Attila asztalánál

Cey-Bert Róbert Gyula
2001. 03. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar konyha történetét bemutató művek és kiadványok furcsa módon nem foglalkoznak sem a magyar, sem a külföldi történelmi, vallástörténeti, régészeti és néprajzkutatások eredményeivel. Így történhet meg, hogy még az alaposabb művek is alig érintik a honfoglalás kori konyhát, és csak sugallják, hogy a Kárpát-medencébe betelepedő magyarság étkezési szokásait erős külföldi hatások érték, amelyek következtében kialakult a magyar konyha.Minden nemzeti konyha a nemzeti kultúra étkezési szokásokban kifejezett formája. Ha egy népnek nincs sajátos konyhája, kultúrája sincs. A honfoglalás kori magyar kultúra Európa egyik legszínesebb és leggazdagabb kultúrája volt: az eredeti pentaton dallamvilág, díszítőművészet, szín- és formaesztétika, az ékszerek, öltözködés, alsónemű-használat (amelyet még nem ismertek Európában), higiéniai érzékenység (fürdőkultúra), sajátos írás (rovásírás), népmesemotívumok, legendák, táltoshit, regösének, állattenyésztési szakképzettség, lovászat, a kor legfejlettebb harcművészete, solymászata, az építési és szállítási technikák, a bőrfeldolgozó és kézművesipar, vasipar élesen megkülönböztette a korabeli Európa kultúrájától. Egy ilyen eredeti, egyedi kultúrának ne lett volna sajátos nemzeti konyhája? Természetesen volt.Jelenlegi ismereteinkkel, a legújabb kutatások eredményeinek felhasználásával elég pontosan lehet következtetni a honfoglalás előtti magyar konyha jellemzőire. A konyhatörténeti kutatások nemcsak Magyarországon, hanem külföldön is elhanyagolták a vallástörténeti ismeretek felhasználását az ókori konyhák tanulmányozására. Az ókorban a konyhát elsősorban az áldozati ételek értékrendje határozta meg. A Közel-Keleten (Egyiptom, Babilon, Júdea) és Európában (görögök, rómaiak) sütötték az ilyen ételeket, míg Közép- és Kelet-Ázsiában főzték őket. Az áldozati étel – többnyire kőoltáron történő – sütése a tűz általi megtisztulás, illetve az istenek felé felszálló illat és füst szimbolikájára épült. Közép- és Kelet-Ázsiában viszont az ősi táltoshit vallásai, a kínai taoizmus, a japán sinto a kettős megtisztítás elvét követték (a tűz és a víz együttes jelenléte), és az áldozati ételeket földön álló fémüstökben vízben főzték, az ázsiai öt alapelem figyelembevételével (föld, fa, tűz, fém, víz).A közép-ázsiai lovas népek szintén főzték az áldozati ételeket, így a honfoglalás előtti magyar konyhán a levesek, a hosszú és rövid levű pörköltes, valamint a párolt ételek terjedtek el. A magyar történelmi és konyhatörténeti kutatások azonban még nem jutottak el eddig a nyilvánvaló következtetésig. Még kevésbé a kínai, tibeti és közép-ázsiai török történelmi források kutatásáig, pedig ezekben lehetne megtalálni a legtöbb adatot a lovas kultúrájú népek szokásairól és szertartásairól. A kínai krónikákban sok érdekes feljegyzés található a hunok életviteléről. A tibetiek, akik Kr. u. a VI. és a VIII. század között több hadjáratot vezettek Közép-Ázsiába, megemlítik a „hungar” népet – néha gungarnak írják –, amely szerintük a hunok egyik királyi vezértörzse volt (a gungar jelentése: naptörzs).De a könnyebben elérhető európai források kutatása, sőt a magyar krónikák összehasonlító elemzése is várat magára. Nem készült még el a bizánci történész, Priscos rétor munkájának kultúrtörténeti elemzése sem, pedig a szerző 446 és 448 között kétszer is járt Attila király udvarában. Priscos többek között megjegyzi, hogy az egyik hun vezérnek kőből épített termálfürdője volt!Magát a honfoglalást tárgyaló legfontosabb krónikánkat sem elemezték eléggé figyelmesen, pedig Anonymus megjegyezte, hogy a honfoglaló vezérek áldomással, vagyis