Magyar sziget Máramaroson

Mindenki a székelyekkel van elfoglalva, pedig Máramaroson is élnek magyarok, csak nincs olyan jó „sajtójuk”: senki nem törődik velük. Pedig ha valahol, hát ott bizony elkelne az anyaországi segítség, de legalább a jó szó – mondja Romulusz, aki a rendszerváltozáskor mondott búcsút szülőföldjének, és ma már sikeres budapesti üzletember. Máramaroson mindig kisebbségben voltak a magyarok. Trianon, majd a szocializmus évtizedei után talán egy kicsivel nagyobb szabadságban, ám annál nagyobb szegénységben, és egyre fogyatkozva küzdenek identitásuk megőrzéséért.

Szarka Ágota
2002. 07. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Máramaros a történelmi Magyarország legkeletibb és leginkább hegyekkel borított vármegyéje. Ha az anyaországi magyar mást nem is tud róla, a máramarosi havasokról biztosan hallott. A táj különlegesen szép errefelé, az erdők, folyók, patakok elbűvölik az utazót, és az első pillanatban nem is érti, hogyhogy nem tartozik ez a vidék a legnépszerűbb turistacélpontok közé? Aztán gyorsan rájön: az emberi „alkotások” jelentősen lerontják az összhatást. Ahogy Csengersimánál átlépünk a határon, Szatmár megye elszakított részén át vezet az út Máramaros-szigetre. Az egyik sokatmondó élmény Szatmárnémeti határában ér: mintha nem is Erdélyországban, hanem valahol a harmadik világban járnánk. Az ajtóktól, ablakoktól megfosztott, kormos falú, emeletes blokkházsor lakói a lépcsőkön ücsörögnek. Mindenhol szeméthalmok, kiteregetett, száradó ruhák, a meztelen gyerekek a porban játszanak a tyúkok, kecskék között. Valamikor persze lehetett az épületekben víz és villany is, de ez már régen a múlté.
Elhagyott, lepusztult gyárak az utak mellett, tekergő rozsdás csőkígyók mindenfelé. Ami viszont működik, az szemmel láthatóan szennyez: gyanús levek csordogálnak a folyókba. Valahol itt történt a Tiszát meggyilkoló ciánkatasztrófa is. Ahogy az ember elnézi az állapotokat, óhatatlanul elfogja a szorongás. Nagybánya jellegzetes példája mindannak, ami a Ceausescu-érában városrendezés címén történt. A patinás településből szinte csak egy bájos, négyszögletes terecske maradt, itt laktak hajdan a híres művésztelep festői is. A régi házak zömmel lakatlanok. Halott városrész, még a vendéglők is bezártak. Egy földúton tudunk kievickélni a főutcára. Mint egy sci-fi látomás, olyan az új város. Bizarr panelrengeteg, pizzázók, McDonald’s, sugárutak… Romulusz öccse, Anti, aki elkísért minket, 12 éve – áttelepülésük óta – nem volt otthon.
Nagybányán járt iskolába, azután itt dolgozott egy étteremben. Hogy a rendszerváltozás nem hozott szemléletváltozást, jól mutatja: úgy megszaporodtak a tömbházak, hogy nem találta meg régi gimnáziumát.
Máramarosnak is kijutott a blokkokból, de a főtér és környéke viszonylag épen megmaradt. A panorámát a szépen felújított régi Korona Szálloda uralja inpozáns méreteivel, békebeli homlokzatával. Petru Groza, a későbbi miniszterelnök még az 1946-os választások előtt Szigetet is meglátogatta, és a Korona – ma Tisza – Szálló erkélyéről magyarul beszélt a néphez. Akkor sokan elhitték, hogy egy nemzetiségi szempontból toleráns Romániában fognak élni.
Ottjártunkkor már árverés előtt állt az épület a tulajdonos köztartozásai miatt, a helyiek szerint fillérekért árulták. Nincs vendég.
Máramarossziget Nagy Lajos királytól kapta a diplomáját mint koronaváros 1375-ben. A Tisza és az Iza találkozásánál terül el, az úgynevezett máramarosi medence közepén. A történelmi Máramaros vármegyéhez tartozott a túloldali, most Ukrajna részét alkotó elszakított terület is: ez volt az egykori ország legnagyobb, de a legritkábban lakott közigazgatási egysége. Etnikai összetétele vegyes volt: a legtöbben a ruszinok voltak, aztán jöttek a románok, németek, zsidók és a sor végén a magyarok: mindig kisebbségben. A Pallas lexikon 1891-es kiadásában azt írja a megyéről: „terményei ásványországból meglehetősen számosak, legnagyobb kincse sóbányáiban rejlik”. De van itt arany, ezüst, ólom, vasérc, réz, mész, márvány, és a „máramarosi gyémánt”, a hegyikristály. Mezőgazdasága leginkább az állattenyésztésre korlátozódott, hiszen összes területének mintegy fele erdő, a szántó csak 10 százalék volt. Máramarosszigeten a gőzfűrészüzemek, a világhírű bécsi tonett hajlítottbútor-gyár egyik üzeme és a gőzmalom képviselte az ipart. Mára a hajdan virágzó gazdaságból szinte semmi nem maradt.
