Egyelőre nem adták el a Malévot

Döntés nélkül zárta le az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. a Malév Rt. 99,95 százalékos részvénycsomagjának eladására kiírt tárgyalásos privatizációs eljárást – jelentette be Mészáros Tamás, az ÁPV Rt. igazgatóságának elnöke. Mint mondta: a döntés üzleti, szakmai és foglalkoztatási szempontok értékelése alapján történt. • Az Airbridge megóvná az ÁPV Rt. döntését• Nem készült kockázatelemzés a Malév-privatizációról• Rogán: Összevesztek a koncon• MSZP: szükség van a Malév privatizációjára• Kuncze: A Malév privatizációjának nincs alternatívája• Herényi: Jó döntés, hogy nem adták el a Malévot• AirBridge: Túlteljesítettük az ÁPV Rt. eredeti elvárásait• Az AirBridge ajánlatának teljes szövege

Hunyor Erna
2005. 08. 26. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezen kívül a Budapest Airport (BA) privatizációjával való összefüggéseket is vizsgálták – tette hozzá Mészáros Tamás. Mindezek mérlegelése után az igazgatóság úgy döntött, hogy a mostani ajánlatok bármelyikének elfogadása nem szolgálja teljes körűen az összetett privatizációs célkitűzések megvalósulását. Az ÁPV Rt. azt várja, hogy a Malévnál megkezdett átalakítások, a jövőben megvalósítandó hatékonyságjavító intézkedések, a Oneworld légiszövetséghez való csatlakozás és a BA Rt. privatizációjától várható fejlődés révén, a nem túl távoli jövőben kialakulhat egy, a mostaninál kedvezőbb értékesítési feltételrendszer, erősebb befektetői verseny – közölte az elnök.

Veres János pénzügyminiszter kérdésre válaszolva elmondta, hogy a BA Rt. privatizációjának – várhatóan novemberi – lezárását követően lát lehetőséget a Malév ismételt meghirdetésére. A pénzügyminiszter a sajtótájékoztatón nevesítette Papcsák Ferenc országgyűlési képviselőt, mondván: szívesen fogadta volna őt a szobájában egy négyszemközti találkozón, s örömmel vette volna a tíz vagy húszmilliárd forintos ajántatát a légitársaságért.

Papcsák Ferenc az MNO-nak úgy nyilatkozott: a Fidesznek más elképzelései vannak a privatizációs eljárásról, mert náluk nem négyszemközti tárgyalásokon születtek a privatizációs döntések. Ennek ellenére szívesen felkeresi a jövő héten a pénzügyminiszter urat, igaz, nem a Malév megvételéről szóló ajánlattal együtt – fogalmazott a képviselő, aki kijelentette: véleménye szerint illetlen és méltatlan dolog egy nemzetközi sajtótájékoztatón politikai vitát kezdeményezni egy ott nem lévő képviselővel.

Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója szerint kiváló teljesítményt nyújtott mind a két – AirBridge Rt., ASBK Vagyonkezelő Kft. – cég a Malév pályázatán. Az ÁPV Rt. értékelése szerint a pályázók a Malév Rt. jelenlegi üzleti kondícióival összhangban, a bemutatott saját lehetőségeik között reálisan, az általuk felvállalható legnagyobb mértékű tehervállalás mellett tették meg ajánlatukat – mondta Vági. Ugyanakkor ennél kedvezőbb ajánlatra számítanak. Úgy fogalmazott: ebben a pályázatban a Malév múltját akarták eladni, míg a következő tenderen a Malév jövőjét kívánják értékesíteni. Ismert: a Malévot két sikertelen privatizációs pályázat után most harmadszorra próbálta meg értékesíteni az ÁPV Rt. Az április 4-én kiírt tárgyalásos eljárásában a 11 érdeklődő közül végül három befektető adott be kötelező érvényű ajánlatot. Közülük kettő maradt versenyben, a magyar–orosz tulajdonú, Borisz Abramovics és Zubek János nevével fémjelzett AirBridge Rt. és a magyar magánbefektetők tulajdonában lévő Aviation Solution Befektetői Konzorcium (ASBK) Kft.

Az MNO megkereste az ASBK Vagyonkezelő Kft. szakmai vezetőjét, Kovács Ferencet, aki kijelentette: elfogadhatatlannak tartják, hogy úgy zárta le az ÁPV Rt. a Malév privatizációjának tárgyalásos tenderét, hogy velük nem is tárgyalt a tulajdonos. Közölte: megteszik a szükséges lépéseket.

