Jövőre építenék tovább az M0-s körgyűrűt

Jövő év második felében kezdődhet az M0-s körgyűrű keleti szakaszainak építése a kormány ígérete szerint. A 2003-as költségvetésben a tervek szerint összességében nyolcvanmilliárdot különítenek el sztrádaépítésre, 2004-ben pedig 120 milliárdot költene e célra a kormány.

Putsay Gábor
2002. 11. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egymillió ember gazdasági lehetőségeit és életkörülményeit javítja a fővárost elkerülő M0-s autóút keleti szakasza az M5-ös és az M3-as autópályák között, amennyiben megépül. Az eredeti tervek szerint idén ősszel indultak volna a munkagépek az M5-ös autópálya, illetve a 31. számú főút közötti 26 kilométer hosszú nyom-vonalon. Mivel erre nem került sor, az érintett polgármesterek, illetve a térség nagybefektetői több esetben hangot adtak elégedetlenségüknek a kormány, illetve a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. képviselőivel folytatott megbeszéléseken. Ruppert László, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára tegnap Monoron arról tájékoztatta az érintetteket: a kormány és a tárca a hazai gyorsforgalmiút-fejlesztéseknél prioritásként kezeli az M0-s hiányzó szakaszainak megépítését: a 26 kilométer hosszú 2x2 sávos autópálya, és az ehhez szorosan kapcsolódó vecsési és üllői elkerülőút fejlesztése legkésőbb 2003 második felében kezdődhet.
A hazai autópálya-fejlesztések leginkább költségvetési forrásból valósulnak meg, ezt egészítenék ki az Európai Fejlesztési Bank hitelei, illetve az európai uniós kohéziós alapokból elnyerhető támogatások, amelyeket a csatlakozás évében igénybe vehet az ország – mondta a helyettes államtitkár.
A 2003-as költségvetési tervekben nyolcvanmilliárd forint szerepel gyorsforgalmiút-fejlesztések gyanánt, konkrét beruházásokat nem jelöltek meg. Mint ismert, az NA Rt. négy autópálya-szakaszra írt ki a közelmúltban közbeszerzési pályázatot: az összességében hatvan kilométer hosszú utak építése 2003 márciusában kezdődik a tervek szerint, a száztízmilliárdos projekt jövő évi költségei körülbelül hatvanmilliárdot tesznek ki. Így elvileg húszmilliárd marad, amit – ha tényleg elsőbbséget élvez az
M0-s építése – a körgyűrű továbbépítésére lehet fordítani. A fővárosközeli régióban azonban drágább autópályát építeni: a kilométerenkénti beruházási költségek itt elérhetik a 2,5 milliárd forintot. A kormány tervei szerint 2004-ben 120 milliárdot különítenének el a költségvetésben a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére.
Szilágyi András, az NA Rt. vezérigazgató-helyettese a 26 kilométeres szakasz előkészületeiről úgy nyilatkozott: az építési engedélyek az év végén vagy jövő év januárjában állnak majd az autópálya-társaság rendelkezésére, csak ekkor hirdethetik meg a közbeszerzési eljárást. Jelenleg a legnehezebb feladat a kőolajvezetékek kiváltása. A kijelölt nyomvonalon a területek hetven százalékát megvásárolták, a tűzszerészek befejezték munkájukat, a régészek pedig jövőre vonulnak le a területről. A területek hatósági szemléje és a közbeszerzés legfeljebb 180 napot vesz igénybe.
Steinreich Péter, a Monortel Rt. külkapcsolati igazgatója arról szólt: az autópálya mentén tíz multinacionális cég telepedne le, ami 5-10 millió dollár befektetést és 4-5 ezer új állást jelentene.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.