Takarékoskodást ígér a miniszter

A jövő évben esedékes adóbevételekkel takarékosan kíván bánni a pénzügyi tárca – nyilatkozta lapunknak László Csaba pénzügyminiszter. Az államháztartást 2003-ban nem terhelik jelentős, egyszeri kiadások, és az infláció, illetve a kamatok várható csökkenése is javít a mérlegen. A pénzügyi tárca vezetője szerint az egyensúly fenntartásához vissza kell fogni a bérkiáramlást. László Csaba egyes területeken kitart a privatizáció mellett, és fontosnak látja az energiaárak körül kialakult tarthatatlan helyzet – körültekintő – rendezését is.

Barát Mihály
2002. 09. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A száznapos program fedezetét az előző kormány teremtette elő – vallják az érintettek. Hivatalba lépésekor ön ugyanakkor arról beszélt, hogy az elődök nagyjából 170 milliárd forintos extradeficitet hagyományoztak az új kormányra. Honnan teremtették elő tehát a szükséges milliárdokat?
– Azt a 172,5 milliárdos költségvetési hiányt, amelyről a kormányváltáskor beszéltünk, nem mi találtuk ki: az abban az átadott dokumentumban szerepel, amelyet Varga Mihálytól kaptam. Ez a dokumentum az előző kormány értékelése a költségvetés helyzetéről, amit egyébként azonnal nyilvánosságra is hoztunk.
– A száznapos program szerintem kormánysemleges ama tekintetben, hogy megvalósulását az adófizetők tették lehetővé. Viszont e program tartalmához valóban nincs sok köze az előző kormánynak, hiszen azt és annak ütemezését a jelenlegi kormány alakította ki, a források pedig abból a költségvetésből származnak, amit az adófizetők teremtenek meg. Mi persze arra törekedtünk, hogy megtakarításokat tárjunk fel a költségvetésben, és nyilván az előrejelzéseinket is folyamatosan korrigáltuk. Mindenesetre a prognózisunk szerint – amin eddig nem kellett változtatnunk – a száznapos programot nagyjából nullszaldósra be tudtuk állítani.
– A jövő évi helyzet azonban nem enynyire egyértelmű: csak a béremeléseknek több száz milliárdos az áthúzódó hatásuk, úgy, hogy eközben erőteljesen – nagyjából másfél százalékponttal – csökkenteni kellene a bruttó hazai termékhez viszonyított államháztartási deficitet. Miként lehet feloldani ezt az ellentmondást?
– A költségvetést tervező munkának még az elején-közepén vagyunk: október végére kell a költségvetési törvényjavaslatot a parlamentnek benyújtani, így az összes részletet most még nem tudhatjuk. Néhány alapelvet azért már most is lehet látni: egyrészt takarékos költségvetésre van szükség, ami az adófizetők pénzével a lehető legnagyobb körültekintéssel bánik. Emellett a kamatok és az infláció csökkenéséből adódnak megtakarítások jövőre, illetve az idén vannak olyan egyszeri kiadások is, amelyek 2003-ban értelemszerűen nem merülnek fel: a Nemzeti Színházat nyilván nem kell még egyszer felépíteni, és a szövetkezeti üzletrészek felvásárlása is megtörtént. Kedvező a költségvetés szempontjából az is, hogy az adóbeszedés évről évre hatékonyabbá válik.
– A takarékosság alapelvét támasztja alá a háromszázalékos béremelési javaslat is, amit a bértárgyalásokon megfogalmaztak. A viszonylag alacsony szintet azzal indokolták, hogy az adóterhek csökkenése miatt ténylegesen sokkal több jövedelem maradhat a zsebekben. Konkrétan milyen lépéseket terveznek e területen?
– Az egyik, amit hangsúlyozni szeretnék, hogy a versenyszférában alapvetően a munkavállalók és a munkaadók azok, akiknek meg kell egyezniük, mi csak segíteni szeretnénk, hogy ez a folyamat hatékony és gördülékeny legyen. Ehhez adtunk egy ajánlást ezzel a bruttó három százalékkal. Megfogalmaztam az egyeztetéseken is, a szolidaritás elvét a szociális partnerek vegyék figyelembe: miután a közszférában nagyon jelentős a béremelés, azért, hogy a nemzetgazdaság szintjén a jövedelemkiáramlás összhangban legyen a gazdasági feltételekkel, a versenyszférában óvatos megközelítés szükséges. Ebben próbálunk segíteni a vállalkozói szférának azzal, hogy adócsökkentést javasolunk a jövő évre, tehát még a háromszázalékos bruttó bérnövekedés mellett is érzékelhető reálkereset-növekedés adódik. A kormány a következő hetekben foglalkozik az adókoncepcióval, és utána tudjuk majd a szociális partnereket és a nyilvánosságot tájékoztatni a változásokról: ezért nem lehetett még a konkrét paraméterekről több információt adni az Érdekegyeztető Tanács ülésén.