áldozati étellel („magnum aldumas facerunt” – a latin szövegben az áldomás szó magyarul!) ünnepelték hadjáratuk sikerét, és az „aldumas” során bort fogyasztottak.Ismereteink birtokában az alábbiak szerint foglalhatjuk össze őseink étkezési szokásainak és rítusainak legjellegzetesebb tényezőit:A táltoshit szertartásos áldozati ételei és szimbolikarendszere jelentős mértékben befolyásolta a lovas kultúrájú népek konyháját. Az áldozati ételeket a táltoshit értékrendje szerint csak főzni lehetett felszentelt bronzüstökben, ami a víz alkalmazását igénylő konyhatechnikák elterjedését jelentette. A lovas népek fő tevékenysége a ló-, marha-, juh- és kecsketenyésztés volt, ezért a hús és tejtermékek fontos szerepet játszottak mindennapi étrendjükben. A kínai krónikák szerint a hunok a gabonát főzték és pörkölték, lapos, kerek kenyereket sütöttek, és áldozati ételeikbe a feldarabolt hús mellé összevágott hagymát főztek.A lovas népek étkezési szokásainak kutatásakor tekintetbe kell venni a kínai hatást is: több hun származású dinasztia tagja uralkodott a kínai trónon, és a hun királyok gyakran hoztak maguknak feleséget a kínai császári családból. A hun királyi udvar kínai mesterembereket, szakácsokat, szolgákat alkalmazott. A kínaiakat befolyásolta a hunok sajátos lovas íjász harcmodora, fegyverzete, viselete, díszítőművészete, zenéje és dallamvilága (a kínai császári udvarban előszeretettel alkalmaztak hun, illetve közép-ázsiai énekeseket és zenészeket). Nagyon sok közép-ázsiai eredetű terméket a hunok közvetítésével ismertek meg (vöröshagyma, szőlő, dió, zöldborsó, uborka, szezám). A hunok és más közép-ázsiai lovas népek is sokat merítettek a kínai kultúrából: a már említett alapelemek ötös rendszerét (tűz, víz, föld, fa, fém), az öt alapíz megkülönböztetését, a számmisztikára alapozott jövendölést, és szívesen használták a kínai termékeket (selyem, brokát, porcelán). Mindezeknek az ismereteknek az alapján már elég pontos képet kaphatunk a hunok, illetve a közép-ázsiai népek étkezési szokásairól.A hús és tejtermékek mellett a gabona és a hagyma volt a legfontosabb alapanyag. A gabonát főzték (kásás ételek) és sütötték is (kenyér). Az ízesítésre sót, tárkonyt, kakukkfüvet, csombort, a királyi és a jobb módú konyhákon borsot, gyömbért és fahéjat is használtak. Valószínűsíthető, hogy a hun királyi konyha követte a kínaiak öt alapíze megkülönböztetésének az elvét (édes, savanyú, sós, keserű, csípős), és az ízharmónia megvalósítására törekedett. Az öt alapíz harmóniájának elvét a szertartásos áldozati ételek elkészítése során is alkalmazniuk kellett, mivel az áldozati étel egyik fő követelménye a tökéletesség volt: a legszebb állatot áldozták fel, a legtisztább vizet használták, a legérettebb, legszebb gyümölcsöt és zöldséget válogatták össze.Ha ehhez hozzátesszük, hogy minden étkezés áldozati étkezésnek is számított, és az ősi áldozati ételek elkészítésének módját nemzedékről nemzedékre örökítették, akkor joggal feltételezhetjük, hogy ez a tudás és szokás elevenen élt a honfoglalás előtti magyar (fejedelmi) konyhákban is.Mit ittak a hunok és a lovas kultúrák népei? Természetesen tejből készült italokat: a friss víz mellett kumiszt (erjesztett kancatejet), tehén- és juhtejből készült italokat, fűszerfüvekből és virágokból főzött teákat (kakukkfű, tárkony, bodza, hársfavirág). A királyi udvarban a vezéri lakomákon, ünnepélyes alkalmakkor bor is került az asztalra. A szőlőt és a bort Közép-Ázsiában már a szőlőművelés kezdeti időszakában megismerhették. A hun királyi udvarban a bornak nagyon fontos szertartásos szerepe volt. Érdemes idézni Priscos rétort:„A pohárnokok ősi hun szokás szerint kupát adának a kezünkbe, hogy leülésünk előtt