Ha a szereplők elitje nem lesz képes hatékony összefogásra, akkor a szaloncukorpiac minden valószínűség szerint ugyanolyan zsugorodáson megy keresztül, mint amilyen néhány évvel ezelőtt a szezonális csokifigurák piacán tapasztalható volt – állítja Horváth Imre, a hazai szaloncukorpiacon 40-50 százalékos részesedéssel vezető szerepet betöltő Sweet Point Kft. ügyvezető igazgatója. A szakember szerint, ha egy kis gyártó jó minőségű termékkel jelenik meg a piacon, akkor azt respektálni kell, problémát az „összegányolt” áru jelent, ami gyakorta az egyre szűkülő lédig- (ömlesztett) piacot jellemzi.
Amennyiben ezek az alacsonyabb minőségű termékek eljutnak a fogyasztókhoz, akkor még a minőségi szaloncukrot is nehezebb eladni, mert a vásárlóknak elmegy a kedvük tőle. Egy ilyen visszaesés az évente csak egyszer eladható árunál komoly kiesést jelent a gyártóknak – ismertette Horváth Imre. A cégeknek azonban nemcsak a minőséggel, hanem a változó karácsonyfa-díszítési szokásokkal is meg kell küzdeniük, a szaloncukor az utóbbi néhány évben ugyanis lekerült a fenyőfáról.
A Sweet Point 1994-ben „újracsomagolta” szaloncukrait, amit a piac komolyabb gyártói is követtek kis fáziskéséssel, majd a kistermelők is, ők viszont gyakran ízléstelen csomagolással állnak elő, ami szintén a fogyasztás csökkenéséhez vezethet – mondta Horváth Imre. A kistermelők piaci jelenléte alacsonyabb árakat eredményezett, amihez a nagyok is megpróbáltak alkalmazkodni. Ennek viszont az lett az eredménye, hogy a vásárlók szezonban napicikként kezdték el a szaloncukrot fogyasztani. Emiatt növekedett valamit a fogyasztás, de korántsem biztos, hogy ez a trend hosszú távon tartható lesz – ecsetelte Horváth Imre, aki azonban abban biztos, hogy minél gyorsabban és hatékonyabban a minőség felé kell mozdulni, akkor is, ha ez esetleg árdrágulással jár. Ezt a szaloncukor speciális funkciójával és szűk értékesítési időszakával indokolta, mondván, a vásárlóknak szinte mellékes, hogy a termék esetleg száz–százötven forinttal többe kerül.
A hazai szaloncukor-fogyasztás tavaly 6,5-7 ezer tonna volt, ebből a mennyiségből a Sweet Point 3200 tonnával részesedett, és 54-féle ízzel és kiszereléssel kínálta a vevőket. Az ügyvezető azonban elmondta, hiába a nagy választék, a legkedveltebb szaloncukor még mindig a zselés. Ezt megerősítette Halászné Boldizsár Ilona, a Stollwerck termékmenedzsere is, mondván, a szaloncukorpiacon továbbra is domináns szerep jut a tasakos szaloncukroknak. Míg az ízek tekintetében megkérdőjelezhetetlen a tradicionális zselés szaloncukor abszolút vezető pozíciója, ezt követi a vegyes ízesítésű családi szaloncukor, és továbbra is népszerű a kókuszos, a vajkaramellás, a földimogyorós és a gesztenyés – mondta, hozzátéve, e tradicionális ízek megbízható állandó forgalmat biztosítanak, de egy jól eltalált új íz további sikereket, megfelelő növekedést generál.
A klasszikus karácsonyi szezon november közepétől indul, de az első kiszállítások már október elejétől megkezdődnek. Az utóbbi időben megfigyelhető, hogy a szezon egyre rövidebb, egyre később vásárolják meg a fogyasztók a karácsonyfára szánt szaloncukrot. Ezért e rövid periódusban a gyártóknak aktívabb, koncentráltabb támogatást, jelenlétet kell biztosítaniuk termékeiknek, hogy tervezett értékesítési céljaikat meg tudják valósítani. A legtöbb gyártó arra törekszik, hogy a karácsonyi főszezont minél jobban kitolja mikulási és téli termékekkel – mondta Halászné.
A Stollwerck a múlt évben a piaci trendeknek megfelelően alakította ki karácsonyi termékválasztékát. Leglátványosabban a tasakos szaloncukorcsalád változott: mind az egyedi, mind a külső csomagolás megújult. A designváltás sikerességét a forgalmi adatok is tükrözték. Az idén is számos újdonsággal jelentkezik a Stollwerck, jól kihasználva lehetőségeit. Az adventi kalendáriumot már tavaly bevezette, és idén a vezető táblás csokoládéja két új ízzel bővül a karácsonyi szezonra. Ünnepi csomagolású prémium kategóriás csokoládés és cukordrazsékkal is meglepik a fő fogyasztókat, a gyerekeket. A piac méretéről a termékmenedzser elmondta, arról csak becslések vannak, már több éve nem készülnek hivatalos felmérések, viszont minden gyártó kiemelten kezeli a karácsonyi időszakot. Annak érdekében, hogy az igen széles választékú és nagy mennyiségű termék időben rendelkezésre álljon, a termelést korábban kell elkezdeni, de a szezontermékek természetesen ugyanúgy 12 hónapig őrzik meg minőségüket, mint az év többi részében gyártottak.
