Előkelő szerepben a kistérségek

2001. 06. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kistérségi szintű gazdaságfejlesztés előnye, hogy viszonylag kevés partner koordinációját igényli, belső viszonyai könnyen áttekinthetők és a szereplők közvetlen részvétele biztosítható. A Széchenyi-terv egy-egy kistérségben már viszonylag rövid idő alatt is jelentős fejlődést indíthat el – nyilatkozta lapunknak Cséfalvay Zoltán, a Gazdasági Minisztérium helyettes államtitkára, aki szerint évente átlagosan 20-30 kistérség állhat különböző pénzeszközök révén a fejlődés útjára.Hazánkban a gazdaságfejlesztés a kilencvenes években a több mint háromezer települési önkormányzat „aktivitásától” fügött, miután az évtized fejlődési modelljének legfőbb elemei – az olcsó munkaerő és a külföldi tőkebevonás – ezen a szinten is megszervezhetőek voltak – mondta Cséfalvay Zoltán. – Az ezredfordulón kezdődő új gazdasági korszak kihívásai viszont átértékelik a gazdaságfejlesztés területi szintjét is. A Magyarországra betelepült társaságok termelési bázisának kiszélesítése, a gazdaság két fő szektorának: a multinacionális nagyvállalatoknak és a hazai kis- és közepes vállalkozásoknak az öszszekapcsolása, továbbá az innováció és a hálózatépítés, valamint az információs gazdaság már nem szervezhető meg csupán települési szinten. Ehhez már egy magasabb területi szerveződés, a kistérség beiktatása szükséges.– Mi szükséges a sikeres kistérségi gazdaságfejlesztéshez?– A kistérségi gazdaságfejlesztés csakis akkor lehet sikeres, ha összehangolt, komplex programokra támaszkodik. A különböző fejlesztések programszerű kistérségi összehangolása teszi lehetővé ugyanis azt, hogy e fejlesztések hatásai térségi szinten összeadódjanak és megsokszorozódjanak, a rendelkezésre álló források pedig hatékonyan hasznosuljanak. Az eredményes gazdaságfejlesztéshez olyan gyakorlati jellegű programokra van szükség, amelyek az eddiginél jóval erősebben veszik figyelembe a finanszírozási hátteret. Előnye ennek a feladatnak, hogy viszonylag kevés partner koordinációját igényli, s belső gazdasági viszonyai könnyen áttekinthetők.– Mit „ígér” a Széchenyi-terv a kistérségeknek?– A Széchenyi-terv egy keret, amit a vállalkozások és az önkormányzatok fejlesztései tölthetnek meg tartalommal. A Széchenyi-terv alapvetően az állam gazdaságfejlesztési ajánlata az üzleti szektor és az önkormányzatok számára, s a gyakorlatban ez a nagy ívű, állami pilléreken nyugvó koncepció a kistérségi programok formájában valósul meg.– Ez így első pillantásra akár állami beavatkozásnak is tűnhet...– A Széchenyi-tervben megfogalmazott „ajánlatok” a szabad piac elvéből indulnak ki. Ezért, hogy ezzel se korlátozza a vállalkozások és önkormányzatok fejlesztési elképzeléseit, konkrét helyszínek vagy régiók se találhatóak a Széchenyi-tervben. Ennek ellenére szükséges, hogy a Széchenyi-terv programjai és alrészei során megvalósuló beruházások kistérségi szinten is összehangolódjanak, és így hatásaikat tekintve megsokszorozódjanak. Ezen új, területi szint feladata és egyben nagy lehetősége, hogy a pályázatok által nyújtott támogatások révén, mozaikokból összerakva kialakítsák az érintett egység adottságaihoz és fejlődési alternatíváihoz legjobban illeszkedő programot, amely nagymértékben növelheti a tőkevonzó képességet, a profil megteremtésének lehetőségét, az erőforrások mozgósíthatóságát.– Említene néhány példát?– Már a Széchenyi-terv készítése során is több kistérség, így például Csurgó (Festetics-program), Mórahalom (Klebelsberg-pro-gram), Fehérgyarmat–Pápa (Esterházy-program), Veresegyháza (Életmód program), önálló gazdaságfejlesztési elképzeléssel jelentkezett. Évente átlagosan 20-30 kistérség erősödhet meg állami, illetve egyéb pályázati pénzek révén.– Nemrég a szaktárca – tizenhét jellemző alapján – elkészítette az ország hét régiójában található 150 kistérség helyzetéről szóló fejlettségi térképét. Milyen következtetéseket vontak le?– Láthatóan csökken a különbség hazánk nyugati és keleti része között, ma már a választóvonal a Balassagyarmat–Szolnok–Békéscsaba–Battonya tengely mentén található. Megdőlt az a vélekedés, hogy „csak” a Dunántúl erősödik, számottevő fejlődés ugyanis több „keleti” centrumban tapasztalható. Egyébként az említett „Nyugat– Kelet” egyenlőtlenséget az okozza, hogy amíg a Dunántúlon hálózati szintű (önkormányzatok, intézményi fejlesztők, vállalkozók) együttműködés, fejlődés mutatható ki, addig a keleti országrészben növekedési centrumok (Nyíregyháza, Miskolc és Debrecen) kialakulása figyelhető meg. Az eltérő fejlődési modellek eltérő gazdaságfejlesztési programokat kívánnak meg. Nyugat-Magyarország egyes területein már az a gond, hogy elfogyott a képzett munkaerő, míg Kelet-Magyarországon még a munkanélküliséggel küzdenek. A foglalkoztatottsági kérdések megoldása tipikusan kistérségi feladat.A Gazdasági Minisztérium felmérést készített a 150 kistérség állapotáról. E fejlettségi térképből egyebek mellett kiderül, hogy a személyi jövedelemadó-alap nagysága szerint az első – a budapesti – és az utolsó – a nagykállói – kistérség között 1999-ben 3,4-szeres volt a különbség. Az északkeleti térségek vezetnek a munkanélküliség tekintetében is. A legtöbb jogi személyiségű gazdasági szervezet – ezer lakosra vetítve –Budapesten, Pest megye kistérségeiben, továbbá a Közép-Dunántúlon, a balatonfüredi kistérségben és a pécsi térségben működött. Az utolsó kategóriába tartozó kistérségek – több mint 77 százalék – a keleti országrészben találhatók. A központi, budapesti térség után a gyorsan fejlődő közép- és nyugat-dunántúli térségek állnak. Az összesített adatok szerint a budaörsi kistérség a legfejlettebb. Az infrastrukturális helyzet javulása – legalábbis 1994-hez képest – valamennyi kistérségben megfigyelhető. A fejlődés a telefonellátottságban a leglátványosabb: a fővárosban ezer lakosra 518, míg Nagykáta körzetében 306 távbeszélő jut.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.