Habsburg a volánnál: őfelsége és a királykategória

Történelmi család sarja a Toyota vezetőülésében.

Ch. Gáll András
2015. 01. 26. 3:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azt azért élőben szívesen meghallgattuk volna, amikor az új-zélandi Christchurch autós versenypályáján, a Ruapuna Parkban a műsorközlő a dobogóra szólítja az érmeseket: „ harmadik helyezett Habsburg Ferdinánd!” És vajon melyik ország képviseletében? Ausztriáéban? Magyarországéban? Horvátországéban? Ezt is megtudjuk az utolsó magyar király és osztrák császár, IV. (I.) Károly dédunokájával készült interjúból.

A 2012-ben 99 éves korában elhunyt Habsburg Ottó unokája, Károly fia még csak 17 éves, de már rutinos autóversenyző. És mivel Ottó elsőszülött fiának az elsőszülöttje, ő a legitim trónörökös. Magyarországon mindenképpen, bár Ausztriában nem, mert Ottó 1961-ben – annak érdekében, hogy hazatérhessen szülőhazájába – lemondott trónigényéről. (Máskülönben nem kapott volna beutazási engedélyt.) Szóval, amennyiben hazánkban valami csoda folytán alakulna legitimista párt, annak uralkodójelöltje csakis az ifjú Ferdinánd lehetne.

Az a Ferdinánd, aki ezen a hétvégén Új-Zélandon versenyzett a Toyota Racing sorozatban, és egy hete egy harmadik és egy hatodik helyezést szerzett. Ott értük el a trónörököst, amikor nálunk reggel nyolc volt, akkor odaát 20 óra

– Jó reggelt, felség, látom, a legutóbbi edzésen csak tizennegyedik lett
– Hű, ez egy kicsit kemény kezdés volt! Különben jó estét.

– Már elnézést az ostoba kérdésért, de szólította már önt valaki felségnek?
– Nem is kevesen, és ez cseppet sem ostoba kérdés. Amikor az emberek így szólítanak, nekem ez nagyon sokat jelent, nem is a személyem miatt, hanem mert azt mutatja, hogy az emberek mennyire tisztelik és elismerik a családunkat.

– Még mindig csak 17 éves, szinte gyerek. Mikor szembesült először azzal, hogy történelmi név viselője?
– Fokozatosan ébredtem rá. Édesapám kisgyermekkoromtól kezdve ismertetett meg családunk történetével, azzal, hogy kik is a Habsburgok, kik is vagyunk.

– Olvastam, hogy a zágrábi székesegyházban keresztelték meg, s a második keresztneve Zvonimir. Hogyan határozná meg önmagát? Osztrák? Horvát? Közép-európai? Netán magyar? Hiszen van magyar útlevele is.
– Nos, mindig is Ausztriában éltem, tehát Ausztriának meghatározó a szerepe az identitásomban. A családunk azonban óriási, élnek rokonaim szerte a világban, Európán kívül is, tehát úgy határoznám meg magam, hogy nemzetközi autóversenyző vagyok.

– Remek! Ugyanakkor az is tény, hogy sokáig egy magyar klub, a Kálmán Motorsport versenyzője volt.
– Valóban, a Kálmán Motorsport része volt a mi kartcsapatunknak, a Speedworld Academynek, ők biztosították a mechanikát, az anyagokat és a szállítást. Mindez roppant fontos volt, és ráadásul sokáig még magyar is volt a szerelőm. Hálás is vagyok a Kálmán Motorsportnak a rengeteg és szakszerű segítségért. Sok mindenre ők tanítottak meg az autóversenyzés tudományából.

– Mennyire elégedett a mostani eredményeivel?
– Úgy érzem, sok tekintetben túl is tettem a saját várakozásaimon. Ez nem azt jelenti, hogy elégedett lennék, ennél is jobban szeretnék menni, de az a tény, hogy az idei első hétvégémen mindjárt a dobogóra állhattam, boldoggá tesz.

– Felség, ön még csak júniusban lesz 18 éves, hogyan látja a jövőjét az autóversenyzésben?
– Sikeres autóversenyzőnek képzelem el magam, és nem akárhol, hanem a Forma–1-ben. A Toyota-versenysorozatot csak egy állomásnak tekintem a pályafutásomban. A következő lépcsőfok a Formula Renault 2.0 lesz Európában, már az idén. Ez egy nívósabb sorozat. Az a célom, és ezt nem is titkolom, hogy a legsikeresebb Forma–1-es pilóta legyek.