A hazai édesipari piac jelentős szereplője a Candy Magyarország Kft. is, amely Fundy márkanév alatt hozza forgalomba termékeit. A cég marketingvezetője, Dalányi László elmondta: 15-20 százalék közötti a részesedésük a szaloncukorpiacon, és ezt mindenképpen meg akarják őrizni. Ennek érdekében több kutatást is folytatnak, és egészen biztos, hogy a minőségi és a prémium kategóriák felé nyitnak jövőre, figyelembe véve a megváltozott karácsonyi szokásokat is. A szakember – mindamellett, hogy megerősítette a másik két szereplő piacjellemzését – problémaként említette a piac kiszámíthatatlanságát, miszerint a gyártók nagyon nehezen tudják betervezni a szükséges mennyiséget. Ha „túltermelik” magukat, a visszáru alacsonyabb áron, az ünnep után ismét megjelenik a piacon. Előfordul az is, hogy a többletet egyben értékesítik, ami egy év múlva jelenik meg ismét, viszont ha közben nem megfelelően tárolták, akkor a minősége már nem az igazi.
Az év végi csokiláz azonban nem a karácsonnyal, hanem Szent Miklós ünnepével kezdődik, ahol a csokifigurák játsszák a főszerepet. Ezt a piacot egyértelműen a Nestlé uralja, amelynek egész diósgyőri gyára a csokoládéfigurák gyártására specializálódott. A gyár kapacitása az év folyamán teljesen lekötött, folyamatos a termelés, ami éves szinten a négyezer tonnát is meghaladja – nyilatkozta lapunknak Csengeri Andrea, a Nestlé Hungária Kft. termékmenedzsere. A volumen nagyobb részét az exporttermelés adja: sokféle és nagy mennyiségű figurát szállítanak a világ különböző helyeire: a CEFTA-országokon kívül Németországba, Franciaországba, Angliába, az USA-ba stb. A mennyiség a két fő-szezon között egyenlő arányban oszlik meg. A gyártás kiegyenlített, mivel az exportpiacokra a szezonokat megelőzően jóval korábban kell szállítaniuk.
– Az elmúlt évek trendjeit elemezve cégünk arra a következtetésre jutott, hogy a magyar fogyasztók keresik a minőségi termékeket és ajándékcsomagokat. Az ízléses megjelenésen túl egyre fontosabbá válik a csokoládé íze és minősége. A fogyasztók felismerik a különbséget az olcsó kakaós tejmasszából készült termék és a minőségi kategória között, s egyre gyakrabban választják a finom, nem csak megjelenésében vonzó termékeket. A figurás csokoládétermékek teljes piacon eladott mennyisége az utóbbi években stabilnak mondható. Ugyanakkor az előző szezonokban a csokoládéfigura értékesítése árértékben növekedett. A valódi tejcsokoládéból készült termékek és prémium ajándékcsomagok iránti kereslet dinamikusan nő, ugyanakkor az olcsóbb, kakaós tejmaszszából gyártott édességek forgalma, bár látványosan csökken, továbbra sem elhanyagolható – mondta Csengeri Andrea, kiemelve, hogy a teljes piacot tekintve a felmérések szerint átlagosan 46 százalékos különbség van a valódi tejcsokoládé és a nugátfigurák fogyasztói árában.
– A Nestlé vezető az üreges csokoládéfigurák piacán, részesedése mennyiségben 38, értékben pedig több mint 40 százalék, éppen ezért az idén is célunk, hogy tovább erősítsük pozíciónkat – tájékoztatott rövid távú céljaikról a Csengeri Andrea. – Cégünk ebben a szezonban is minden figuratípusban, minőségi és árszegmensben képviselteti magát. Kínálatunk nagyon széles: az olcsó, kakaós tejmasszából készült figuráktól a magas minőségű tejcsokoládé figurákig és vonzó ajándékcsomagokig minden megtalálható. A Nestlé által forgalmazott édességek között kiemelkedő szereppel bír e kategória, és jelentősége fokozatosan növekszik – tette hozzá.
A csokifigurák piacára való belépést a Candy egyelőre fontolgatja, mert a kereslet kiszámíthatatlan, azzal azonban tisztában vannak, hogy a trend a tejcsoki felé tolódik. A Sweet Point azonban ezen a piacon is ott van. A trendváltást megerősítette Horváth Imre is, mondván, a megelőző években a rossz minőségű kakaós tejbevonó masszából készített áruk elárasztották a boltokat, és ezzel lejáratták a terméket. Most viszont úgy tűnik, a csokoládé kezdi visszanyerni régi rangját, mert a vásárlók egyre inkább a tejcsokiból készült Mikulásfigurákat keresik.
Jó hírt hozott a kormány azoknak, akik családi házat vennének
