Szárnyaszegett baromfiipar

Hét év alatt a nyolcszorosára emelkedett a továbbfeldolgozott baromfitermékek aránya, miközben élesedett a konkurenciaharc. Ennek következtében a gyártók folyamatosan új termékekkel jelennek meg a piacon, és rákényszerülnek az uniós elvárások bevezetésére is, hogy megfeleljenek az egyre magasabb hazai vásárlói igényeknek, és hogy a csatlakozáskor a közös piacra is szinte azonnal bedobhassák termékeiket. Ebben szerepet játszik az is, hogy az orosz piacra a jelentősen dotált amerikai áru miatt nehéz betörni. A termékpalettát uraló csirke és pulyka mellett kacsából is készülnek továbbfeldolgozott áruk, igaz, a fogyasztóképes hazai kereslet hiánya miatt nem itthon, hanem német- és franciaországi kínai vendéglőkben találnak vevőre.

Munkatársainktól
2002. 09. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Változnak a fogyasztói szokások, és ennek köszönhetően rohamosan emelkedik a továbbfeldolgozott termékek piaci részesedése. Bár már szinte mindenféle húsnemű megtalálható a termékpalettán, a prímet mégis a baromfihúsból előállított készítmények viszik. Takács László, a Baromfi Terméktanács ügyvezető igazgatója elmondta: 1995-ben tízezer tonnányi továbbfeldolgozott terméket állítottak elő, öt évvel később már hetvenezer tonnányit, a tavaly készült mennyiség pedig már nyolcvanezer tonnányira tehető. E mennyiség kilencven százaléka belföldön, a maradék rész az exportpiacokon talál vevőre. Mivel a termékcsoport viszonylag jól jövedelmez, a gyártók között nagy a konkurenciaharc a piaci részesedésért, emiatt egyre magasabb színvonalú árut igyekeznek egyre több plusz hozzáadásával előállítani, ennek következtében most már bőven válogathatunk a hűtőpultokban a sajtos, füstölt sajtos, brokkolis, szalonnás és más sokféle töltelékes, esetleg dinoszaurusz, maci vagy szív alakú félkész áruk között.
A legegyszerűbbnek és talán a legnépszerűbbnek is nevezhető sajttal töltött pulykamell gyártását a Hungerit Rt. kezdte 1995-ben. A gyár akkor egy termékkel indult, azóta viszont folyamatosan fejleszt, nemrég olyan gyártósort állított üzembe, amelyből csak négy van a világon, és a csontos termékek előállítására alkalmas – ismertette Tóthné Kecskés Mária kereskedelmi és marketingigazgató. Szerinte erre azért van szükség, mert a piac nagyon telített, a megszerzett részesedés fenntartásához és növeléséhez viszont folyamatosan fejlődni kell. Ezt és az egészséges táplálkozás iránti igényt szem előtt tartva a piacon egyedül gyártanak készre sütött terméket (amit nem kell még egyszer olajba tenni, csak melegíteni) és grillezett árut.
A piac szélesedik – mondta az igazgató asszony – egy hazai gyártó fel is borította némileg, elsősorban alacsony áraival, de megjelent a piacon – igaz, nem mindig kifogástalan termékekkel – sok kis cég is. Szerencsére bővülnek az exportlehetőségek, szállítanak Szlovákia és Németország mellett az Egyesült Királyságba is.
A piac telítettségéről számolt be Palkovics Péter, a Bábolna Rt. általános vezérigazgató-helyettese is, hangsúlyozva, hogy hiába volt az év elején valamicske visszaesés a nagy fellendülés után – köszönhetően az akkor begyűrűző húspiaci botrányoknak –, a baromfihús előállításának komoly perspektívái vannak. Az alacsonyabb kategóriájú termékekkel a keleti piacokat kell megcélozni és közben megfelelni az uniós elvárásoknak is, hogy a csatlakozás után az EU piacain hazánk is megjelenhessen – fűzte hozzá.
A tavalyi piaci felfutásban Bábolna jó pozíciót szerzett, de reklámkampányát vissza kellett fognia, a hónap végétől azonban ismét indul a következő év értékesítéseit előkészítő „hadjárat”. A felfutást meglévő és pillanatnyilag kihasználatlan gyártókapacitásukra, a minden igényt kielégítő alapanyaghátterükre és nevükre alapozzák – mondta Palkovics Péter.