– Nem aprózza el, az biztos. Egyébként milyen gyakran látogat el Magyarországra, mikor jön el hozzánk legközelebb?
– A múltban családi okokból sokszor látogattam Magyarországra, anyai ágon idevalósi vagyok, pontosabban erdélyi (édesanyja Thyssen-Bornemissza Franciska – a szerk.), de idén nem lesz versenyem Magyarországon. Ugyanakkor minden vágyam, hogy még egyszer indulhassak egy kartversenyen, és el kell mondanom, hogy a kedvenc kartpályám az ostffyasszonyfai Pannónia-ring. Tehát előbb vagy utóbb, de ott leszek!

– Tud valamennyire magyarul?
– Hogyne. Szia, hogy vagy, igen, nem – körülbelül ennyit.

– Kit tart a legnagyobb Habsburg-uralkodónak?
– Na, ennél könnyebbet kérdezzen. Mondjuk azt, hogy kit tartok a legnagyobb Forma–1-es pilótának.

– Na, kit?
– A maiak közül Valtteri Bottast, a régebbiek közül Alex Wurzot, Niki Laudát, Michael Schumachert, Juan Manuel Fangiót.

– Köszönöm, felség.

Ferdinánd számtalanszor versenyzett már hazánkban

Habsburg Ferdinánd a bajnokság 9. helyéről vághat neki a Toyota Racing Series (TRS) következő versenyhétvégéjének január legvégén, miután az elmúlt három futamot érett versenyzéssel, két top 7-es eredménnyel, valamint 100 százalékos célba érési rátával teljesítette. Az osztrák tinédzser hetedik, hatodik, illetve tizenkettedik helyre hozta be a Victory Motor Racing Toyota FT50 versenyautóját az invercargilli (Új-Zéland) Teretonga Parkban. Bár a szombati nyitófutamon kétszer is pályára küldték a biztonsági autót, valamint egyszer piros zászlóval félbe is kellett szakítani azt, azonban még ezek sem hátráltatták Habsburgot, aki 12 helyet javítva végül hetedikként ért célba.

Ferdinándot mindössze 5.188 másodperccel a győztes mögött intette le a kockás zászló, és a futam utolsó körén sikerült megfutnia saját legjobbját, amely 0,22 másodperccel gyorsabb volt az időmérős teljesítményénél.

„Nehéz a pálya, és nem sikerült tökéletes kört összeraknom az időmérőn – mondta el a futam után Habsburg. – Az adatok azt mutatják, hogy a legjobb szektoridőim alapján az ideális köröm 11. helyet ért volna a 19. helyett. így ezen a téren mindenképp javulnom kell a jövőben.”

A második, szintén 15 körös futamon, amelyet már az első körében piros zászló szakított meg, Habsburg a hetedik helyről rajtolva végül hatodikként ért célba, legjobb európaiként. A 20 körös Spirit of a Nation Cup futamon a 18. helyről ismét kilőtt a rajtnál, és az első kör végén már a 11. helyen autózott.

„Az, hogy az első és a harmadik futamon ilyen pozícióból kellett rajtolnom, azt jelentette,  amint a zöld lámpa kialszik, mindent bele kell adnom, és stabilan gyors köridőket kell futnom, hogy előre tudjak törni.”

Habár 5 körrel a leintés előtt a váltó meghibásodása miatt egy helyet visszacsúszott, a 17. körben sikerült megfutnia saját leggyorsabb köridejét, és magabiztos teljesítményt nyújtva így is az előkelő 12. helyen végzett, 100 százalékos célba érési rátával zárva a TRS második fordulóját.

„Összességében elégedett vagyok a hétvégével, és lényegében elértem a kitűzött célomat, vagyis mindhárom futamon sikerült célba érnem, de a jövőre nézve mindenképp szeretnék javítani az időmérős teljesítményemen.”

A 2,6 kilométer hosszú Hampton Downs Motorsport Park a TRS következő állomása. Új-Zéland legújabb versenypályáját a 11 méteres szintkülönbség, valamint a döntött kanyarok teszik igazán különlegessé.


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.