Hamilton és Alonso hiába ellenzi, este beköszönt az új éra

Az idény tizedik versenyhétvégéjén megérkezik a Formula–1-be az évad legnagyobb újítása: Lewis Hamilton felségterületén, Silverstone-ban szombat este debütál a sprintkvalifikáció. Hamilton nincs elragadtatva az új lebonyolítástól, ugyanakkor csipkednie kell magát hazai pályáján, ha Max Verstappen nyomában akar maradni, hiszen már jelenleg is tetemes a lemaradása vetélytársa mögött.

2021. 07. 17. 9:45
Lewis Hamilton
A hétszeres világbajnok Silverstone királya Fotó: Adrian DENNIS/AFP
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Formula–1 világát megrengető, 2022-re ígért szabályváltoztatások előtti utolsó, nagyobb volumenű újítás ma este debütál a királykategóriában. Az évekkel ezelőtt megálmodott sprintkvalifikációt az F1 története során először ma 17.30 órától rendezik meg, felborítva ezzel a versenyhétvégék megszokott menetrendjét. A Brit Nagydíj programja a pénteki első, sikerét hozott szabadedzéssel rajtolt el, de már péntek este megtartották az időmérőt is, ennek a végeredménye határozza meg a sprintkvalifikáció rajtsorrendjét is, amely jelen esetben az első tíz helyen a következő: Hamilton (Mercedes), Verstappen (Red Bull), Bottas (Mercedes), Leclerc (Ferrari), Pérez (Red Bull), Norris (McLaren), Ricciardo (McLaren), Russell (Williams), Sainz (Ferrari) és Vettel (Aston Martin).

A sprintkvalifikáció versenytávja száz kilométer, amit Silverstone-ban 17 kör és feltehetően 25-30 perc alatt teljesítenek a pilóták. Nincsenek kötelező kerékcserék és gumiszabályok sem, tehát a csapatok maguk dönthetik el, milyen abroncsokkal küldik ki a pályára a versenyzőiket. A parc fermé-szabály viszont már az időmérő után életbe lépett, csak biztonsági okokra hivatkozva változtathatnak az autóikon az istállók.

A száguldó cirkusz vezetői az izgalmak fokozását várják el az új formátumtól, és remélik, hogy a sprintkvalifikáció elnyeri a rajongók tetszését is. A versenyzők ugyanakkor nincsenek elragadtatva az ötlettől, vonatozásra számít, Fernando Alonso pedig úgy véli, jelen formájában nem lesz nagy jövője a sprintfutamnak. Ha a nézők tetszését mégsem nyeri el az új lebonyolítás, akkor Ross Brawn szerint lenyelik a békát, és nem fogják erőltetni a sprintfutamokat a folytatásban.

A hétszeres világbajnok Silverstone királya
Fotó: Adrian DENNIS/AFP

– Remek döntésnek tartom, hogy a próbaidőszak három versenyre szól, és nem az egész idényre. Korábban többször elkövették a Formula–1-ben azt a hibát, hogy a változtatásokkal rögtön az egész idényre terveztek – fogalmazott a sportigazgató.

– Én hiszem, hogy a pilóták keményen fogják nyomni. Gondolják, hogy Max Verstappen vagy Lewis Hamilton máshogy fog nekivágni az első kanyarnak azért, mert nem a főfutam zajlik, hanem csak a sprint? Nem hinném. Persze, hogy erről megbizonyosodjunk, ki kell várnunk a végét.

Egyelőre tehát további két ilyen lebonyolítású versenyhétvégét terveznek az idényben, Monzában és São Paulóban – amennyiben egyáltalán megrendezik a Brazil Nagydíjat, ugyanis a koronavírus-fertőzöttek magas száma miatt jelenleg ez is kétséges. Ha viszont beválik az új formátum, jövőre akár hat versenyhétvégén is viszontláthatjuk a sprintfutamokat.

A TOVÁBBI PROGRAM

szombat:

2. szabadedzés 13.00

sprintkvalifikáció 17.30

Vasárnap:

a futam 16.00

Utóbbiak végeredménye határozza meg a vasárnapi futam rajtrácsát, és ugyan az élen végzett három versenyző a dobogón nem pezsgőzhet, de a régi hagyományokat újraélesztve mindegyikük egy-egy babérkoszorúval gazdagodik, valamint pontokkal is, 3-2-1 felosztásban.

A végelszámolásnál pedig ebben az idényben minden pontnak nagy jelentősége lehet, így Hamiltonnak is komolyan kell vennie ezt a szűk félórát, már csak azért is, mert immár 32 pont a lemaradása az éllovas Verstappennel szemben. Ha valahol, akkor a Brit Nagydíjon kezdhetné meg a felzárkózást a hétszeres világbajnok, hiszen Silverstone hagyományosan az ő felségterülete, hét futamgyőzelmével rekorder. A hibrid éra 2014-es kezdete óta nyolc versenyt rendeztek meg itt, ebből hatot Hamilton nyert meg, kétszer a második helyen végzett. Joggal reménykedhet tehát most is a jó szereplésben, habár ezúttal vetélytársa a fő esélyes.

A PONTVERSENYEK ÁLLÁSA

versenyzők:

1. Verstappen 182 pont

2. Hamilton 150

3. Pérez 104

csapatok:

1. Red Bull 286 pont

2. Mercedes 242

3. McLaren 141

MEGÉRKEZETT A JÖVŐ

A Formula–1 hivatalos csatornáin csütörtökön bemutatták a jövő évi, aerodinamikai és egyéb technikai szabálymódosításoknak megfelelően megtervezett versenyautót. Íme a prototípus:

További fényképeket IDE kattintva láthatnak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.