Készül az első hungarikumház

Jövő márciusban nyílik meg Pécsett az első hungarikumház, amely komoly kutatómunka eredményeként bemutatja a dél-dunántúli régió hungarikumait, jellemző portékáit. A majdan múzeumként, kiállítóteremként és üzletként is működő házat a tervek szerint még hat követi, így Magyarország minden statisztikai régiójában találkozhatnak egy-egy ilyen „bemutatóteremmel” a turisták és a hazaiak.

–
2002. 11. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Várhatóan jövő márciusban megnyílik az első hungarikumház Magyarországon. Ezt a tervek szerint minden statisztikai régióban követi majd egy-egy hasonló létesítmény – nyilatkozta lapunknak Kincsesné Kemény Krisztina, a pécsi PannonRemark Kft. hungarikum-üzletágának vezetője. A cég tavaly tavasszal indult a Gazdasági Minisztérium kutatómunka-pályázatán, amelynek célja az volt, hogy a dél-dunántúli régióban felkutassák azokat a termékeket, amelyek megfelelnek a hungarikumjellegnek. A program fő célja a hazánkban előállított egyedi, sajátos imázstermékek, hungarikumok teljes körű menedzselésének megvalósítása – mondta Kincsesné Kemény Krisztina.
Miután nyertek, elkezdődött a kutatómunka. Ennek erdményeképp szakértők segítségével majdnem négyszáz terméket sikerült felkutatni. Ebbe a csoportba a kézműves termékek mellett gasztronómiaiak is tartoztak. Ezek kiválogatásánál kapcsolódott be az Agrármarketing Centrum (AMC) „HÍR” (Hagyományok – Ízek – Régiók) programja, amelyből átvették a már felkutatott tájjellegű ételeket és italokat. A borokra borvidéki segédlettel találtak rá: azokat a nedűket választották, amelyek hagyományosan magyar szőlőfajtákból – cirfandliból, kadarkából, juhfarkból – készültek, és a borvidéki versenyeken aranyérmet nyertek. – A minőséget mindenképp biztosítani akartuk – mondta Kincsesné.
– Az ily módon összeállt termékpalettát szerettük volna piacra vinni – mondta az üzletágvezető. Elnyertek egy PHARE-pályázatot, amelyből kidolgozták a marketingstratégiájukat, elkészítették és levédették a hungarikumház-logót – ami a termékeken is megjelenik –, összeállítottak egy termékkatalógust. Már működik internetes portáljuk, áruházuk is. Legközelebbi lépésként az első hungarikumház megnyitását tervezik Pécsett, a püspöki pincészet épületében – mondta Kincsesné. Hozzátette: a kialakítandó ház a múzeum, a kiállítóterem és az üzlet funkcióit ötvözi, ennek megfelelően az egyik részében a hungarikumokat és az imázstermékeket mutatják be és állítják ki, a másik részében pedig az értékesítés zajlik majd.
A vállalkozás mindemellett tervez élő kézműves-bemutatókat, és programokat is szerveznek olyan helyekre, ahol ezek a termékek készülnek – ismertette Kincsesné, kifejtve: távolabbi terveik között statisztikai régiónként egy-egy további hungaricumház kialakítása is szerepel, de a nyitást természetesen minden régióban legalább egy–másfél éves kutatómunka előzi meg.
***
A HÍR-program. A Hagyományok – Ízek – Régiók program (HÍR) annak az európai uniós Euroterroirs-programnak a magyarországi megvalósítása. amely a kilencvenes években francia kezdeményezésre indult. E közösségi programnak az volt az alapvető célja, hogy az unió minden tagállama feltérképezze és összegyűjtse saját országában – egy közösen elfogadott kritériumrendszer alapján – a hagyományos és tájjellegű élelmiszereket és mezőgazdasági termékeket, hogy az egyes országok az uniformizálódástól megmentsék és a jövőnek megőrizzék mezőgazdaságuk, élelmiszeriparuk sajátos nemzeti kincseit úgy, hogy azok egyben a szélesebb európai közösség kulturális értékeivé is váljanak, s ezáltal ismertségük, keresettségük is nőjön. A HÍR-program lebonyolítását az Agrármarketing Centrum (AMC) kapta feladatul. A munka 1998-ban kezdődött, a termékgyűjtés eredményeként az előzetes listára 1150 termékjavaslat érkezett, amelyekből hosszas válogatás után végül mintegy 300 terméket vettek fel a gyűjteménybe, amelyet 2000. december 31-én zártak le. A HÍR-program első fele a HÍR-könyv megjelenésével zárult le, az AMC-nek azonban további feladata a gyűjtemény minél szélesebb körben való megismertetése és hasznosítása. Az első lépés már megtörtént e cél megvalósítására: az AMC támogatást nyújt a Pesti Barnabás Élelmiszer-ipari Szakiskolának egy oktatási jegyzet elkészítéséhez, melyben a HÍR-gyűjtemény sütőipari termékeinek a leírása technológiai oktatási anyaggá átdolgozva és egyben a termékek történetét is bemutatva jelenik majd meg, és lesz alkalmazható az ország összes sütőipari szakiskolájában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.