köszöntsük a hunok királyát a bor megízlelésével. Miután ezt megtettük, a székekhez mentünk, amelyeken ülve kellett ebédelnünk. A székek mindkét oldalról a hosszú terem falai mellett állottak, és a terem végén ült egy kereveten Atilla, akinek háta mögött egy másik kerevet állt, amely mögött a lépcsősor a lakosztályába vezetett, amelynek díszes bejárata leplekkel, fehér szalagokkal és hímzett függönyökkel volt takarva, mint amilyeneket a hellének és a rómaiak menyegzőkre készítenek. Az első helynek azt tartották, amely Atilla jobbja felől esett, másodiknak a bal kéz felőlit, ahol mi valánk, előttünk ült azonban Berik, a hunoknál egy nagy nemzetiségű férfiú.Onegesios, Atilla fővezére a királyi kerevettől a jobbra eső széken ült, és a vele szemben lévő széken pedig Atilla két fia foglalt helyet.Midőn mind rendben valánk, a királyi pohárnok szertartásosan egy boroskupát nyújtott Atillának, aki azt elfogadva a sor szerint a jobb oldalán a legelső vendéget köszöntötte, aki a köszöntés által megtiszteltetve fölálla, és nem volt szabad addig leülnie, amíg a boroskupát megízlelve vagy kiürítve vissza nem adta a pohárnoknak. Ezután Atilla leült, és hasonló módon a jelenlévők tisztelték meg őt: köszöntötték, és az egészségére ittak. Minden jelenlévőnek egy külön pohárnoka volt. Atilla minden vendéget köszöntött a székek rendje szerint.A köszöntés után asztalokat raktak elénk, három vagy négy emberre egyet, és így ki-ki képes lehetett a székek sorát meg nem zavarva venni a tálcára rakott ételekből. Először Atilla felszolgálója lépett be egy tállal és utána a többiek, akik mindannyiunknak felszolgáltak, kenyeret és különféle ételeket rakva az asztalokra. A vendégek elé többfajta étellel megrakott ezüsttálakat tettek. Atilla előtt azonban csak egy fatál volt, kevés étellel. A hun király mindenben mértékletesnek mutatkozott...Miután az első tálakon felhordott ételek elfogytak, mindnyájan felállánk, és aki felállott, a székébe addig le nem ülhetett, amíg a pohárnoka által nyújtott boroskupát Atilla egészségére köszöntve ki nem itta. Miután őt így megtiszteltük, leültünk, és újabb tálakat hoztak más ételekkel. Az ételek elfogyasztása után ismét felálltunk, és a borral telitöltött kupát kiittuk a hun király egészségére.” (Új Magyar Múzeum, 1850, I. kötet.)E beszámolóban sok fontos információt kapunk a hun királyi etikettről. Ennek legfontosabb rítusa a király borral való köszöntése volt. A hunok a bornak rendkívül nagy kommunikációs jelentőséget tulajdonítottak. A leírt lakoma vendégei nem szőnyegeken ültek, ahogyan az más közép-ázsiai népeknél szokásos volt. Több fogást szolgáltak fel nekik, mindegyik többfajta ételből állt, és kenyeret adtak mellé. A hunok tehát a húsételekkel szívesen fogyasztottak kenyeret.Későbbi történelmi feljegyzések is megerősítik, hogy a lovas kultúrák étkezési szokásaiban fontos szerepet játszott az étkezési rend szigorú szabályainak betartása. Abulghazi Bakadur kazah történész kutatásai szerint a közép-ázsiai lovas népek ünnepi étkezésein nemcsak hogy minden vendégnek megvolt a rangjának megfelelő helye, de a rangjának megfelelő részt is kapta a feláldozott állat húsából. „Az oguz törzsek nagygyűlésén (kurultáj) a középső aranysátorban Kün kán ült. A nemzetségek megegyezése szerint ő a juhnak a fejét és a gerincét kapta. Az ajtó mellett Erkül hodzsa ült, ő a juh oldalát kapta. A jobbszárnyon az első sátorban Kay, Kün kán legidősebb fia ült, ő a juh jobb lábáról a comb felső részét kapta.”Az Attila és az Árpádok közti származási vonal tisztázása azért fontos, mert így feltételesen összeköthetjük a hun királyi etikett szabályait a magyar fejedelmi rítusokkal és hagyományokkal.Anonymus munkája, a Gesta Hungarorum