Nyakunkon az év végi édességláz

A minőség felé nyit a fogyasztók szeszélyeinek kitett szaloncukorpiac, állítják a gyártók. Ha nem így tennének, akkor csökkenne a fogyasztás, ami az évente egyszer vásárolt termék esetében komoly bevételkiesést jelentene az iparosoknak. Hasonló folyamat már lejátszódott a csokoládéfiguráknál, most azonban úgy tűnik, hogy fellendülés tapasztalható, és a tejcsoki ismét visszakapja régi rangját.

Nagy Ottó
2002. 11. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a szereplők elitje nem lesz képes hatékony összefogásra, akkor a szaloncukorpiac minden valószínűség szerint ugyanolyan zsugorodáson megy keresztül, mint amilyen néhány évvel ezelőtt a szezonális csokifigurák piacán tapasztalható volt – állítja Horváth Imre, a hazai szaloncukorpiacon 40-50 százalékos részesedéssel vezető szerepet betöltő Sweet Point Kft. ügyvezető igazgatója. A szakember szerint, ha egy kis gyártó jó minőségű termékkel jelenik meg a piacon, akkor azt respektálni kell, problémát az „összegányolt” áru jelent, ami gyakorta az egyre szűkülő lédig- (ömlesztett) piacot jellemzi.
Amennyiben ezek az alacsonyabb minőségű termékek eljutnak a fogyasztókhoz, akkor még a minőségi szaloncukrot is nehezebb eladni, mert a vásárlóknak elmegy a kedvük tőle. Egy ilyen visszaesés az évente csak egyszer eladható árunál komoly kiesést jelent a gyártóknak – ismertette Horváth Imre. A cégeknek azonban nemcsak a minőséggel, hanem a változó karácsonyfa-díszítési szokásokkal is meg kell küzdeniük, a szaloncukor az utóbbi néhány évben ugyanis lekerült a fenyőfáról.
A Sweet Point 1994-ben „újracsomagolta” szaloncukrait, amit a piac komolyabb gyártói is követtek kis fáziskéséssel, majd a kistermelők is, ők viszont gyakran ízléstelen csomagolással állnak elő, ami szintén a fogyasztás csökkenéséhez vezethet – mondta Horváth Imre. A kistermelők piaci jelenléte alacsonyabb árakat eredményezett, amihez a nagyok is megpróbáltak alkalmazkodni. Ennek viszont az lett az eredménye, hogy a vásárlók szezonban napicikként kezdték el a szaloncukrot fogyasztani. Emiatt növekedett valamit a fogyasztás, de korántsem biztos, hogy ez a trend hosszú távon tartható lesz – ecsetelte Horváth Imre, aki azonban abban biztos, hogy minél gyorsabban és hatékonyabban a minőség felé kell mozdulni, akkor is, ha ez esetleg árdrágulással jár. Ezt a szaloncukor speciális funkciójával és szűk értékesítési időszakával indokolta, mondván, a vásárlóknak szinte mellékes, hogy a termék esetleg száz–százötven forinttal többe kerül.
A hazai szaloncukor-fogyasztás tavaly 6,5-7 ezer tonna volt, ebből a mennyiségből a Sweet Point 3200 tonnával részesedett, és 54-féle ízzel és kiszereléssel kínálta a vevőket. Az ügyvezető azonban elmondta, hiába a nagy választék, a legkedveltebb szaloncukor még mindig a zselés. Ezt megerősítette Halászné Boldizsár Ilona, a Stollwerck termékmenedzsere is, mondván, a szaloncukorpiacon továbbra is domináns szerep jut a tasakos szaloncukroknak. Míg az ízek tekintetében megkérdőjelezhetetlen a tradicionális zselés szaloncukor abszolút vezető pozíciója, ezt követi a vegyes ízesítésű családi szaloncukor, és továbbra is népszerű a kókuszos, a vajkaramellás, a földimogyorós és a gesztenyés – mondta, hozzátéve, e tradicionális ízek megbízható állandó forgalmat biztosítanak, de egy jól eltalált új íz további sikereket, megfelelő növekedést generál.
A klasszikus karácsonyi szezon november közepétől indul, de az első kiszállítások már október elejétől megkezdődnek. Az utóbbi időben megfigyelhető, hogy a szezon egyre rövidebb, egyre később vásárolják meg a fogyasztók a karácsonyfára szánt szaloncukrot. Ezért e rövid periódusban a gyártóknak aktívabb, koncentráltabb támogatást, jelenlétet kell biztosítaniuk termékeiknek, hogy tervezett értékesítési céljaikat meg tudják valósítani. A legtöbb gyártó arra törekszik, hogy a karácsonyi főszezont minél jobban kitolja mikulási és téli termékekkel – mondta Halászné.