Mészáros Tamás hangsúlyozta, hogy az ÁPV álláspontja nem változott a Malév privatizációját illetően, azaz továbbra is úgy gondolják, hogy középtávon sem érdemes állami tulajdonban tartani a légitársaságot.

Az ÁPV Rt. pénteken bejelentette azt is: a korábbi kilenc aspiráns közül az alábbi öt pályázót hívta meg a Budapest Airport (BA) Rt. privatizációs pályázatának második fordulójába: a BAA, a Hochtief, a Fraport, a Macquaire és a Copenhagen Airports cégeket. Mindez azt is jelenti, hogy az egyelen magyar, a Trigránit, Mol, OTP alkotta konzorciumot kihagyták a következő pályázati körből.

Rekordösszeg várható a Budapest Airport Rt. privatizációjából, hiszen a beérkezett pénzügyi ajánlatok szerint a ferihegyi repteret üzemeltető társaság jelenlegi nyereségének ötvenszeresét is hajlandók megadni a befektetők – közölte Veres János pénzügyminiszter az ÁPV Rt. tegnapi sajtótájékoztatóján, ahol bejelentették, az alábbi öt pályázó került a tender második körébe: a BAA (többek között a londoni Heathrow Gatwick Standsted repülőterek üzemeltetője), Hochtief és a HTAC konzorciuma (a Hochtief többek között a düsseldorfi, a hamburgi és az athéni repülőterek üzemeltetője), a Fraport és a Deutsche Bank konzorciuma (többek között a frankfurti és a frankfurt-hahni repülőterek üzemeltetője), a Macquarie Airports (többek között a római, a brüsszeli és sydneyi repülőterek üzemeltetője), valamint a Copenhagen Airports. A pénzügyminiszter hozzátette: ebben a fordulóban az ajánlatok értékelése a hosszú távú stratégiai és fejlesztési tervek, valamint a pénzügyi ajánlat és annak megalapozottsága alapján történt.

Mészáros Tamás, az ÁPV Rt. igazgatóságának elnöke elmondta: a 8,02 milliárd forint jegyzett tőkéjű BA Rt. 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdoni hányadára kiírt privatizációs pályázat előminősítő szakaszában a kilenc pályázó pénzügyi ajánlata nettó értéken, azaz áfa nélkül számítva 202 és 390 milliárd forint között mozgott, és a következő fordulóba meghívott öt pályázó árajánlata kivétel nélkül az ársáv felső felében helyezkedett el. Hozzátette: a második fordulóban nem lehet kisebb összeget ajánlani az első fordulóban rögzítettnél, és a BA fejlesztése nyomán százmilliárd forintos beruházással is számolni lehet.

Mészáros kifejtette: a privatizációból származó állami bevétel három tételből áll: az ÁPV Rt.-nek fizetett vételár a 75 százalék mínusz 1 részvényért, a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak (KVI) egy összegben fizetendő, 75 évre szóló vagyonkezelési díj, és a KVI-nek fizetett vételár a BA Rt. által jelenleg vagyonkezelt ingóságok megvásárlásáért. A privatizációt követően a Ferihegyi repülőtér továbbra is a magyar állam kizárólagos tulajdonában marad – hangsúlyozta az ÁPV elnöke. A második fordulóba meghívott öt pályázó november 2-án adhatja be jogilag kötelező érvényű ajánlatát, amelyek elbírálásakor a legfontosabb szempont a pénzügyi ajánlat lesz, a fejlesztési, működtetési garanciavállalások mellett – szögezte le Mészáros Tamás.

Csányi Sándor, az OTP Bank elnök-vezérigazgatója az InfoRádiónak nyilatkozva elmondta, hogy a Mol–OTP–TriGránit konzorcium egy korrekt versenyben maradt alul a BA Rt. privatizációjában. A továbbjutott pályázók ugyanis olyan összeget ajánlottak, amely meggyőző, és szakmailag is jó piaci szereplők. Csányi Sándor elárulta, hogy a háromszereplős konzorcium a 202–390 milliárd forintos ajánlati ársávban az alsó határhoz volt közel. Csányi a riportban azon véleményének adott hangot, hogy az OTP remélhetően még profitálhat a repülőtér privatizációjából a nyertes pályázó finanszírozása révén.

Az ÁPV Rt. igazgatósága tegnap döntött arról is, hogy egyetlen jelentkezőt sem hív meg a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Rt. 99 százalékos állami részvénycsomagjára kiírt pályázat második fordulójába, így az ÁPV Rt. visszavonja az értékesítésre kiírt pályázati felhívást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.