Magyar mókamester a Girón, százlábú és feszültség az élen

Elérkezett a harmadik hét, vasárnapig még hat szakasz áll a Giro d’Italia résztvevőinek rendelkezésére, hogy eldöntsék a rózsaszín trikó sorsát. A három magyar versenyző egy-egy jó szakaszeredményben bízik.

2022. 05. 24. 6:55
PEÁK Barnabás; VALTER Attila; FETTER Erik
Budapest, 2022. május 6. Fetter Erik, az EOLO-Kometa, Peák Barnabás, az Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux és Valter Attila, a Groupama-FDJ csapat tagja (b-j) a Giro d'Italia országúti kerékpáros körverseny rajtja elõtt a Budapest és Visegrád közötti 195 kilométeres nyitóetapján a Hõsök terén 2022. május 6-án. Ez az elsõ alkalom, hogy Magyarországot érinti a háromhetes körverseny, a Giro 14. alkalommal rajtol Olaszországon kívül. MTI/Illyés Tibor Fotó: MTI/Illyés Tibor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hétfői pihenőnap után vasárnapig még újabb hat, többségében kőkemény szakasz vár a Giro d’Italia mezőnyére, köztük kedden és szombaton az egész olasz körverseny két legnehezebb etapja. Pedig a mezőny egyik magyar tagja, Peák Barnabás (Intermarché–Wanty–Gobert Matériaux) sokkal rövidebb útvonalat talált az utolsó szakasznak, a vasárnapi időfutamnak otthont adó Veronába.

Peák leleményességét a Giro hivatalos Twitter-oldala is díjazta.

Az első Grand Tourján tekerő Peák a verseny első felében csapattársa, Biniam Girmay sikeréért dolgozott, ám miután az eritreai versenyző bizarr balesete miatt feladta a versenyt, Peák maga is sprintelt a tizenharmadik szakaszon, ahol az idei Giro eddigi legjobb magyar szakaszeredményét érte el, tizenharmadik helyen futott be. A harmadik héten a huszonhárom éves kerekesnek egy esélye lehet a javításra: a csütörtöki szakasz lehet az utolsó, amelyen mezőnyhajrá dönthet a győzelem sorsáról.

A másik két magyar versenyzőnek inkább a hegyek és egy jó szökés adhat esélyt. Fetter Erik (EOLO–Kometa) többször is tudott az élcsoporthoz csatlakozni, a legutóbbi, vasárnapi szakaszon annak ellenére, hogy cserekerékpárral kellett tekernie. A szintén Grand Tour-újonc Fetter azt is elárulta az Eurosportnak, hogy a mezőny legtapasztaltabb magyar kerekesének, Valter Attilának (Groupama–FDJ) milyen szerep juthat az utolsó héten.

– Talán az lehetett Attilánál a gond, hogy korábban túlságosan rástresszelt a jó eredményre, meg arra, hogy mindenáron ott legyen a szökésben. De szökni nem egyszerű, főleg itt. A torinói meleg nap elején egymásra is néztünk a mezőnyben, és nem hittünk a szemünknek, olyan menés volt.

Náluk szerintem mostantól az lesz a nagy cél, hogy Démare megszerezze a ciklámen trikót. És nem kizárt, hogy ahhoz Attila is kelleni fog. De őt ismerve, egy villanása biztos lesz

– vélte Fetter, utalva arra, hogy Valter már eddig is sokat tett azért, hogy francia csapattársa 2020 után ismét megnyerje a Giro pontversenyét.

Szoros lehet a végjáték

Az utolsó héten nagy csata várható a rózsaszín trikóért is, még az is elképzelhető, hogy ugyanúgy a viadalt záró időfutam dönt majd a végső győzelem sorsáról, mint két éve. Akkor az időfutamon még Jai Hindley tekert rózsaszínben, a díjátadón viszont már nem rajta feszült az áhított ereklye. Az ausztrál kerekes azóta sokat küzdött sérüléssel, de idén ismét ott van a legnagyobb esélyesek között.

