Fizessetek, szegények!

Drágulást hozhat a szegényeknek, hátrányt a vállalkozóknak a 21 százalékos egységes adókulcs bevezetése. A változtatások bevezetésével az egyes önkormányzatok, az evások és más cégek is sokkal rosszabbul járnak, ráadásul drágulhatnak bizonyos gyógyszerek, az élelmiszerek és a tömegközlekedés.

MNO
2005. 06. 01. 14:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre halasztja a kabinet az adóreformmal kapcsolatban már beharangozott intézkedéseket. A kormányszóvivő tegnap csak konzultációról beszélt, emiatt félő, hogy a változások legkorábban jövőre léphetnek életbe. Lapinformációk szerint jelenleg az egységes, 21 százalékos adókulcs bevezetéséről szóló előterjesztés van a kormány előtt.

A szegények rosszabbul járnak

A személyi jövedelemadó-rendszerben az egy kulcs valójában hármat jelent, mert az alacsonyabb jövedelműeknek bevezetendő adójóváírás miatt adómentes jövedelemhatár is lesz, a 3,4 millió forintnál magasabb jövedelműek viszont 15 százalékos pluszadót fizetnének – ez volna a „szolidaritási adó” –, így a magasabb jövedelműeknek már 36 százalékos lenne jövőre az adókulcs. A koalíció tervei szerint azokat, akiknek a 21 százalék miatt nőne az adóterhük, az alkalmazotti kedvezménnyel kompenzálnák.
A mostani szabályok szerint 1,5 millió éves jövedelemig 18 százalékos az adókulcs, az afeletti részt pedig 38 százalékos elvonás sújtja. Emellett működik az adójóváírás és a kiegészítő adójóváírás rendszere is, amelyek biztosítják a minimálbér adómentességét. A kedvezmények egy részénél hatmillió forintos az éves jövedelemhatár, és egy személy összesen legfeljebb százezer forintnyi kedvezményt vehet igénybe. A lakáshitel-törlesztés azonban nem tartozik a százezer forintos körbe, csakúgy, mint például az önkéntes magánpénztári befizetés és a családi adókedvezmény. Az új szja-rendszerben azok járnának rosszabbul, akiknek az éves jövedelme a Világgazdaság számítása szerint nem éri el az 1,8 millió forintot, az e feletti jövedelműeket pedig kedvezőbben érinti a változás – azzal a feltételezéssel, ha eltekintünk az adójóváírás esetleges emelésétől és az adókedvezmények korlátozásától.

Megszűnő kedvezmények”

Szűkülne viszont a kedvezmények köre, így például megszűnne a Sulinet-kedvezmény, és a 3,4 millió forintos jövedelemhatárig összesen százezer forintos adókedvezményt lehetne évente igénybe venni, a fölött pedig megszűnne minden kedvezmény.

Áfakulcsok: le és fel

Az áfánál is valójában kettő lenne az „egységes” kulcs: a kedvezményes mérték 10 százalékra nőne, a normál adókulcs pedig 21 százalék lenne. A vita egyelőre arról szól, hogy melyik kulcshoz mi tartozzon; az élelmiszerek várhatóan a 21 százalékosba kerülnek.

A Világgazdaság információi szerint a most ötszázalékos áfakörbe tartozó termékek – egyebek mellett a gyógyszer és a könyv – átkerülnének a tízszázalékos kulcs alá, így esetükben drágulás következhet be. A gyógyszereknél a támogatási keretet arányosan növelnék, így csak a nem támogatott termékeknél következne be áremelkedés, igaz, ez a készítmények közel felét érintené. A kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás és a sajtótermékek viszont olcsóbbá válnának, hiszen ezek most a középső, 15 százalékos kulcs alá tartoznak, a tervek szerint pedig átkerülnének a kedvezményes körbe.

A lakásfenntartási költségek vélhetően csökkennek: most a középső áfakulcs szerint terhelt távhőt és gázt is tízszázalékos, a jelenleg 25 százalékos elvonással sújtott villamos energiát pedig a 21 százalékos körbe sorolnák. Ezzel szemben a víznél, az élelmiszereknél és a tömegközlekedésnél drágulás következne be az áfakulcs 15-ről 21 százalékra történő módosulása miatt. Kérdés, hogy az iparcikkek ára követi-e a jelenleg 25 százalékos áfakulcs 21 százalékosra csökkentését.

Az iparűzési adó mégsem csökken

Az iparűzési adó 2 százalékról egyre mérséklődne, ám a nyereséget további öt százalékkal sújtanák.
A helyi iparűzési adó átalakítása összességében nem növelné az üzleti szféra terhelését, így pedig semleges hatással lenne az államháztartási bevételekre. Az egyes szektorokat és az önkormányzatokat azonban eltérő mértékben érintené a rendszer átszabása: a Világgazdaság kalkulációi szerint a pénzügyi tevékenységet végző cégek lennének a legnagyobb vesztesek, hiszen a szektor terhe akár 60 százalékkal is nőhet. Az iparűzési adóbevételek legnagyobb részét befizető feldolgozóipar is rosszabbul járna: mintegy tíz százalékkal kellene többet befizetnie az államháztartásba. Azokat az önkormányzatokat hozza kedvezőtlenebb helyzetbe az iparűzési adó részbeni nyereség alapú kiváltása, ahol a cégek nagyobb része veszteségesen működik, vagy alacsony az árbevétel-arányos nyeresége.

Az evások duplán járnak rosszul

Az eva kulcsa is 21 százalékra emelkedne a jelenlegi 15-ről. Kétszeresen is rosszul járnak az egyszerűsített vállalkozási adó (eva) alanyai, ha a kormány, majd a parlament áldását adja a minden adónemet érintő 21 százalékos adókulcsra. Ez az evásoknak annyit jelentene, hogy 25 százalék áfa helyett csak 21 százalékot számlázhatnak ki, vagyis kevesebb lenne a bruttó adóalapjuk, miközben az ezután fizetendő adómérték a jelenlegi 15 százalékról 21 százalékra emelkedne – tehát kevesebb bruttó bevételből több adót vonnak el tőlük. Ha a parlament is elfogadja a javaslatot, akkor az evás vállalkozások megtehetik, hogy december 20-ig kijelentkeznek az eva hatálya alól, s újra a társasági adótörvény, azaz a tételes költségelszámolás szabályai szerint adóznak, amikor is a nyereségük után kell megfizetni a 21 százalékos adót. Tény: aki evás marad jövőre, nettó jövedelme az ideihez képest több mint tíz százalékkal csökken, ha ugyanazok maradnak a feltételeik, mint ebben az évben.

Egyelőre bizonytalan a hatálybalépés ideje

Egyelőre nem dőlt el, lesz-e ennek a tervnek olyan eleme, amelyet már az idén ősszel meglépnek, bár a parlamenti menet szerint úgy tűnik, az egész csomag 2006. január 1-jétől lépne hatályba. Ha mindent ősszel nyújtanak be a parlament elé, elképzelhető, hogy az egészségügyi járulék kiterjesztésének terve is ehhez kapcsolódna.

Az, hogy mit terhelne a négyszázalékos járulék, teljesen bizonytalan, hiszen folyamatosan egymással ellentétes információk kerülnek napvilágra.

(Világgazdaság-mno)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.