Vadütközés: kit terhel a felelősség?

Nagy Áron
2011. 07. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Milliós károkat okoznak éves szinten az utazóknak és a vadásztársaságoknak a vadelütések. Nyáron a megnövekedett forgalommal együtt az efféle szerencsétlenségek száma szintén megszaporodik, ezért is fontos tisztában lenni az idevágó szabályokkal, a bírói gyakorlattal – közölte lapunkkal az Országos Magyar Vadászkamara (OMVK) jogásza.
Székely István elmondta, hogy a törvényalkotó az egyszerű közutak esetében három kategóriát állapított meg. Amennyiben a baleset egyértelműen valamelyik fél hibájából következnék be, akkor ő viseli a teljes kárösszeget. A szakértő szerint erre példa lehet egyfelől, ha a vadásztársaság az úthoz közel helyezi el az itatót, etetőt, a másik oldalról pedig az, ha a járművezető a megengedett sebességhatárt jóval túllépve közlekedett.
A jog megkülönbözteti ettől azt, amikor a karambol az egyik fél tudatos mulasztása, könnyelműsége miatt történt. Ilyen eset az, amikor a társasvadászatkor nem állítanak figyelmeztető őrt az út szélére, vagy az, amikor az autós kocsija ismert műszaki hibája ellenére indul útnak. Itt szintén a vétő felet terheli a kártérítési kötelezettség. Előfordulhat azonban az is, hogy mindketten hibáztak – vagy éppen egyikük sem. Ilyenkor ki-ki a maga veszteségét viseli, tehát az autós a saját kárát, a vadászatra jogosult pedig a vadban keletkezettet.
Érdemes megjegyezni azt is, hogy a hatályos regulák nem írják elő kötelezően a társaságok számára veszélyjelző tábla kihelyezését a területükön áthaladó utak mentén, így ezek hiánya miatt nem is számon kérhetők – tette hozzá az OMVK jogásza.
Merőben más a helyzet a gyorsforgalmi utakon, ahol az építőnek és a fenntartónak védőkerítésről kell gondoskodnia, s időről időre ellenőriznie kell annak állapotát is. A bekötőutaknál vagy a rosszul lezárt vízelvezetőkön át azonban megeshet, hogy a vad a sztrádára téved. Ilyenkor a vadásztársaságnak kellene fizetnie, ha baleset történik és kár keletkezik. A Legfelsőbb Bíróság (LB) azonban eseti döntésében egyszer már kimondta, hogy az épített környezet alakításával az ember erőszakosan avatkozik be a természet rendjébe, s senki sem marasztalható el azért, ha a vad nincs tekintettel civilizációs vívmányainkra. Székely István hozzáfűzte: az LB véleménye nem köti a bíróságokat, ezért fontos, hogy a vadászatra jogosultak minden rendellenességet (rosszul vagy egyáltalán le nem zárt vízelvezető, megbontott, illetve alacsony kerítés) tértivevényes levélben jelezzék az út kezelőjének. Ettől kezdve már nekik kell felelniük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.