A Stollwerck a múlt évben a piaci trendeknek megfelelően alakította ki karácsonyi termékválasztékát. Leglátványosabban a tasakos szaloncukorcsalád változott: mind az egyedi, mind a külső csomagolás megújult. A designváltás sikerességét a forgalmi adatok is tükrözték. Az idén is számos újdonsággal jelentkezik a Stollwerck, jól kihasználva lehetőségeit. Az adventi kalendáriumot már tavaly bevezette, és idén a vezető táblás csokoládéja két új ízzel bővül a karácsonyi szezonra. Ünnepi csomagolású prémium kategóriás csokoládés és cukordrazsékkal is meglepik a fő fogyasztókat, a gyerekeket. A piac méretéről a termékmenedzser elmondta, arról csak becslések vannak, már több éve nem készülnek hivatalos felmérések, viszont minden gyártó kiemelten kezeli a karácsonyi időszakot. Annak érdekében, hogy az igen széles választékú és nagy mennyiségű termék időben rendelkezésre álljon, a termelést korábban kell elkezdeni, de a szezontermékek természetesen ugyanúgy 12 hónapig őrzik meg minőségüket, mint az év többi részében gyártottak.
A hazai édesipari piac jelentős szereplője a Candy Magyarország Kft. is, amely Fundy márkanév alatt hozza forgalomba termékeit. A cég marketingvezetője, Dalányi László elmondta: 15-20 százalék közötti a részesedésük a szaloncukorpiacon, és ezt mindenképpen meg akarják őrizni. Ennek érdekében több kutatást is folytatnak, és egészen biztos, hogy a minőségi és a prémium kategóriák felé nyitnak jövőre, figyelembe véve a megváltozott karácsonyi szokásokat is. A szakember – mindamellett, hogy megerősítette a másik két szereplő piacjellemzését – problémaként említette a piac kiszámíthatatlanságát, miszerint a gyártók nagyon nehezen tudják betervezni a szükséges mennyiséget. Ha „túltermelik” magukat, a visszáru alacsonyabb áron, az ünnep után ismét megjelenik a piacon. Előfordul az is, hogy a többletet egyben értékesítik, ami egy év múlva jelenik meg ismét, viszont ha közben nem megfelelően tárolták, akkor a minősége már nem az igazi.
Az év végi csokiláz azonban nem a karácsonnyal, hanem Szent Miklós ünnepével kezdődik, ahol a csokifigurák játsszák a főszerepet. Ezt a piacot egyértelműen a Nestlé uralja, amelynek egész diósgyőri gyára a csokoládéfigurák gyártására specializálódott. A gyár kapacitása az év folyamán teljesen lekötött, folyamatos a termelés, ami éves szinten a négyezer tonnát is meghaladja – nyilatkozta lapunknak Csengeri Andrea, a Nestlé Hungária Kft. termékmenedzsere. A volumen nagyobb részét az exporttermelés adja: sokféle és nagy mennyiségű figurát szállítanak a világ különböző helyeire: a CEFTA-országokon kívül Németországba, Franciaországba, Angliába, az USA-ba stb. A mennyiség a két fő-szezon között egyenlő arányban oszlik meg. A gyártás kiegyenlített, mivel az exportpiacokra a szezonokat megelőzően jóval korábban kell szállítaniuk.
– Az elmúlt évek trendjeit elemezve cégünk arra a következtetésre jutott, hogy a magyar fogyasztók keresik a minőségi termékeket és ajándékcsomagokat. Az ízléses megjelenésen túl egyre fontosabbá válik a csokoládé íze és minősége. A fogyasztók felismerik a különbséget az olcsó kakaós tejmasszából készült termék és a minőségi kategória között, s egyre gyakrabban választják a finom, nem csak megjelenésében vonzó termékeket. A figurás csokoládétermékek teljes piacon eladott mennyisége az utóbbi években stabilnak mondható. Ugyanakkor az előző szezonokban a csokoládéfigura értékesítése árértékben növekedett. A valódi tejcsokoládéból készült termékek és prémium ajándékcsomagok iránti kereslet dinamikusan nő, ugyanakkor az olcsóbb, kakaós tejmaszszából gyártott édességek forgalma, bár látványosan csökken, továbbra sem elhanyagolható – mondta Csengeri Andrea, kiemelve, hogy a teljes piacot tekintve a felmérések szerint átlagosan 46 százalékos különbség van a valódi tejcsokoládé és a nugátfigurák fogyasztói árában.
– A Nestlé vezető az üreges csokoládéfigurák piacán, részesedése mennyiségben 38, értékben pedig több mint 40 százalék, éppen ezért az idén is célunk, hogy tovább erősítsük pozíciónkat – tájékoztatott rövid távú céljaikról a Csengeri Andrea. – Cégünk ebben a szezonban is minden figuratípusban, minőségi és árszegmensben képviselteti magát. Kínálatunk nagyon széles: az olcsó, kakaós tejmasszából készült figuráktól a magas minőségű tejcsokoládé figurákig és vonzó ajándékcsomagokig minden megtalálható. A Nestlé által forgalmazott édességek között kiemelkedő szereppel bír e kategória, és jelentősége fokozatosan növekszik – tette hozzá.
A csokifigurák piacára való belépést a Candy egyelőre fontolgatja, mert a kereslet kiszámíthatatlan, azzal azonban tisztában vannak, hogy a trend a tejcsoki felé tolódik. A Sweet Point azonban ezen a piacon is ott van. A trendváltást megerősítette Horváth Imre is, mondván, a megelőző években a rossz minőségű kakaós tejbevonó masszából készített áruk elárasztották a boltokat, és ezzel lejáratták a terméket. Most viszont úgy tűnik, a csokoládé kezdi visszanyerni régi rangját, mert a vásárlók egyre inkább a tejcsokiból készült Mikulásfigurákat keresik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.