Motivációnak szánták a pénz megvonását

"Nem tett megnyugtató lépéseket a magyar kormány a hiány lefaragására, ezért motiválni akartuk."

NT
2012. 06. 07. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Johannes Hahnt és a testületet azóta meggyőzte a magyar kormány, így június 22-én várhatóan hivatalosan is feloldják az alapok befagyasztását. A brüsszeli vezető beszélt arról is, miért akarják csökkenteni hozzájárulásaikat a közösség nettó befizető országai. Szerinte ennek pszichológiai okai vannak, de mivel egyik ország profitál a másikból, nagyon fontos, hogy a támogatások fennmaradjanak. A támogatások elosztásának változásáról szólva kijelentette, az új rendszernek lesznek vesztesei is, de minden tagállamnak az az érdeke, hogy a forrásokat hatékonyan használjuk fel. Mint mondta, Európának most a gazdasági növekedés beindítása a feladata, s fontos, hogy a befektetők lássák: 2020-ig a közösségnek jelentős forrásai vannak beruházásokra.

Nyertesek és vesztesek

Lesznek nyertesei és vesztesei az átalakuló uniós támogatási rendszernek. Magyarország az utóbbiak közé fog tartozni – legalábbis ezt állítja Johannes Hahn, az Európai Bizottság regionális politikáért felelős tagja. Mint mondta, a változtatások révén hatékonyabban lehet majd felhasználni a rendelkezésre álló forrásokat. Johannes Hahn arra is válaszolt, hogy miért támogatta a Magyarországnak szánt kohéziós források ideiglenes befagyasztását.

Egyike volt azoknak, akik év elején támogatták, hogy fagyasszák be a Magyarországnak szánt kohéziós alapok egy részét. Ön szerint milyen üzenete van az uniós támogatások megvonásával való fenyegetőzésnek?
– Több tagország, köztük Magyarország, Belgium, Lengyelország, Ciprus és Málta esetében fogalmazódott meg éles kritika a költségvetés túlságosan nagy hiánya miatt. Magyarországon kívül a többi tagállam határozott lépéseket tett a költségvetési egyenleg javítása érdekében. A bizottság szerint Budapest nem tett megnyugtató lépéseket a hiány lefaragása érdekében. Ezért döntött úgy év elején a testület, hogy motiválni fogja a magyar kabinetet.

– Hazánk tavaly teljesítette GDP-arányosan a három százalék alatti hiánycélt. Az uniós módszertan szerint a költségvetés az elmúlt évben – az egyszeri tételek figyelembevételével – 4,3 százalékos többlettel zárt. Brüsszel mégsem fogadta el ezt az eredményt.
– Az Európai Bizottság éppen az egyszeri tételek, legfőképpen a magánnyugdíjak államkasszába irányítása miatt nem minősítette hosszú távon fenntarthatónak a magyar büdzsét.

– Akárhogy is, de a kormány bizonyította Brüsszelnek, hogy elkötelezett a költségvetési hiány lefaragásában. Ez miért nem volt elég?
– Nem elégséges egy adott év költségvetési egyensúlyát megteremteni. Az egyszeri intézkedések csak a 2011-es esztendőre voltak érvényesek. A bizottság azt várta el a magyar kormánytól, hogy strukturális reformokat hajtson végre, amelyekkel a következő években is fenntartható a három százalék alatti hiánycél. A kabinet májusban olyan tervet tett le az asztalra, amely meggyőzte a bizottságot. Emiatt kérte a brüsszeli testület az uniós gazdasági és pénzügyminiszterek tanácsától a kohéziós alapok befagyasztásának felfüggesztését, amire várhatóan június 22-én hivatalosan is sor kerül.

– Gyakran kritizálja a bizottság a magyar adójogszabályokat. A második Széll Kálmán-tervvel kapcsolatban számíthatunk-e viharra Brüsszelből?
– A jelenlegi információnk szerint a konvergenciaprogram számai rendben vannak. Egy-két bizonytalansági tényező akad a tervekben, de mindenképpen tiszteletre méltó, hogy a magyar kabinet hosszú távon fenntartható egyenlegjavító intézkedéssorozatot fogalmazott meg.

– Az uniós felzárkóztatási támogatások jelentősen csökkenni fognak a 2014–2020-as uniós költségvetési ciklusban. Nem tart attól, hogy tovább mélyül a szakadék a szegény és gazdag tagállamok között?
– A nettó befizetők, vagyis azok a jobb gazdasági helyzetben lévő tagállamok, amelyek nagyobb összegeket tesznek a közös kasszába, mint amennyit visszakapnak, jelezték, hogy csökkentenék a hozzájárulásaikat. A bizottságnak nincs más választása, mint megkezdeni a támogatási összegek változásáról szóló párbeszédet a tagállamok között. Ne felejtsük el, hogy a források csak négy százalékkal csökkennek.


A teljes interjút a Magyar Nemzet csütörtöki számában olvashatják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.