A mélybe húz a halott testek súlya

A Tűz a tengeren című olasz dokumentumfilm a menekültügy ürességéről és álszentségéről mesél.

Ficsor Benedek
2016. 10. 12. 16:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szent Pált a damaszkuszi úton éri utol Isten fénye. A keresztényüldöző Saul a lováról a földre zuhanva tehetetlenül emeli az égre a kezét Caravaggio festményén, amely talán a megtérés pillanatának legerőteljesebb képi ábrázolása. Az itáliai művész zsenialitásának hála az állat mellett heverő test súlya a nézőt is magával rántja a mélybe. Ugyanez a súly jelenik meg Gianfranco Rosi Tűz a tengeren (Fuocoammare) című – a héten magyar mozikba kerülő – dokumentumfilmjében is. A különbség mindössze annyi, hogy az általa ábrázolt testek már rég nem élnek. Elpusztultak az Afrikából Európába tartó hajóúton.

Az olasz rendező filmjével a menekültválság lényegére, a szenvedő emberre igyekezett felhívni a közvélemény figyelmét. Ez olyan jól sikerült, hogy az alkotás idén elnyerte a 66. Berlini Filmfesztivál Arany Medve díját. A dokumentumfilm üzenetét figyelembe véve azonban az elismerés nem annyira Rosi nemes céljait, mint inkább a menekültekkel kapcsolatos európai politika álszentségét igazolja.

Lampedusa korábban idilli kis olasz sziget volt Afrika partjaihoz közel. Néhány éve azonban az édeni világ tovatűnt. A sziget lett az első számú célpontjuk az afrikai menekülteknek, akik az embercsempészek lélekvesztőin próbálnak eljutni Európába. A kétezres évek eleje óta több százezren érkeztek az apró szigetre, és ki tudja, hányan vesztek oda az út alatt.

A Tűz a tengeren a sziget lakóinak életét állítja párhuzamba az oda özönlő menekültek kilátástalanságával. Egy tizenéves kisfiút látunk, akinek új szemüvegre van szüksége, egy kávézó idős házaspárt, és egy halászt, aki a régi időkről mesél. És mindeközben újra és újra felbukkannak a rozzant bárkákon érkező tömegek. Az azonban felettébb érdekes, hogy a rendező egy szót sem ejt a menekültek elleni lampedusai tüntetésekről, nála a sziget egy békés halászfalu.

„Elfogadhatatlan, hogy a tengerbe kell veszniük tragédiák elől menekülő embereknek” – nyilatkozta a rendező a berlini díj átvételekor. Filmje azonban mégsem a szerencsétlen lelkekről szól. Hanem arról az ürességről, amelyet az érkezésük jelent.

– A kollégáim azt mondták, minél több halott gyereket és terhes nőt látok, annál inkább hozzászokom a látványhoz, de ez nem igaz – mondja a filmben egy olasz orvos. – Csak ürességet érez az ember.

És ugyanez az üresség tükröződik a menekültek arcán is. Végigvándorolnak fél Afrikán, szenvednek, éheznek, ezrek pusztulnak el körülöttük, a megérkezés – a film tanúsága szerint – mégsem jelent katarzist. A két világ – ahonnan és ahová menekülnek – ugyanis nem találkozhat. – Ha emberek akarunk maradni, segítenünk kell a menekülteken – fogalmaz ugyanaz az orvos. Csakhogy, Rosi analízise szerint, a segítség, az egyéni áldozatok nem juthatnak túl a testeken.

A parti őrség egy túlzsúfolt bárkához ér. Az emberek, akár a heringek, préselődnek össze, lábaik alól egymás után kerülnek elő a haldoklók és a halottak, akiket a parti őrség emberei egyesével vonszolnak át a saját hajójukra. És ekkor érezzük meg, szinte a húsunkba marnak a képek, hogy ezek a testek valaha emberek voltak, súlyuk magával ránt bennünket a tenger vadul hullámzó vizébe. Rosi kamerája azonban még ennél is kegyetlenebb: a túlélők is csupán testek. Szenvedésük ugyanúgy elpusztította őket. Mi, a befogadók nem érthetjük meg a borzalmakat, hiszen egy másik világban élünk. A film nem véletlenül áll meg a menekülttáboroknál, és nem mond semmit a beilleszkedésről. A saját logikája szerint ugyanis ott már csak hiány van, a végtelen üresség.

Kevesebb pénz a mentésre

Matteo Renzi olasz miniszterelnök minden uniós államfőnek vinni akart egy példányt a film DVD-jéből, hogy felhívja a figyelmüket a borzalmakra. Ez azért különösen pikáns, mert Lampedusát előbb az olasz kormány, majd az unió hagyta magára. A menekültkérdésben oly érzékeny Európai Unió 2014-ben nem támogatta a tengeri mentést célzó Mare Nostrum programot, amely így leállt. Helyette jóval kisebb költségvetéssel elindították a Triton műveletet. Sokáig úgy tűnt, a menekültszigetre minden politikusnak szüksége van: bármikor elő lehet hozni a borzalmakat. Egy brit javaslat szerint azért kell csökkenteni a mentésre fordított összeget, hogy elvegyék a menekültek kedvét a hajózástól. Ám amíg a csöppnyi szárazfölddel az unióban példálózni lehetett, addig újabb és újabb lélekvesztők indultak el Afrikából. Mára valamelyest más lett a helyzet, a csempészek már nem elsőként Lampedusát célozzák meg. Ez azonban nem változtat a tényen, hogy – a Tűz a tengeren ábrázolásához hasonlóan – a menekültek az európai döntéshozók számára csupán testek, amelyeket a súlyuk a mélybe húz. A film – és berlini fődíja – ennek fényében kapja meg valódi jelentését. (F. B.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.