Útépítés: kimaradnak a magyarok?

Az autópálya-kivitelezés hatvan-hetven százaléka nem útépítés, hanem mély- és vízépítési munka, amit számos, megfelelő referenciával rendelkező hazai szakcég képes elvégezni. Ezért a kamarák ragaszkodnak ahhoz, hogy fővállalkozói megbízatást csak olyan konzorcium kaphasson, amelyben az útépítő cég helyi partnerek bevonásával pályázik a munkára.

2002. 07. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, Miklóssy Ferenc szerint nem elfogadható, hogy az idén folytatandó autópálya-szakaszok kivitelezése két-három olyan külföldi cég kezébe kerül, akik előre felosztották egymás között a piacot. Ezzel bizonytalanná vált a helyi vállalkozások megbízatása, hiszen semmi nem kötelezi a fővállalkozót arra, hogy az adott térségben keressen alvállalkozót egy-egy szakmunkára.
Veress János, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a Magyar Nemzetnek elmondta: egyetért debreceni kollégájával abban, hogy a lehetőségek felső határáig be kell vonni a helyi vállalkozásokat a kivitelezésbe, s erre garanciákat kell kapni a kormányzattól. A térségi gazdasági szereplők helyzetbe hozása különösen indokolt az olyan elmaradott megyékben, mint amilyen Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg, így az M3-as továbbépítése esetén különösen fontos a magyar útlobbi összefogása. Azonban helyi vállalkozások bevonásának a szabolcsi elnök szerint csak egyik formája a konzorcium, más – közelebbről meg nem nevezett – megoldások is lehetségesek.
Miklóssy viszont úgy látja: a konzorcium az egyetlen, ami „beviszi” a területre az autópálya-építésre fordított tízmilliárdok multiplikációs hatását. A tapasztalat ugyanis az, hogy a munkák tetemes részét valójában az adott térség helyi vállalkozásai végzik, bárki legyen is a fővállalkozó. Ám egyetlen fővállalkozó cég esetében sokszor olyan sok áttételen keresztül valósul meg, hogy a befektetett pénznek csak töredéke jelenik meg a területen, s az elvárhatóhoz képest igen csekély mértékben növeli a terület gazdasági potenciálját. A gazdasági miniszterrel folytatott háttértárgyalásaira hivatkozva Miklóssy jelezte: a miniszter ígéretet tett arra, hogy a közbeszerzési törvény módosításának életbe lépését – azaz július 25-ét – követően azok az útépítő cégek indulhatnak eséllyel bármilyen infrastruktúra-fejlesztő pályázaton, amelyek helyi cégekkel alkotnak konzorciumot.
*
Hétfőn kiderül az igazság, bizonyítást nyer, hogy a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. által meghívott négy cég, az Egút Rt., a Betonút Rt., a Strabag Építő Kft., valamint a Hídépítő Rt. kedvezőbb árajánlatot ad az M3-as és az M7-es autópálya továbbépítésére, mint a Vegyépszer Rt. – mindezt Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter jelentette be tegnap. Nem titkolt cél – tette hozzá a miniszter –, hogy az NA Rt. versenyeztetéssel konkurenciát teremtsen a Vegyépszernek, ezzel az eljárással már augusztusban elkezdhetők a munkálatok, az adófizetők pénzéből pedig az eddigieknél olcsóbban épülhetnek az autópályák. Mint ismeretes, a gazdasági tárca a napokban döntött arról, hogy az M3-as és az M7-es autópályán négy szakasz megépítésére nem közbeszerzési eljárással, hanem meghívásos pályázaton választja ki a jelentkezőket. Arra a kérdésre válaszolva, nem tart-e attól, hogy ismét francia és osztrák tulajdonú cégek építik Magyarországon az autópályákat, Csillag István elmondta: úgy tudja, hogy az Európai Unió tagjai leszünk, ezért megnyitják a lehetőségeket a nem magyar tulajdonú cégek előtt is. (A magyar Vegyépszer Rt. és a Ganz Acélszerkezet Rt. nincs a meghívottak között.) A meghívásos pályázaton egyébként feltétel, hogy a nyerteseknek hazai középvállalkozásokkal kell konzorciumot alkotniuk, az NA Rt. pedig minden alvállalkozót minősít – tette hozzá Csillag.
Az NA Rt. még az idén nyílt előminősítéses pályázatot hirdet több autópálya-szakaszra és elkerülő útra: az M7-es Zamárdi– Balatonszárszó, az M3-as Görbeháza–Nyíregyháza, az M35-ös Görbeháza–Debrecen közötti szakaszára, valamint az 51-es, az 55-ös, a 81-es és a 88-as számú elkerülő utakra. Ezek összértéke kétszázmilliárd forint.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.