– A gazdasági helyzet olyan, hogy a fiatalság Máramaroson nem látja a jövőjét biztosítva. Külföldön keresik a boldogulást: a magyarok nagyrészt az anyaországban, a románok Olaszországban, Spanyolországban, Portugáliában. Szerintem ez szintén a jellegzetes román hintapolitika megnyilvánulása: hivatalosan azt hirdetik, hogy ellene vannak a fiatalok elvándorlásának, ugyanakkor különféle módszerekkel segítik elő a románság külföldi munkavállalását – magyarázta Gáspár B. Árpád közgazdász, író, helytörténész, aki a moszkvai egyetemi éveket leszámítva mindig Máramarosszigeten élt. Mint elmesélte, ennek eklatáns példája az a botrány, amire néhány éve derült fény. Nevezetesen, hogy az avasiak tömegeinek a Szatmártól északra lévő jellegzetes román vidéken diplomáciai útlevelet adtak. Ahogy mondta, „Csau alatt”, akkor, amikor nem volt szabad kimenni másnak, ők diplomata-útlevéllel mentek külföldre dolgozni. Az újságok megírták, hogy milyen korrupcióval bonyolódtak a dolgok, mindenki lefölözte a hasznot. Az Avason – románul Oas – most is láthatóak a gazdagság jelei: mint a márványpaloták, olyanok a házak.
Gáspár B. Árpád úgy véli, a különféle etnikumok együttélése egészen Trianonig zavartalan volt. Erre jó példa, hogy az első világháború alatt és előtt a máramarosi katonai ezredek – többek között a 85-ös gyalogezred – felvonulásukkor négy nyelven énekeltek: ukránul, magyarul, románul és németül. De a béke Trianon után megszűnt. – A megyét kettéosztották, és kezdetét vette a csehszlovák és a román úgynevezett nemzetállam felépítése. A csehszlovák részen a ruszin–cseh, még nálunk a román–magyar ellentét éleződött ki, megkezdődött a félig-meddig erőszakos románosítás. Ez megnyilvánult abban is, hogy a közhivatalokból lassanként eltávolították a magyarokat, áthelyezték őket a Regátba, a román ókirályság területére. Megszüntették a magyar iskolákat: 1925-ben az utolsót is bezárták. Pedig az 1934-ben tartott népszámlálás adatai szerint Máramarossziget 30 ezres lakosságából akkoriban körülbelül 15 ezer volt magyar, 12 ezer zsidó, csak a fennmaradó népességet tették ki a ruszinok és a románok – magyarázta a helytörténész, hozzátéve: mivel a zsidóság többsége is magyar anyanyelvű volt, a város kimondottan magyarnak számított, az idősebbek nagy része nem is tudott románul.
Mikor 1940-ben ez a terület is visszatért Magyarországhoz, a város magyar dominanciája ismét erősödni kezdett, és ez a folyamat egészen az ötvenes évek elejéig tartott. Az eltiport 1956-os magyar forradalom azonban jó ürügyet kínált a román politikának is.
– Georghe-Georghiu Dej első titkár kijelentette – és erről dokumentum van –, hogy Romániának le kell vonnia a következtetéseket abból, ami történt. Tulajdonképpen rajtunk is megtorolták a forradalmat, mondván, hogy az erdélyi magyarság szimpatizált a forradalom ügyével. Ezért mindenütt meg kell erősíteni a román etnikum jelenlétét. Máramaroson is megszüntették az önálló magyar gimnáziumot és az ukrán tanítóképzőt – ami egyedüli volt az országban – akkortájt, amikor a kolozsvári magyar egyetemet is beolvasztották. Mindezt azzal a ravasz elmélettel indokolták meg, hogy az etnikumokat közelebb kell hozni egymáshoz, hogy ne különüljenek el. Ezt a folyamatot azóta sem sikerült megállítani, mert a Ceausescu-féle nacionalizmus nagyon mély gyökereket eresztett a román értelmiségi körökben – mondta.
A helyi RMDSZ 12 éve harcol azért, hogy ismét lehessen magyar iskola Máramaroson. Idén az önkormányzat úgy döntött: az egykori nagy hírű fafeldolgozó gyár központi épületét a rendelkezésükre bocsátja.
