepelt. Kategóriájában az összetett pontverseny harmadik helyén végzett, s nyert Mugellóban, Assenben és a Katari Nagydíjon is. Ez utóbbi sikerének „köszönhetően”, hogy a célegyenesben meg merte előzni a jobban favorizált csapattársát, jövőre már a Hondával törhet a vb-címre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.