A baromfiágazat első fél évben felhalmozott, hatmilliárd forintos veszteségéből a húszszázalékos piacrészű Hajdú-Bét Rt. másfél milliárd forinttal részesedik. A cég ez évre 45 milliárdos forgalmat és nullszaldó körüli eredményt tervezett, ez azonban a tömegárunak számító fagyos és előhűtött pulyka-, illetve csirketermékek értékesítési nehézségei miatt nem biztos, hogy tarható is lesz – tudtuk meg Boros Attilától, a cég vezérigazgatójától. A menedzser tájékoztatása szerint a világpiacon tavaly szeptember óta tartó túltermelési válság több hullámban érintette a céget. A legnagyobb sokk az idén februárban következett be, amikor Németországon keresztül jelentős mennyiségű hongkongi csirke érkezett az országba, ami nemcsak az árakat verte le, hanem a hazai termelők pedigréjét is rontotta. E szállítmány ugyanis az emberi egészségre ártalmas antibiotikumokat tartalmazott. Az ügy kapcsán Boros Attila leszögezte: a saját készletű honi cégeknek semmiképpen nem volt érdekük kétes minőségű termék exportálása, és nem is tettek ilyet. Ennek ellenére gyanúba keveredtek, ami azzal a következménnyel járt, hogy értékesítésük hat hét alatt a felére esett vissza.
Az exportlehetőségekről szólva a vezérigazgató rámutatott: az ígéretesnek mutatkozó, felvevőképes orosz piac korántsem egyszerű eset a magyar feldolgozók számára, ahogyan azt a közvélemény tartja. Erre az egyébként kényes és fizetőképes piacra ugyanis – amely korábban a Hajdú-Bét egyik legnagyobb célországa volt – leginkább amerikaiak szállítanak. Termékeik azért versenyképesek, mert az Egyesült Államokban a csirkemellfilén kívül – amely kiemelkedően jó áron értékesíthető, és így minden termelési és járulékos költséget elbír – az összes többi csirkefalat mellékterméknek minősül. Az utóbbiakat irreálisan alacsony áron is el lehet adni, hiszen minden értük kapott cent csak a nyereséget növeli. Ezért fordulhat elő, hogy az amerikaiak hatvan-nyolcvan eurócentért tudnak az orosz piacra szállítani, ez pedig alatta marad a magyar feldolgozók önköltségének. Nem bizonyulnak sokkal versenyképesebbnek a magyar termékek az Európai Unióval folytatott konkurenciaharcban sem. Az EU ugyanis harmadik piacra való szállítás esetén az egész csirkéhez kilónként negyven eurócentes támogatást ad, amivel megint a magyar önköltség alatti értékesítési árat tud elérni. A helyzet kezelésére tavasszal több mint negyedmilliárd forintos keretet hozott létre a kormányzat az orosz csirkeexport támogatására. Ez kilónként 65–75 forintos támogatást jelentett, enyhítve ezáltal a feszültségeket, de nem oldotta meg az értékesítési nehézségekből adódó problémákat.
A baromfitermékek világpiaci helyzetéről szólva Boros Attila rámutatott: a thai és a brazil csirke alacsony önköltsége, illetve a brazil valuta többszöri leértékelése miatt kialakuló dömpingár olyan rizikófaktor, amely folyamatosan veszélyezteti a hazai feldolgozók pozícióit. Éppen ezért a Hajdú-Bét nem csak és nem is elsősorban az alacsony szinten feldolgozott tömegtermékek exportjában gondolkodik, sokkal inkább a hazai konyhakész termékek piacán kíván pozíciókat szerezni. Jelenleg a panírozott termékek értékesítéséből a cég ötmilliárd forinttal részesedik. A panírozott termékek választékának és volumenének bővítése céljából az idén kétmilliárd forintot fordítottak beruházásra, s a jövőben is ezt az utat kívánják járni.
A csirke és a pulyka mellett egyre nagyobb szerep jut a kacsahúsnak is a továbbfeldolgozott termékek között. Az első nyolc hónapban 25 százalékkal nőtt a belföldi fogyasztás, és a kacsahús döntő hányada pecsenyekacsából származik. A Kiskunhalasi Baromfi-feldolgozó Rt. éppen ezért kacsára specializálódott gyártósort avatott a múlt héten. Varga Tamásné termelési igazgatótól megtudtuk, hogy évi háromszáz tonnányi – friss, pácolt, sütött és végül teljesen kicsontozott – késztermék előállításával számolnak. Belföldre nem gyártanak, mert a magas ár miatt egyelőre nincs az áru iránt fizetőképes kereslet, így fő piacaikat a német- és franciaországi kínai éttermekben találták meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.