Egymillió ember gazdasági lehetőségeit és életkörülményeit javítja a fővárost elkerülő M0-s autóút keleti szakasza az M5-ös és az M3-as autópályák között, amennyiben megépül. Az eredeti tervek szerint idén ősszel indultak volna a munkagépek az M5-ös autópálya, illetve a 31. számú főút közötti 26 kilométer hosszú nyom-vonalon. Mivel erre nem került sor, az érintett polgármesterek, illetve a térség nagybefektetői több esetben hangot adtak elégedetlenségüknek a kormány, illetve a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. képviselőivel folytatott megbeszéléseken. Ruppert László, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára tegnap Monoron arról tájékoztatta az érintetteket: a kormány és a tárca a hazai gyorsforgalmiút-fejlesztéseknél prioritásként kezeli az M0-s hiányzó szakaszainak megépítését: a 26 kilométer hosszú 2x2 sávos autópálya, és az ehhez szorosan kapcsolódó vecsési és üllői elkerülőút fejlesztése legkésőbb 2003 második felében kezdődhet.
A hazai autópálya-fejlesztések leginkább költségvetési forrásból valósulnak meg, ezt egészítenék ki az Európai Fejlesztési Bank hitelei, illetve az európai uniós kohéziós alapokból elnyerhető támogatások, amelyeket a csatlakozás évében igénybe vehet az ország – mondta a helyettes államtitkár.
A 2003-as költségvetési tervekben nyolcvanmilliárd forint szerepel gyorsforgalmiút-fejlesztések gyanánt, konkrét beruházásokat nem jelöltek meg. Mint ismert, az NA Rt. négy autópálya-szakaszra írt ki a közelmúltban közbeszerzési pályázatot: az összességében hatvan kilométer hosszú utak építése 2003 márciusában kezdődik a tervek szerint, a száztízmilliárdos projekt jövő évi költségei körülbelül hatvanmilliárdot tesznek ki. Így elvileg húszmilliárd marad, amit – ha tényleg elsőbbséget élvez az
M0-s építése – a körgyűrű továbbépítésére lehet fordítani. A fővárosközeli régióban azonban drágább autópályát építeni: a kilométerenkénti beruházási költségek itt elérhetik a 2,5 milliárd forintot. A kormány tervei szerint 2004-ben 120 milliárdot különítenének el a költségvetésben a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére.
Szilágyi András, az NA Rt. vezérigazgató-helyettese a 26 kilométeres szakasz előkészületeiről úgy nyilatkozott: az építési engedélyek az év végén vagy jövő év januárjában állnak majd az autópálya-társaság rendelkezésére, csak ekkor hirdethetik meg a közbeszerzési eljárást. Jelenleg a legnehezebb feladat a kőolajvezetékek kiváltása. A kijelölt nyomvonalon a területek hetven százalékát megvásárolták, a tűzszerészek befejezték munkájukat, a régészek pedig jövőre vonulnak le a területről. A területek hatósági szemléje és a közbeszerzés legfeljebb 180 napot vesz igénybe.
Steinreich Péter, a Monortel Rt. külkapcsolati igazgatója arról szólt: az autópálya mentén tíz multinacionális cég telepedne le, ami 5-10 millió dollár befektetést és 4-5 ezer új állást jelentene.
Ukrajna megfenyegette Magyarországot
