A Hankook megsprórolná külföldi a munkavállalók közterheit hazánkban?

Újabb ellentmondásra bukkant lapunk a Hankook gumiabroncsgyár munkaerő-felvételi gyakorlata kapcsán. A húszmilliárdos állami támogatást kapó cég úgy foglalkoztatott volna külföldieket, hogy utánuk Magyarországon nem fizetett volna közterheket – legalábbis erre utalnak a szlovákiai munkástoborzás körülményei. A Hankook tagad.

Magyar Nemzet
2007. 06. 23. 8:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzet birtokában lévő, szlovákiai munkaerő-toborzást igazoló szórólapokból kiderül: a Hankook nem közvetlenül saját maga alkalmazta volna (vagy alkalmazná) a külföldi munkásokat. A dolog ennél bonyolultabb. A szlovákiai cég ugyanis munkásokat toborzott, de azokat nem kiközvetítette – volna – a Hankooknak, hanem kölcsönadta volna. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a szlovákiai munkások a munkaerő-kölcsönző cég alkalmazásában állnak, a Hankook pedig ennek a kölcsönző cégnek fizetheti a szerződési díjat. Az összegből a szlovák vállalkozás kifizeti a munkásait, befizeti utánuk a közterheket – természetesen Szlovákiában.

Hutera Erzsébet, a Hankook kommunikációját intéző PR-cég felelőse lapunknak elmondta: összesen 14 szlovákiai származású magyar munkavállalójuk van. Állítása szerint őket nem Szlovákiából kölcsönzik, hanem saját munkavállalóként foglalkoztatják.
A Hankook által közöltekkel ellentétben áll a már említett szórólap. Ezen az olvasható, hogy a szlovákiai munkavállalók a RANI Slovakia nevezetű munkaerő-kölcsönző cégnél jelentkezhetnek Dunaújvárosba, gumigyári munkára. Felhívtuk a RANI Slovakiát is; a cégnél először egy hölggyel beszéltünk, aki elmondta: valóban kaptak felkérést a Hankooktól munkaerő-toborzásra, de hogy ez hány főre vonatkozott, arról nem árult el semmit. Ezek után a cég vezetője szólt a telefonba, de miután bemutatkoztunk neki, letette a kagylót.

Elutaztunk a szlovák oldalon fekvő Révkomáromba, és kérdezősködni kezdtünk. Helyi ismerősökre bíztuk magunkat, de az odavalósi gumiszerelők is közlékenyek voltak. Ők úgy tudják, a Felvidékről összesen négyszáz embert akart összeszedni a RANI Slovakia a Hankook részére. Mint elmondták, a toborzás az utóbbi napokban „valamiért leállt”. Ha ezzel a négyszáz fővel és munkaerő-kölcsönzéssel számolunk, akkor igen tetemes összeg kerülné el a magyar államkasszát. A körülbelül 130 ezer forintos havi bruttó fizetés mellett ugyanis a munkáltató még különböző jogcímeken körülbelül 75 ezer forintos közterhet is köteles befizetni a büdzsébe. Ha ezt megszorozzuk 400-zal, havi harmincmillió forintról beszélhetünk; ez éves szinten 360 milliós tétel. Ekkora összeg vándorolna ki Magyarországról, nem beszélve a munkabért terhelő személyi jövedelemadóról és a társadalombiztosítási díjról. Ezekkel együtt nagyjából 800 millió forint eshetne ki a magyar büdzséből.

Az ellentmondó tények azonban nem segítenek a kiigazodásban. Igazolni tudjuk, és a RANI Slovakiánál is elismerték, hogy toborozni kezdtek a Hankooknak. A Hankook azonban tagadja, hogy a kölcsönző cégtől kölcsönöztek volna. Komáromban úgy tudják, négyszáz szlovákiai magyart keresett a RANI Slovakia. A Hankook viszont 14 emberről, ráadásul nem kikölcsönzött, hanem saját munkavállalóról beszél.

A szlovákiai Komárom közgyűlésének egyik neve elhallgatását kérő magyar képviselője elmondta: úgy tudja, Magyarországról „fontos emberek” is érdeklődtek a RANI Slovakia és a Hankook között – állítólag – megkötött munkaerő-kölcsönzési szerződésről. Ruszin Zsolt adószakértő lapunknak elmondta: a jogszabályok szerint a munkabéreket terhelő adókat és járulékokat a munkavégzés helyén kell leróni. Ha egy munkáltató munkaerő-kölcsönzési konstrukcióban külföldről hoz dolgozókat, és ennek következtében külföldön is fizeti utánuk a közterheket, akkor törvényt sért. Ismert, Szlovákiában lényegesen jobb az adókörnyezet, mint Magyarországon, így jelentős, akár százmilliós megtakarítás is elérhető.

Az általános bírói, illetve adóhatósági gyakorlat szerint ha egy cég munkahelyteremtésre kapott állami támogatást és kötött támogatási szerződést, netán a foglalkoztatási, esetleg az adózási szabályokat megszegi, akkor a támogatást kamatostól vissza kell fizetnie. Ismert: a Hankook beruházását rekordösszegű, összesen 20 milliárd forinttal támogatja a Kóka János vezette Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.


Bodacz Balázs

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.