A csőd peremén a Hockenheimring

Stefan Lázár
2006. 01. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az anyagi bukás küszöbén áll az autós gyorsasági vb, a Forma–1 Német Nagydíjának otthont adó Hockenheimring. A versenypályát üzemeltető részvénytársaság néhány héten belül fizetésképtelen lesz, ha nem sikerül gyorssegélyt szereznie. A sportlétesítmény működését átvizsgáló szakértői iroda megítélése szerint egy esetleges pénzinjekció is csupán két hónappal hosszabbítaná meg az agóniát.
A kritikus helyzet két okra vezethető vissza: a Forma–1-es cirkusz szervezői – élükön Bernie Ecclestone-nal – egyre növelték követeléseiket, ugyanakkor csökkent a nézők érdeklődése. Az autóiparáról híres Németország, számtalan világmárka hazája vállalta két vb-futam rendezését, a Német Nagydíjat Hockenheimben és az Európa Nagydíjat a Nürburgringen. Michael Schumacher ráadásul olyan cégérnek bizonyult, amely mágnesként vonzotta az autósport barátait. A benzingőzös reményekre épült a hockenheimi részvénytársaság hatvanötmillió eurós befektetése öt évvel ezelőtt a pálya át- és kiépítésére, hiszen az F–1 akkor reális üzleti reményt nyújtott arra, hogy az invesztíció hamarosan visszakerül a vállalat kasszájába.
Csakhogy a számítás nem vált be. Az átlagemberek széles rétegére nehezedő szociális és anyagi gondok még a legvérmesebb szurkolókat is visszatartották attól, hogy magukra vállalják a háromszáz eurós jegyárakat. Az éveken keresztül domináló Schumi és vele együtt a Ferrari-istálló gyengélkedése tovább rontotta a helyzetet. A 2005 végén elővételben eladott belépők száma drámaian csökkent, s a viszszaesés a következő esztendőkre is prognosztizálható.
Így szinte kilátástalannak tűnik a Hockenheimring helyzete: az rt. különböző bankoknak 28 millió, a kezességet vállaló városnak 18,5 millió euróval tartozik. A település a részvények 51 százalékával rendelkezik, a további 49 a Badeni Motorsportklub tulajdona. A tulajdonosok egyetértenének azzal, hogy áruba bocsássák a létesítmény nevét, az esetleges érdeklődők a részvények negyedéhez juthatnának hozzá. A versenypálya menedzserei az osztrák példát tartják szem előtt, ahol az Österreichringet egy mobiltelefoncég kívánságára A1-Ringre keresztelték át. A szanálási tervekben szerepel, hogy a pálya átépített szakaszát és a Mercedes-lelátót eladnák egy lízingtársaságnak, amelytől azután bérelnék ezek használatát. Az utóbbi megoldás a Hockenheimring esetében 25 millió eurós bevételt jelentene. Utolsó mentőövnek a tartományi kormányba helyezett bizalom számít, tehát az állami szubvencionálás.
A Forma–1 németországi konstrukciója akkor is megváltozna, ha sikerülne rövid távon elhárítani a fizetésképtelenség veszélyét. A Hockenheimring és a Nürburgring vezetői belátták, hogy két nagydíj költségeit nem képesek fedezni, ezért rotációs formában idényenként csak egy nagydíjat vállalnának. „Minden lehetőséget igyekszünk átvilágítani” – hangoztatja Georg Seiler, az rt. ügyvezetője, aki tudja, hogy a vállalkozást 2008-ig szerződés kötelezi a Német Nagydíj megrendezésére. Így már azt a hírt is örömmel vette tudomásul, hogy Ecclestone nem gördítene akadályt a két nagy német pálya rotációs tervei elé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.