Egyértelműen azért vagyok itt, hogy megnyerjem a versenyt, nem azért jöttem, hogy zoknival ruházzam fel a százlábúkat. 2020-ban csak egy napig viselhettem a rózsaszínt, ami így keserédes emlék

– fogalmazott a BORA–Hansgrohe kerekese, akinek két nagyon erős csapattársa van Wilco Kelderman és Emanuel Buchmann személyében. Igaz, utóbbival két éve volt problémájuk, mivel eleinte Hindley-nek a hegyeken végül gyengébbnek bizonyult hollandért kellett dolgoznia, az ausztrál szerint azonban idén teljes a csapaton belüli egység.

HINDLEY, Jai
Jai Hindley már nyert egy szakaszt az idei Girón (Fotó: MTI/EPA/ANSA/Maurizio Brambatti)

– Wilcónak műszaki hiba miatt volt egy gyenge napja a Blockhauson, de nem zuhant magába, ugyanúgy dolgozik tovább a csapat sikeréért. Emanuel még mindig ott van a legjobb tízben, úgyhogy több opciónk is van az utolsó hétre – hangsúlyozta Hindley, aki azt is leszögezte: a pihenőnap utáni, keddi szakasz brutális lesz.

2020-ban sokáig viselte a rózsaszín trikót Joao Almeida is, akinek idén egyelőre a legjobb huszonöt év alatti versenyzőnek járó fehér mez jut, de az immár az UAE-ben tekerő portugál többre vágyik. Talán ezért is veszett össze a legutóbbi szakasz után az aktuális rózsaszín trikós, Richard Carapaz csapatával, az INEOS Grenadiersszel.

Almeida azt nehezményezte, hogy a befutónál Carapaz csapattársa, Pavel Sivakov lefékezett előtte, így próbált meg másodperceket nyerni az összetett éllovas ecuadori javára. A mutatvány végül nem sikerült, Almeida és Hindley is Carapazzal azonos időt kapott, mindenesetre a feszültség jól jelzi, mennyire apró momentumokon múlhat az idei Giro.

Az esélyesek közül Richard Carapaz az egyetlen, aki már díjátadón is viselhette a rózsaszín trikót. Az ecuadori kerekes 2019-es végső sikere még meglepetés volt, de azóta többször bizonyította képességeit, immár olimpiai bajnoknak is mondhatja magát.

CARAPAZ, Richard
Egyelőre Richard Carapazon feszül a rózsaszín trikó (Fotó: MTI/AP/LaPresse/Massimo Paolone)

– Erősebbnek érzem magam, mint 2019-ben, noha a győzelem még távolról sem biztos – mondta Carapaz. – Az előttünk álló hét kedvező számunkra, sok hosszú emelkedő vár ránk. A csapatunk erős, vasárnap is sokáig öten voltunk az esélyesek csoportjában.

Az ecuadori már kétszer is bukott a Girón, de mindkettőt megúszta sérülés nélkül, így nyugodt és bizakodó hangulatban várja az utolsó hat szakaszt.

Az összetett élmezőnye tizenöt szakasz után

1. Richard Carapaz (ecuadori, Ineos Grenadiers) 63:06:57 óra
2. Jai Hindley (ausztrál, BORA–hansgrohe) 7 másodperc hátrány
3. Joao Almeida (portugál, UAE) 30 mp h.
4. Mikel Landa (spanyol, Bahrain–Victorious) 59 mp h.
5. Domenico Pozzovivo (olasz, Intermarché–Wanty–Gobert Matériaux) 1:01 perc h.
…51. Valter Attila (Groupama–FDJ) 1:27:27 óra hátrány
…78. Fetter Erik (EOLO–Kometa) 2:07:13 ó h.
…122. Peák Barnabás (Intermarché–Wanty–Gobert Matériaux) 3:08:08 ó h.

Borítókép: Fetter Erik, Peák Barnabás és Valter Attila már több mint 2500 kilométert teljesített a Hősök teréről indulva, de a verseny legnehezebb része még előttük áll (Fotó: MTI/Illyés Tibor)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.