Várhatóan jövő márciusban megnyílik az első hungarikumház Magyarországon. Ezt a tervek szerint minden statisztikai régióban követi majd egy-egy hasonló létesítmény – nyilatkozta lapunknak Kincsesné Kemény Krisztina, a pécsi PannonRemark Kft. hungarikum-üzletágának vezetője. A cég tavaly tavasszal indult a Gazdasági Minisztérium kutatómunka-pályázatán, amelynek célja az volt, hogy a dél-dunántúli régióban felkutassák azokat a termékeket, amelyek megfelelnek a hungarikumjellegnek. A program fő célja a hazánkban előállított egyedi, sajátos imázstermékek, hungarikumok teljes körű menedzselésének megvalósítása – mondta Kincsesné Kemény Krisztina.
Miután nyertek, elkezdődött a kutatómunka. Ennek erdményeképp szakértők segítségével majdnem négyszáz terméket sikerült felkutatni. Ebbe a csoportba a kézműves termékek mellett gasztronómiaiak is tartoztak. Ezek kiválogatásánál kapcsolódott be az Agrármarketing Centrum (AMC) „HÍR” (Hagyományok – Ízek – Régiók) programja, amelyből átvették a már felkutatott tájjellegű ételeket és italokat. A borokra borvidéki segédlettel találtak rá: azokat a nedűket választották, amelyek hagyományosan magyar szőlőfajtákból – cirfandliból, kadarkából, juhfarkból – készültek, és a borvidéki versenyeken aranyérmet nyertek. – A minőséget mindenképp biztosítani akartuk – mondta Kincsesné.
– Az ily módon összeállt termékpalettát szerettük volna piacra vinni – mondta az üzletágvezető. Elnyertek egy PHARE-pályázatot, amelyből kidolgozták a marketingstratégiájukat, elkészítették és levédették a hungarikumház-logót – ami a termékeken is megjelenik –, összeállítottak egy termékkatalógust. Már működik internetes portáljuk, áruházuk is. Legközelebbi lépésként az első hungarikumház megnyitását tervezik Pécsett, a püspöki pincészet épületében – mondta Kincsesné. Hozzátette: a kialakítandó ház a múzeum, a kiállítóterem és az üzlet funkcióit ötvözi, ennek megfelelően az egyik részében a hungarikumokat és az imázstermékeket mutatják be és állítják ki, a másik részében pedig az értékesítés zajlik majd.
A vállalkozás mindemellett tervez élő kézműves-bemutatókat, és programokat is szerveznek olyan helyekre, ahol ezek a termékek készülnek – ismertette Kincsesné, kifejtve: távolabbi terveik között statisztikai régiónként egy-egy további hungaricumház kialakítása is szerepel, de a nyitást természetesen minden régióban legalább egy–másfél éves kutatómunka előzi meg.
***
A HÍR-program. A Hagyományok – Ízek – Régiók program (HÍR) annak az európai uniós Euroterroirs-programnak a magyarországi megvalósítása. amely a kilencvenes években francia kezdeményezésre indult. E közösségi programnak az volt az alapvető célja, hogy az unió minden tagállama feltérképezze és összegyűjtse saját országában – egy közösen elfogadott kritériumrendszer alapján – a hagyományos és tájjellegű élelmiszereket és mezőgazdasági termékeket, hogy az egyes országok az uniformizálódástól megmentsék és a jövőnek megőrizzék mezőgazdaságuk, élelmiszeriparuk sajátos nemzeti kincseit úgy, hogy azok egyben a szélesebb európai közösség kulturális értékeivé is váljanak, s ezáltal ismertségük, keresettségük is nőjön. A HÍR-program lebonyolítását az Agrármarketing Centrum (AMC) kapta feladatul. A munka 1998-ban kezdődött, a termékgyűjtés eredményeként az előzetes listára 1150 termékjavaslat érkezett, amelyekből hosszas válogatás után végül mintegy 300 terméket vettek fel a gyűjteménybe, amelyet 2000. december 31-én zártak le. A HÍR-program első fele a HÍR-könyv megjelenésével zárult le, az AMC-nek azonban további feladata a gyűjtemény minél szélesebb körben való megismertetése és hasznosítása. Az első lépés már megtörtént e cél megvalósítására: az AMC támogatást nyújt a Pesti Barnabás Élelmiszer-ipari Szakiskolának egy oktatási jegyzet elkészítéséhez, melyben a HÍR-gyűjtemény sütőipari termékeinek a leírása technológiai oktatási anyaggá átdolgozva és egyben a termékek történetét is bemutatva jelenik majd meg, és lesz alkalmazható az ország összes sütőipari szakiskolájában.
Ukrajna megfenyegette Magyarországot