– Az egyes tárcákat nyilván nem érinti meg annyira a takarékosság szele, és igyekeznek minél többet kisajtolni a költségvetésből. Példának okáért az igazságügyi tárca vezetője legutóbb ötvenszázalékos béremelésről beszélt a bírák körében. Tudják-e majd kezelni ezeket a követeléseket?
– Az, hogy a költségvetési egyeztetés idején viták vannak az egyes tárcák, illetve a Pénzügyminisztérium és a tárcák között, teljesen természetes. Így a felek megismerhetik egymás álláspontját, és szakmailag meg lehet ítélni, hogy mi az, ami még szükséges, és mi az, amit a költségvetésbe be kell illeszteni. Azt hiszem, hogy ezek a viták még a következő hetekben is folytatódni fognak, és lezárultukkal egy olyan kompromisszum alakul ki, amely egy jó költségvetési törvényjavaslatként kerül majd a parlament elé. Elég sok költségvetést csináltam már a Pénzügyminisztériumban, így nem látok okot aggodalomra.
– Bevételi forrást jelenthet ugyanakkor a privatizáció, illetve javít a mérlegen egyes támogatási formák – Széchenyi-terv, mikrohitel, gazdahitel – felszámolása, illetve lefaragása is.
– A privatizációs bevételek az európai uniós metodikában – amiben a jövő évi költségvetést szeretnénk elkészíteni – már finanszírozási tételként szerepelnek, így nem csökkentik a hiányt. Ebből is látszik, a privatizáció nem azért szükséges, mert az államnak anyagi gondjai vannak, hanem azért, hogy az érintett vállalatok hatékonyabban tudjanak működni, hatékonyabban tudják a szolgáltatásaikat az ügyfeleknek nyújtani. Hozzáteszem, nem indokolt az sem, hogy az állam bizonyos ágazatokban hosszú távon tulajdonosként is jelen legyen: bármennyire professzionális módon, hozzáértő szakemberekkel végezzük is az állami vagyonkezelést, az állam közép- és hosszú távon nem tud olyan jó tulajdonos lenni, mint egy szakmai befektető.
– Az teljesen természetes, hogy egy új kormánynak más elképzelései vannak bizonyos területek, ágazatok támogatásáról. Senki nem mondta azt, hogy a Széchenyi-terv megszűnik, de az kétségtelen, bizonyos területeket más módon és feltételekkel fogunk támogatni, mint elődeink tették. Addig viszont, amíg a konkrét feltételek nem ismeretesek, nem riogatnám a közvéleményt azzal, hogy mi szűnik meg és mi marad változatlan formában.
– A lakosságot érintő egyik legfontosabb kérdés a közeljövőben a hatósági árak szabályozása. A piac és a költségvetés érdekei itt szöges ellentétben állnak az inflációs célokkal és a lakosság elvárásaival. Ön korábban már utalt arra, hogy egyes területeken nem zárható ki az inflációt meghaladó áremelés. Lehet már többet tudni erről?
– Én mindig azt mondtam, hogy a hatósági áraknál lesznek olyanok, amelyek infláció fölötti, és lesznek olyanok, amelyek vélhetőleg az alatti mértékben emelkednek. Ez már csak a matematika szabályai szerint is igaz: ha nem minden ár öt százalékkal nő, akkor lesz, ami az átlag felett, és lesz, ami ez alatt növekszik. Amit itt alapelvként meg kell fogalmazni: bizonyos területeken tarthatatlan helyzet alakult ki. A Magyar Villamos Művek drágábban vásárolja az áramot, mint amennyiért továbbadja, ebből következően itt egyetlen ember bére sem termelődik meg. Nos, ez nyilvánvalóan nem fenntartható helyzet.
– Azt viszont nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy olyan rendszer szükséges, amely kiszámítható mind az adott cégeknek, mind a lakosságnak, mind az esetleges befektetőknek, és épeszű szinten tartja az ármozgások ütemét – beleértve az árcsökkenésekét is. Jelenleg folynak bizonyos háttérszámítások, előkészítő munkák: amenynyire ezeket ismerem, nyugodtan kijelenthetem, hogy különösebb aggodalomra nem látok okot.