a bor fontos rituális szerepéről beszél a honfoglalás idején. Álmost és Árpádot mint Attila leszármazottját és örökösét mutatja be, és röviden megemlíti őseink szokásait a „szkítiai őshazában”, ahol „pompás prémes” öltözetben jártak, „húst, halat, tejet, mézet fogyasztottak, és volt bőven fűszeres boruk”! A bor tehát a legrégibb idők óta fontos szerepet játszott nemcsak a hunok, hanem a magyarság szertartásos és kommunikációs értékrendjében is. Így talán nem is olyan meglepő, hogy Isten szavunk mellett (Tengri) az első leírt magyar szavak közé tartozik a bor, az azonban már sokkal meglepőbb, hogy mindkettőt a kínaiak írták le először! A kínai krónikák szerint „a hunok és az őket követő lovas népek a Bor Tengri hegyénél áldozatokat mutattak be a föld és az újjászületés istenének”. Ebben az időben bor szavunk még nem a megerjedt szőlőlére utalt, hanem az isteni tulajdonságot, az átváltozást és az újjászületést jelentő színre. Bor szavunk összeköti ősvallásunk istenfogalmát honfoglaló őseink áldozati ünnepeivel.A IX. század végén a Kárpát-medencébe érkező magyarok konyhaművészete, különösen a fejedelmi udvaré a közép-ázsiai lovas népek étkezési szokásait és rítusait őrizte. Más volt, magasabb gasztronómiai szinten állt, mint a korabeli nyugat-európai konyhák, ahol a húst nyárson sütötték (előfordult, hogy először megfőzték, és csak utána sütötték meg). A nyugatiak a húsok mellé mártásokat készítettek: nagy mennyiségű fűszert (borsot, szerecsendiót, gyömbért, fahéjat, sáfrányt) ízharmóniára való törekvés nélkül összekevertek és összefőztek. Hasonló módon készítették a leveseket, amelyekbe válogatás nélkül keverték a rengeteg fűszert. A fűszerek bőséges használata az eleganciát, rangot, gazdagságot fejezte ki. Az ízzűrzavarban szenvedő nyugat-európai királyi és arisztokratakonyhák nem befolyásolhatták sem a magyar fejedelmi, sem a későbbi királyi konyhát, amelyekben évszázadokon át uralkodott az öt alapíz-harmónia elve.Árpád-házi királyaink mindig magyar szakácsokat foglalkoztattak, akik közül a legjobbaknak birtokot és nemességet adományoztak Somogyban, Királyszakácsi körzetében. Királyszakácsiban dinasztiák nőttek fel, akik az ízesítés és a fűszerek használatának rejtélyeit már gyerekkorukban elsajátították, rokonságuk mellett kuktáskodva a királyi konyhán.Zsigmond királyunk (1387–1437) német származású volt, és hosszú uralkodása alatt a német-római császári címet is elnyerte, a legjobb német, olasz, francia szakácsokat alkalmazhatta volna, mégis csak Királyszakácsiból származó magyar szakácsokat foglalkoztatott, közülük a legtehetségesebbet, Eresztvényi Ferencet bárói rangra emelte, és nélküle soha nem indult el gyakori külföldi utazásaira.A török nyomás erősödésével a szakácsdinasztiák egy része átköltözött Erdélybe, és az erdélyi fejedelmi udvarban folytatódott a magyar királyi konyha gasztronómiai hagyománya. 1526-ig tehát a magyar királyi konyhában (és természetesen a főnemesi konyhákban, amelyek mindig a királyit követték) nem nagyon beszélhetünk külföldi befolyásról. Még Mátyás királlyal kapcsolatban sem, akiről olasz történésze megjegyezte, hogy elsősorban „a jó magyar konyhát kedvelte”. Bonfini csodálkozással jegyezte meg, hogy a magyar királyi konyha ételei és a köznép konyhája között sok a hasonlóság. Nyugodtan feltételezhetjük, hogy pásztoraink ugyanúgy készítették a levest vagy a gulyást a középkorban, mint ma. A különbség annyi, hogy a középkorban nem használtak paprikát, paradicsomot és burgonyát.A magyar konyhát meghatározó legfontosabb tényezők visszanyúlnak történelmünk korai időszakába, és összekötnek bennünket őseink hitvilágával és életfilozófiájával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.