A Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, Miklóssy Ferenc szerint nem elfogadható, hogy az idén folytatandó autópálya-szakaszok kivitelezése két-három olyan külföldi cég kezébe kerül, akik előre felosztották egymás között a piacot. Ezzel bizonytalanná vált a helyi vállalkozások megbízatása, hiszen semmi nem kötelezi a fővállalkozót arra, hogy az adott térségben keressen alvállalkozót egy-egy szakmunkára.
Veress János, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a Magyar Nemzetnek elmondta: egyetért debreceni kollégájával abban, hogy a lehetőségek felső határáig be kell vonni a helyi vállalkozásokat a kivitelezésbe, s erre garanciákat kell kapni a kormányzattól. A térségi gazdasági szereplők helyzetbe hozása különösen indokolt az olyan elmaradott megyékben, mint amilyen Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg, így az M3-as továbbépítése esetén különösen fontos a magyar útlobbi összefogása. Azonban helyi vállalkozások bevonásának a szabolcsi elnök szerint csak egyik formája a konzorcium, más – közelebbről meg nem nevezett – megoldások is lehetségesek.
Miklóssy viszont úgy látja: a konzorcium az egyetlen, ami „beviszi” a területre az autópálya-építésre fordított tízmilliárdok multiplikációs hatását. A tapasztalat ugyanis az, hogy a munkák tetemes részét valójában az adott térség helyi vállalkozásai végzik, bárki legyen is a fővállalkozó. Ám egyetlen fővállalkozó cég esetében sokszor olyan sok áttételen keresztül valósul meg, hogy a befektetett pénznek csak töredéke jelenik meg a területen, s az elvárhatóhoz képest igen csekély mértékben növeli a terület gazdasági potenciálját. A gazdasági miniszterrel folytatott háttértárgyalásaira hivatkozva Miklóssy jelezte: a miniszter ígéretet tett arra, hogy a közbeszerzési törvény módosításának életbe lépését – azaz július 25-ét – követően azok az útépítő cégek indulhatnak eséllyel bármilyen infrastruktúra-fejlesztő pályázaton, amelyek helyi cégekkel alkotnak konzorciumot.
*
Hétfőn kiderül az igazság, bizonyítást nyer, hogy a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. által meghívott négy cég, az Egút Rt., a Betonút Rt., a Strabag Építő Kft., valamint a Hídépítő Rt. kedvezőbb árajánlatot ad az M3-as és az M7-es autópálya továbbépítésére, mint a Vegyépszer Rt. – mindezt Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter jelentette be tegnap. Nem titkolt cél – tette hozzá a miniszter –, hogy az NA Rt. versenyeztetéssel konkurenciát teremtsen a Vegyépszernek, ezzel az eljárással már augusztusban elkezdhetők a munkálatok, az adófizetők pénzéből pedig az eddigieknél olcsóbban épülhetnek az autópályák. Mint ismeretes, a gazdasági tárca a napokban döntött arról, hogy az M3-as és az M7-es autópályán négy szakasz megépítésére nem közbeszerzési eljárással, hanem meghívásos pályázaton választja ki a jelentkezőket. Arra a kérdésre válaszolva, nem tart-e attól, hogy ismét francia és osztrák tulajdonú cégek építik Magyarországon az autópályákat, Csillag István elmondta: úgy tudja, hogy az Európai Unió tagjai leszünk, ezért megnyitják a lehetőségeket a nem magyar tulajdonú cégek előtt is. (A magyar Vegyépszer Rt. és a Ganz Acélszerkezet Rt. nincs a meghívottak között.) A meghívásos pályázaton egyébként feltétel, hogy a nyerteseknek hazai középvállalkozásokkal kell konzorciumot alkotniuk, az NA Rt. pedig minden alvállalkozót minősít – tette hozzá Csillag.
Az NA Rt. még az idén nyílt előminősítéses pályázatot hirdet több autópálya-szakaszra és elkerülő útra: az M7-es Zamárdi– Balatonszárszó, az M3-as Görbeháza–Nyíregyháza, az M35-ös Görbeháza–Debrecen közötti szakaszára, valamint az 51-es, az 55-ös, a 81-es és a 88-as számú elkerülő utakra. Ezek összértéke kétszázmilliárd forint.
Bóka János: Az új Európai Bizottság a változatlanság politikáját folytatja, ami az EU lassú gazdasági agóniáját jelenti