– Most nagy szerencsénk volt, a román polgármesternő is támogatott minket, úgyhogy határozatlan időre megkaptuk az épületet. A külső tatarozásról az önkormányzat gondoskodik, de a belső munkálatok minket terhelnek. Az építkezés finanszírozására létrehoztuk a Leövey Klára Alapítványt két számlaszámmal: az egyikre a külföldiek, a másikra a hazaiak adományait várjuk – magyarázza Nagy Lajos önkormányzati képviselő, aki bízik benne, hogy szeptemberig, ha a föld alól is kell előteremteni, de meg lesz a pénz az iskolára. Mint monda, Magyarországon is próbáltak segítséget kérni, megkeresték az illetékes hivatalokat, alapítványokat, de egyelőre nem jártak sikerrel. Az a baj, hogy az épület továbbra is önkormányzati tulajdon és a bérleti viszony határozatlan időre szól. Az alapítványok azt mondják: nem segíthetünk, mert ki tudja, meddig maradhat meg az iskola? Mint fogalmazott, nálunk mások a viszonyok. Az iskola a tanügy irányítása alá kerül, ami azt jelenti, hogy amíg lesz diák, lesz iskola is, nem szüntethetik meg. Nem csak Szigetről, de a környékről, Borsabányáról, Visóról, Aknasugatagról, Hosszúmezőről, Técsőről, Futáról, Bocskóról, Veresmartról, Rónaszékről is jönnének a gyermekek.
Szigettel együtt körülbelül 15 ezerre tehető ezen a vidéken a magyarság lélekszáma, nagyon nagy szükség van egy iskolára, ahol az elsőtől a tizenkettedik osztályig megoldható az anyanyelven való oktatás. S az, hogy lesz-e a magyarság Máramaroson, vagy szép csendben eltűnik, ezen az iskolán is múlik.
– Máramaros negyvenkétezer lakosából már csak alig több mint a 8200 fő vallotta 1992-ben magyarnak magát. Hogy milyenek a magyarság megmaradásának esélyei, nehéz megmondani – vélekedik Gáspár B. Árpád. A státustörvény sokat jelent, de szerinte az igazi gyógyír az autonómia és a kollektív jogok elismerése volna, hogy a kisebbségi magyarság maga dönthessen a saját sorsáról, nem csak Máramaroson, de szerte a Kárpát-medencében.
– Ceausescu alatt az állami politika szintjére volt emelve az aszszimiláció. A káderlapokon nyilvántartották, hogy ki a magyar, s kiadták az ukázt, hogy a vezető posztokról lassan cseréljék le őket. A gyárigazgatóm panaszkodott egyszer, hogy telefonon felhívták: hogy lehet, hogy az irodaigazgatók és a mérnökök nagy része magyar.
A saját példámon tudom – mivel irodafőnök voltam – hogy figyelték a román kollégák a magyarokat, s jelentettek a Securitaténak. Akkor kezdődtek a házkutatások. Tőlem például elvitték az írógépemet, az összes magyar történelmi jegyzetemet, a könyveimet, de azzal az ürüggyel jöttek, hogy valutát rejtegetek. Valaki feljelentett – mesélte emlékeit Gáspár B. Árpád.
– Aki érvényesülni akart, alkalmazkodott, de nem nagyon engedték a tűz közelébe őket sem. Ma is így van – tette hozzá.
– A státusigazolványnak Szigeten egyelőre nincs nagy visszhangja. Ennek egyik oka az ügyintézésben megnyilvánuló túlzott bürokrácia. Az a baj, hogy nincs kellőképpen hangsúlyozva, a törvény nem egyszerűen kedvezményekről, hanem a „státusról” szól. Az ebben rejlő lehetőségeket véleményem szerint az RMDSZ sem használja ki. Nem fordítanak hangsúlyt rá. Hogy mire gondolok? A polgári engedetlenség legegyszerűbb, legenyhébb formájára: mindenütt beszéljünk magyarul! Ha bemegyünk valahová, legalább annyit tegyünk meg, hogy köszönjünk magyarul, s utána románul, s folytassuk úgy, ha nem értenek másként. De közbe-közbe mondjunk valamit magyarul is. Hányszor esik meg itt is, hogy a bolti eladó magyar, a vásárló is az, de nem tudják egymásról, csak erőlködnek a román nyelvvel. A saját unokáim is csak csodálkoznak, ha magyarul köszönök a boltban: – Tata, hiszen ezek románok – mondják elhűlve, s én azt kérdezem tőlük: s ha azok? Ki kötelez engem, hogy csak románul beszélhetek? Ilyen egyszerű az egész.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.