Reális az olimpia

Az állami források 95 százalékát olimpia nélkül is fejlesztésekre kellene fordítani, a beruházások állami finanszírozású része pedig az összes költség csupán három százalékát teheti ki – tartalmazza az a lapunk birtokába került vezetői összefoglaló, amely a 2012-es olimpia megvalósíthatósági tanulmányának összegzése.

Tar Zsuzsanna
2002. 11. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gazdaságilag és műszakilag a 2012-es olimpia megvalósítható – olvasható az ötvenoldalas vezetői összefoglalóban, amely a megvalósíthatósági tanulmány következtetéseként készült el, ám a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium és a PriceWaterhouseCoopers (PWC) közös tájékoztatóján nem hozták nyilvánosságra. A dokumentumban a PWC szakértői hangsúlyozzák: az állami források 95 százalékát olimpia nélkül is szükséges fejlesztésekre fordítani. Szerintük a költségek mintegy hetven százalékát olyan fejlesztésekre kellene adni, amelyek az olimpia nélkül is megvalósulnának, és további húsz százalékot tesznek ki a későbbre tervezett, de előre hozott beruházások. A fejlesztési költségek csak tíz százaléka az, ami a nyári játékok miatt merülne fel, s ezek teljes mértékben utóhasznosításra kerülnek, javítják Budapest infrastrukturális színvonalát.
*
Emlékezetes: a PWC nyilvános tanulmányában szerepel, hogy az olimpia teljes feltételrendszerének biztosítása és a rendezvény lebonyolítása összesen csaknem 4156 milliárd forintba kerül. A vezetői összegzésből ugyanakkor kiderül: a számítások szerint Magyarországon – a nyári játékok nélkül – az infrastruktúrára fordítható állami kiadások mértéke 2003–2012 között összesen mintegy háromezermilliárd forintra tehető. Az olimpiával kapcsolatos összes infrastrukturális beruházások kevesebb mint három százalékát teszik ki az összes kiadásnak.
A szakértők szerint hazánk számára a közvetett és a gazdasági haszon is jelentős lehet. – Az olimpiai és médiafalu utóhasznosítása üzleti, szociális lakásokként felhasználva társadalmi hasznot nyújt – állapítják meg. Hozzáteszik: a sportlétesítmények utóhasznosítása inkább az egyes sportágak hazai fejlődése révén nyújt társadalmi hasznot.
– Becslésünk szerint a 2005–
2020 periódusban mintegy 17 millióval több turista érkezhet Magyarországra az olimpia hatásaként – olvasható a dokumentumban. Az előrejelzések alapján továbbá a 2002–2020 közötti időszakban a turizmus többletbevétele 2350 milliárd forint lehet. Ezenfelül a nyári játékok háromhetes időszaka alatt a többletturista-szám alapján körülbelül 110 milliárd forint többletbevétel várható.
A szakértők szerint a Nemzetközi Olimpiai Bizottságon belül megfigyelhetők olyan törekvések, amelyek a nyári játékok méretének korlátozására vonatkoznak. Ez egyben azt is eredményezheti, hogy az olimpiai mozgalom egyik célja – kisebb városok is meg tudják rendezni az olimpiát – növelheti Budapest esélyeit. Hangsúlyozzák: a nem látható és hosszú távon érvényesülő hatások közül kiemelkedő az olimpia hatásaként jelentkező javuló életkörülmények, a nemzeti büszkeség erősödése, Budapest és ez által hazánk nemzetközi megítélésének javulása. – Amennyiben egy esetleges 2012-es pályázat nyomán mégsem a főváros kapná meg a rendezés jogát, úgy ez a tapasztalat az esetleges későbbi jelentkezések során hasznosítható lenne. Tehát ha Budapest szeretne olimpiát rendezni a közeljövőben, akkor mindenképpen érdemes már a 2012-es nyári játékokra benyújtani pályázatát – szögezik le a tanulmány készítői.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.