Kétévi szünet után, ha ideiglenesen is, de újraindul a magyar tengeri hajózás: az orosz államadósság fejében érkező két hajót, a Pannon Start és a Pannon Sunt nem adja tovább a Mahart Rt., hanem hazai lobogó alatt közlekedteti. A rövid távú cél a 4600 tonna hordképességű hajókat – a Star e hónapban, a Sun decemberben fut ki a tengerre – addig üzemeltetni, amíg legalább 700 ezer dollárnyi nyereséget nem hoznak. Ennyit költött ugyanis eddig a Mahart tárolásra, üzemi próbákra és a Star átvételére. A pénzre két év alatt tehet szert a cég, a továbbiakban tulajdonosi döntéstől függ, hogy a járműveket értékesítik-e a piacon – mondta Somlóvári László, a Mahart vezérigazgatója tájékoztatóján.
Az új hajók főképp piaci okokból maradnak a magyar hajócégnél. Ma kormányhatározat rendelkezik arról: a hazai tengerhajózás nem lehetséges, s a két hajóért az átvételtől számított 30 napon belül 12,2 millió dollárt kellene befizetni az államkasszába. Ám a határozatot módosítani kell: egyrészt az államadósság terhére érkező járműveket piaci áron nem tudja értékesíteni a Mahart (másfél éves késéssel készültek el, ezalatt jócskán csökkent az értékük), másrészt az asztrahányi gyár időközben tönkrement. Így fennáll a veszélye, hogy az orosz állam az álló hajókat lefoglalja, egyben leírja a 21 millió dolláros adósságot.
A Mahart székház-értékesítésének elmaradása és a dunai árvíz miatt a tervezettnél 700 millió forinttal kevesebb, 1,3 milliárd forintos lehet a cég idei adózott eredménye. Az üzemi veszteség 300 millióra rúghat.
Hamarosan fény derül a táncparkett titkaira
