A hat telephely közül ötnek a dolgozói a munka felvétele mellett döntöttek a déli órákban rendezett szakszervezeti szavazásokon. A bezárásra ítélt dunkerque-i olajfinomító munkásai viszont, akik iránti szolidaritásból hirdettek sztrájkot a többi üzemben, a munkabeszüntetés folytatása mellett döntöttek. Itt azonban a vezetőség akaratából már szeptember óta eleve szünetel a termelés. A kezdődő üzemanyag-ellátási gondok miatt Nicolas Sarkozy államfő személyes nyomására a Total vezetősége kedden ismét tárgyalóasztalhoz ült a szakszervezetekkel.
A maratoni megbeszélés végén a szakszervezeti vezetők a sztrájk felfüggesztésére kérték kollegáikat. Az olajipari vállalat ugyanis elkötelezte magát arra, hogy az elkövetkező öt évben egyetlen olajfinomítót sem zár be Franciaországban, és részt vesz az ágazat jövőjéről a kormány által áprilisban rendezendő kerekasztal-konferencián. A Total ígérete azonban nem vonatkozik a dunkerque-i telepre, amelynek sorsáról a március 8-i üzemi tanácsi ülésen jeleneti be végső döntését a vezetőség. Az észak-franciaországi finomítóban 370-en dolgoznak, és több mint négyszáz alvállalkozót is foglalkoztat a telep.
A szeptember óta tartó bizonytalan helyzet miatt az itt dolgozók január közepén kezdtek sztrájkolni, majd múlt héten megszállták az igazgatósági irodákat, egyértelmű döntést követelve a vezetőségtől jövőjüket illetően. A szolidaritási sztrájkot hirdető szakszervezetek attól tartottak, hogy a Total további olajfinomítók bezárásra is készül. Franciaország 12 olajfinomítójából hatot üzemeltet a Total, s mintegy 2.400 benzinkutat lát el üzemanyaggal, amelyek közül 250 – azokon a vidékeken, ahol a Total monopóliumot élvez – keddre már teljesen kiürült. A tervezett bezárás eleinte azért váltott ki vitát Franciaországban, mert a Total az egyik legsikeresebb francia vállalatként 7,8 milliárd euró adózás utáni nyereséggel zárta a tavalyi évet.
Szakértők szerint azonban Franciaországban 10-15 százalékos túltermelés folyik az olajfinomítókban, miközben az olajfogyasztás a környezetvédelmi intézkedéseknek és a bioüzemanyagok elterjedésének köszönhetően 7,5 százalékkal esett vissza az elmúlt két évben. Mindezek következtében a 12 francia olajfinomító havi 150 millió eurós veszteséget termel. Eközben egyes fejlődő országokban, mint például Kína vagy India, rohamléptekkel növekedik az üzemanyag-fogyasztás, ezért ott van elsősorban szükség új olajfinomítókra.
(MTI)

Bicikliző tolvaj akart kirabolni egy idős férfit Cegléden–videó