Drámai éjszaka: vert helyzetből fordított az MSZP

Tíz év telt el a drámai fordulatokat hozó 2002-es országgyűlési választás első fordulója óta.

Kovács András
2012. 04. 07. 2:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tíz évvel ezelőtt tartották a 2002-es országgyűlési választások első fordulóját, amely a korábbi voksolásokkal szemben soha nem látott szoros eredményt hozott. Mindezen túl a megelőző három választás közül ekkor mentek el a legtöbben szavazni, ami világosan mutatja az akkori kampány soha nem látott intenzitását és mozgósító jellegét.



Először nézzük a tényeket: az április 7-i választáson 70,53 százalék élt állampolgári jogával, a legtöbben Budapesten (77,52 százalék), míg a legkevesebben Bács-Kiskun megyében (64,95 százalék) szavaztak. A listás voksolást az MSZP nyerte 42,05 százalékkal, a Fidesz–MDF 41,07, míg az SZDSZ 5,57 százalékot szerzett. A MIÉP 4,37, a Centrum Párt 3,9, a Munkáspárt 2,16 és az FKGP 0,75 százalékos eredményével nem jutott az Országgyűlésbe.

Medgyessy jól titkolózott

Az egyéni kerületek szintjén az MSZP 24, a Fidesz–MDF 20, míg az MSZP–SZDSZ közös jelöltje egy mandátumot szerzett, így összesen 45 helyen dőlt el a verseny az első fordulóban, ami szintén rekordnak számított. A második kör előtt 131 körzetben folytatódott a verseny, ebből 73 helyen az MSZP, 56 helyen a Fidesz–MDF, míg két körzetben az MSZP–SZDSZ közös jelölt vezetett.



Nehéz meghatározni, hogy mikor is kezdődött el a 2002-es választás kampány, a leghelyesebb, ha azt mondjuk, hogy már 1998 nyarán elkezdte a felkészülést az MSZP a visszavágásra. Hosszú keresgélés után Medgyessy Pétert választották miniszterelnök-jelöltnek, akiről már csak a választási győzelem után derült ki, hogy D-209-es számmal szigorúan titkos tisztként dolgozott a diktatúra évei alatt.

Majdnem mindenkit elvittek

A szocialisták mozgósító stratégiáját Ron Werber kampánytanácsadó találta ki, amelynek alapja a suttogó propaganda és a személyes megkeresés volt. Sikerét jól mutatta, hogy például az egyik csepeli és angyalföldi választókerületben 77, Újpesten 77, Kispesten 77, Dunaújvárosban 72, Pécsett 75 százalékos részvételt sikerült „produkálni”. Természetesen ezeken a településeken mindenütt első körös győzelmet aratott az MSZP.



A Fidesz 2002 elején jelentette meg a Jövő elkezdődött címet viselő vitairatot, amely tükrözte Orbánnak az előző évi kongresszuson tett kijelentését: a Fidesznek jó esélye van arra, hogy megnyerje a 2002-es parlamenti választásokat, hiszen a polgári Magyarország jövőképével szemben nincs más értékteremtő jövőkép. A miniszterelnök derűlátását alátámasztották a közvélemény-kutatások is, mivel a 2001. szeptember 11-i terrortámadást követően folyamatosan nőtt a Fidesz–MDF népszerűsége és egyre távolabb kerültek az MSZP-től.

Mik voltak a tévedések okai?

A választás egyik legfőbb meglepetése és későbbi kérdése éppen az lett, hogyan lehet az, hogy mindegyik nagyobb közvélemény-kutató intézet a Fidesz–MDF győzelmét jelezte előre, és mégis ezzel ellentétes eredmény született. Az eredménybecslések kudarcában a Fideszhez kapcsolódó választói attitűdök félreismerése; a közvélemény-kutató intézetek eredményeinek valóságosként (a valóságos folyamatokat jól leképezőként) való elfogadása és értelmezése; valamint a választók téves feltételezése a választások várható végeredményéről játszott közre.



Mindenki számára emlékezetes jelenet maradt, hogy az első forduló estéjén az MSZP számára kedvezőtlen kutatási adatok kapcsán Kovács László, a párt akkori elnöke azt felelte: nem közvélemény-kutatást, hanem választást kell nyerni. A korábbi és későbbi külügyminiszternek ez a kijelentése teljes mértékben „talált”, és jelentése a mai viszonyok között is megállja a helyét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.