A kis- és középvállalkozások fejlesztését szolgáló, most készülő program a jövő évtől új pályázatokat illeszt a Széchenyi-tervhez, a projektre a Széchenyi-tervvel azonos összeget szán a kormány – közölte Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter tegnap Szegeden sajtótájékoztatón. Az új program célját úgy foglalta össze: segítséget nyújtanak a kis- és középvállalkozóknak ahhoz, hogy igazi ügyfelei lehessenek a pénzügyi szektornak, a tanácsadóknak, a szolgáltatóknak.
Csillag István szólt arról is, hogy az M5-ös autópálya mielőbbi továbbépítéséről és a használati díj csökkentéséről mindenképpen meg akarnak állapodni a konceszsziós társaságokkal, de nem mindenáron. A miniszter az MTI-nek elmondta, az az elképzelésük, hogy az autópálya hiányzó szakasza Szegedig koncesszióban, Szegedtől az országhatárig pedig állami hozzájárulással épüljön meg. Kérdésre válaszolva az állami támogatás összegét 30 milliárd forintra becsülte.
A miniszter két új programról is szólt. Az egyik az országos közutakhoz illeszkedő, önkormányzati kezelésben lévő utak felújítására létrehozandó alap, amelynek keretében évi 5-8 milliárd forintra lehet pályázni. A másik program az ország 340 elzárt vagy zsáktelepülésének elérhetőségét biztosító úthálózat kiépítését tartalmazza.
*
A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. maradéktalanul megfelel a közbeszerzési törvény előírásainak az autópálya-építési pályázatok lebonyolításakor – közölte Bodnár Zoltán vezérigazgató lapunk keddi cikkére reagálva. Mint ismeretes, a műszaki teljesítés igazolására lapunk közlése szerint az elmúlt három évre visszamenőleg kell a pályázóknak referenciaanyagot benyújtaniuk, a jogszabály azonban ötéves időtartamot határoz meg. Így az NA valóban elfogadhatta az előminősítési eljárás során a jelentkezők ajánlatát és törvényesen járt el. Lapunk ugyanakkor azt közölte, hogy az NA az esélyegyenlőséget sértette akkor, amikor a 2´2 sávos autópálya megépítéséhez kötötte a pályázatok benyújtását. Műszakilag az az útépítő cég is alkalmas autópálya-építésre, aki ezt megelőzően autóutat vagy 2´1 sávos félautópályát épített. Többek között az egyik magyar cég azért nem tudta beadni ajánlatát, mivel félautópályát már átadott, de a kiírásban 2´2 sávos út szerepelt. A törvény ugyanakkor kimondja: az ajánlatkérőnek biztosítania kell az esélyegyenlőséget az ajánlatkérők számára. Ehhez kapcsolódik szorosan, hogy az M70-es 2´1 sávos félautópályaként épül meg, ugyanakkor egy projektben szerepel az M7-es autópályával, a feltételeket pedig az utóbbira írták ki. Az NA állításának megfelelően a törvény nem tartalmaz olyan rendelkezést, amely összefüggő útszakaszok egy beruházásként történő pályáztatását kizárná. Lapunknak jogi szakértők úgy nyilatkoztak, hogy az NA ezt megteheti, ám ez súlyosan etikátlan. Álláspontunk szerint pedig az NA ezt azért tette, hogy az M70-est se építhesse az a cég, amely az Orbán-kormány alatt jelentős beruházásokhoz jutott.
Bodnár Zoltán tegnapi közleményében rámutatott, hogy valamennyi cég, amely a pályázatra jelentkezett, magyar vezetésű és hazai székhelyű, és itt fizet adót; valótlan, hogy az NA a külföldi fővállalkozókat részesíti előnyben. Külföldi cég nem jelentkezett – tette hozzá.
A három tenderen a Strabag Építő Kft. egyedül indult, ezen kívül valamennyi konzorciumot a Hídépítő Rt. vagy az Egút Egri Útépítő Rt. vezeti, rajtuk kívül valóban két magyar tulajdonú cég adott be önállóan anyagot, a Betonút Szolgáltató és Építő Rt. és a Hódmezővásárhelyi Útépítő Kft. A Strabag Kft. többségi tulajdonosa osztrák–német multinacionális vállalat, az Egút Rt. a francia Colas-csoporthoz tartozik, a Hídépítő Rt. is francia többségi tulajdon.
***
Ötmilliárdos kaposvári beruházás. Jövő augusztusra befejeződik a 17 milliárdos beruházással épülő, majdani M9-es gyorsforgalmi út Kaposvárt elkerülő 21 kilométeres szakasza. Tegnap volt az utolsó előtti hat kilométeres szakasz műszaki átadása. A tehermentesítő út újabb, 5,3 milliárdos beruházást igénylő szakasza csaknem teljesen eltereli az átmenőforgalmat Kaposvárról, így jóval kevesebb lesz a zaj, csökken a szennyezőanyag-kibocsátás – mutatot rá Szita Károly polgármester. Jaczó Győző, a megyei közútkezelő kht. igazgatója elmondta: három felüljáró és egy folyón átívelő híd készült az új szakaszon. A fővállalkozó Vegyépszer Rt. út- és hídépítő igazgatóságának műszaki igazgatója, Mayer István lapunknak hangsúlyozta, a most átadott útszakasszal nem fejeződött be a munkájuk Somogyban: Barcsnál is elkerülőutat építenek, Siófokon pedig egy csomópontot. (G. J. A)
Szoboszlai és Kerkez bosszút állhat: személyes ügy nekik a Liverpool rangadója