– Az egyszerűsített vállalkozói adóval kapcsolatban már nagyjából tisztán lehet látni a feltételeket. Korábban arra célzott, hogy nem örülne annak sem, ha mindenki igényelhetné az új átalányadót, de az is a sikertelenségre utalna, ha csak néhány ezren élnének vele. A költségvetés szempontjából mit tart elfogadhatónak, mekkora bevételt vár a tárca?
– A megszűnő, illetve belépő adók egyenlegét nagyjából nullszaldósra tervezzük, és azt hiszem, hogy az eva akkor érte el a célját, ha ez következik be. Ez alapvetően egy egyszerűsítő, a vállalkozók életét megkönnyítő intézkedés, tehát nem az adóbevételek növelése a célja.
– A tőkepiaci törvény módosításának ügyével hogy áll a pénzügyi tárca? A legfontosabb kérdés e területen nyilván a forrásadó eltörlése lehet.
– Azt a koncepciót, amely a Pénzügyminisztériumban kialakult, már első vagy második változatban jóváhagytam, és ezt rövidesen az érintettek – tehát a tanácsadóink és a szakma – rendelkezésére bocsátjuk. Egyébként vannak olyan elemei, amelyek a futó törvényjavaslati előzetesben már benne vannak – például a tőzsdei tranzakciók utáni árfolyamnyereség-adó eltörlése –, hiszen az előzetes konzultációk alapján nyilvánvaló, hogy ezt a szakma teljes mellszélességgel támogatja majd. Mindenesetre rövid időn belül el szeretnénk jutni addig az állapotig, hogy normaszövegeket lehessen készíteni a tőkepiaci koncepció végrehajtására.
– Az üvegzsebprogram viszont nincs ilyen előrehaladott állapotban: ez a kampány során igen sokszor előkerülő elem az utóbbi időben mintha egy kicsit háttérbe szorult volna. Milyen lépést vagy lépéseket terveznek e témában?
– Az üvegzsebprogramot én nem egy intézkedés vagy egy konkrét törvényjavaslat ügyének tekintem: egy folyamat lesz, amely legalább egy-másfél évig tart majd. Az első lépéseket egyébként a száznapos programban megtettük: ide tartozik az MFB-törvény módosítása vagy az a kormányhatározat, amely előírta, hogy a központi költségvetési szervek közbeszerzéseinél nem lehet üzleti titokra hivatkozva megtagadni a szerződések nyilvánosságra hozatalát. Több szakmai anyagot láttam, amelyek már részletesen foglalkoznak ezzel az üggyel. Az Igazságügyi Minisztérium már normaszöveg-változatot is készített, és az Állami Számvevőszékkel is folynak egyeztetések. Tehát úgy látom, hogy másfél hónapon belül a kormány elé kerülhet egy átfogó törvénycsomag, amely a jogi feltételeket teremti meg. A másik része a dolognak a jövő évet érinti, amikor a nyilvánosságra hozatal feltételeit – itt jórészt technikai feltételekről van szó – kell megteremteni.
– Meg kell mondanom, hogy én is érzek bizonyos türelmetlenséget az üggyel kapcsolatban, de be kell látni, a törvényi előkészítő munkának van bizonyos időigénye. Azt az elszántságot mindenesetre érzem a kormányban, ami szükséges az ügy véghezviteléhez.

László Csaba Debrecenben született 1962. október 4-én. 1986-ban közgazdászi diplomát szerzett, majd 1989-ig a Pénzügyminisztériumban dolgozott előadóként, 1989-ben a vállalkozási főosztály főelőadója volt. 1989–92 között a költségvetési reformbizottság titkárságán volt osztályvezető, öt hónapig Japánban tanult. 1993–95 között külgazdasági főosztályvezető-helyettesként, majd az államháztartási reform titkárságán főosztályvezetőként dolgozott. 1995–98 között államtitkár, 1998–99 között közigazgatási államtitkár. 1999–2000-ig a Keler Rt. gazdasági vezérigazgató-helyettese, 2000–2001-ben az ABN Amro Bank vezérigazgató-helyettese, 2001-től a választások előtti hónapokig a K&H Bank igazgatóságának tagja, vezérigazgató-helyettese volt. 1998-tól a BKE pénzügyi tanszékén oktat. Nős, két gyermeke van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.