A dunai flottilla a felszámolás után

Hazánknak van egy olyan képessége, mellyel egyetlen NATO-ország sem rendelkezik: a felszámolt flottillából megmaradt a honvédségnél három folyami aknamentesítő és -telepítő hajó. A folyamatosan gyakorlatozó, karbantartott hajók és a jól képzett legénység bármikor el tudja látni feladatát.

Ádám Kata
2002. 11. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Juhász Ferenc minisztersége óta a baloldal előszeretettel hangoztatja, hogy a NATO szerintük elmarasztalta hazánkat amiatt, mert felajánlásainkat nem teljesítettük, s a honvédség általános állapota is leromlott. Tudjuk azt is: Magyarország arra törekszik, hogy speciális, más országok által nem birtokolt képességeket ajánljon fel szövetségeseinek. Azt azonban kevesen tudják, hogy egyvalamiben már most is egyedülállóak vagyunk. – A NATO-tagországok közül csak Magyarország rendelkezik folyami aknamentesítő és -telepítő rendszerrel – mondta Danyikó László, az AM–31-es hajó főkormányosa és megbízott parancsnoka, aki 1991-től van a flottillaállományban.
Magyarországon a Szovjetunió szorgalmazta e képesség kialakítását, mivel hazánk tizenkét évvel ezelőttig a szocialista országok nyugati bástyájának szerepét is betöltötte. A nyolcvanas években hat, francia licenc alapján gyártott jugoszláv aknamentesítő és -telepítő hajót állítottak rendszerbe a Magyar Néphadseregnél. Közülük három ma is járja a folyókat. Figyelemre méltó, hogy e hadieszközök voltak azok, melyek a folyami flottilla 2000 nyarán bekövetkezett felszámolását követően, ha csökkentett számban is, de megmaradtak a honvédségnél. A flottilla megszüntetésekor kivontak a honvédség rendszeréből 6 nagyobb, 48 kisebb hajót, egy csapatszállítót, két vontatót, két tankuszályt, két lakóhajót és 96 ladikot – valamint a hat aknamentesítőből hármat. 1995-től 2000 nyaráig a háromszázötven fős állományt a felére csökkentették, tavalyelőtt nyáron pedig még ezt a létszámot is megtizedelték. A tűzszerészekkel közösen használt, korszerű, felújított Petőfi Laktanyát a létszámleépítéssel párhuzamosan kiürítették. Az ürességtől kongó laktanya Budapesten, a külső Váci út mentén áll. Vele átellenben, a Duna partján van a flottilla kikötője, ahol a hat aknamentesítő árválkodik. Közülük három az ÁPV Rt. tulajdona. A hadieszközöket ezekből a hajókból kiszerelték, s az elmúlt években senki nem ügyelt karbantartásukra. A honvédség három hajóját azonban folyamatosan ellenőrzik, javítják, gyakorlatoztatják. A flottilla utódegységének, a tűzszerész- és hadihajós ezrednek harmincöt katonája lát el szolgálatot az aknamentesítőkön.
– Ezt a három hajót tökéletesen felújították, így bármilyen feladatot végre tudnak hajtani – mondta lapunknak Danyikó László. – A hajók mozgatásához szükséges személyzet megvan, a szakfeladatokat egyszerre két hajóval tudjuk végrehajtani. Az elmúlt évben sokat gyakorlatoztunk, 360 üzemórát mentünk hajónként. A parancsnok szerint egy hajó ára 150-200 millió forint lehet. Magyarországon kívül Romániának vannak még aknamentesítő folyami hajói, ám azok sokkal elavultabbak. – Sem az osztrákoknak, sem a németeknek nincs ilyen technikájuk. A NATO-ban igény lenne erre a munkára, főleg azóta, hogy a Duna teljes hosszában végighajózható – vélekedett a parancsnok, aki alig több, mint egy hete fejezte be idei utolsó gyakorlatát; Pilismarótnál telepítettek folyamzárakat a hadihajóezred katonái. A fagy enyhüléséig csak a kikötő jegét törik majd a hadihajók. Mióta a honvédségnek nincs vontatóhajója, mely jégtörésre is alkalmas volna, polgári hajók segítségével törik a jeget. A három hajó technikai állapota, legénységének felkészültsége teljesen kielégítő. A gyakorlatozás hat hajóval volna optimális, ám a meglévő három hadieszköz is el tudja látni feladatát.
Éles helyzetek az elmúlt húsz évben nem voltak, így csak a gyakorlatokon mérhetik le a hajók felkészültségét. Ilyen alkalmakkor aknát telepítenek, majd megkeresik és megsemmisítik azt. – Az aknák vagy a mágnesességet érzékelik, vagy a hajó hangját. Ezért az aknamentesítő hajók olyan ötvözetből készültek, ami nem mágneseződik, a föld mágnesességét pedig tekercsekkel küszöböljük ki. A hajó mögött kétszáz méterre vontatjuk azt a hajót imitáló testet – szakszóval: kram, vagyis kombinált ráhatású aknamentesítő test –, amelynek mágnesességét, illetve az általa kibocsátott hangot szabályozni tudjuk. Mikor a kram áthalad az akna fölött, az felrobban – s ha középen találja el a testet, akkor az is megsemmisül – magyarázta Danyikó, hozzátéve: egy hajó egyszerre csak egy testet tud maga után húzni. Az ezrednek egyébként 6 kramja van: minden hajónak kettő.
A parancsnok szerint a Duna hazai szakasza mentén háború esetén a legveszélyeztetettebb Budapest, Paks, a nagyobb ipari centrumok, a Dunakanyar és a folyószűkületek, ahol egy aknával megbénítható a folyó forgalma. – Az aknamentesítő hajók segítségével hozzájárulhatunk ahhoz, hogy a NATO-csapatok egy esetleges háború esetén biztonságosan és olcsón szállíthassanak vízi úton – fűzte hozzá a parancsnok, aki szerint a civil hajóknak is elkelne a segítség: a háború sújtotta déli területekre a mai napig csak oroszok és ukránok vállalják a vízi szállítást. A dunai utasszállításra és teherszállításra pedig egyre nagyobb az igény.
Az aknamentesítő hajó teljes személyzete 17 főből – hivatásosokból, szerződésesekből és sorkatonákból – áll. Utóbbiakat azonban a négy hónapos kiképzési idő alatt nem lehet szakmailag felkészíteni: az elméleti oktatásra ugyanis nincs idő. Ám ahoz képest, hogy volt olyan időszak, mikor a kikötőben csak öt ember teljesített szolgálatot, a jelenlegi 35 fős összlétszám nagy előrehaladást jelent.
A legénységet reggelente szállítják ide egy távolabbi laktanyából. Tervezik, hogy a kikötő területén felépítenek egy lakóhelyiséget. Hogy az üresen álló Petőfi Laktanyát hogyan hasznosítják, azt nem lehet tudni. Aminthogy azt sem, mi lesz a sorsa a kikötőben horgonyzó, szép lassan pusztuló három, az ÁPV Rt. tulajdonában álló hadihajónak. A kisebb hajókra, uszályokra volt kereslet, az ÁPV Rt. a legtöbbet értékesítette. Így ma a hadihajós ezrednek a három aknamentesítőn kívül csak négy aknakereső naszádja van, melyek nemrég kerültek vissza a honvédség kötelékébe, s felújításra várnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.