Sorban állnak az érdeklődők a Postabankért

Folytatódik a Magyar Postával való stratégiai együtműködés a Postabank privatizációja után, de az on-line postahivatali bankfiókok építése tolódik. A hitelintézet idei vesztesége másfél milliárd forint lehet – nyilatkozta Király Júlia, a Postabank elnöke.

Barát Mihály
2002. 11. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Postabank azok közé az állami bankok közé tartozik, melyeket az első körben értékesítenek: már megjelent a privatizációs tanácsadói pályázat. A bank többségi tulajdonosa viszont a Magyar Posta. Akkor ki választ privatizációs tanácsadót?
– Az ÁPV Rt., mivel háromszázalékos tulajdonrésszel rendelkezik a Postabankban, így megvan az alapja ahhoz, hogy ő írja ki a tanácsadói pályázatot. Valószínűleg a posta köt az ÁPV-vel egy vagyonkezelői szerződést. A tanácsadói piacon az érintettek sorban állnak a munkáért.
– Mikortól működik majd az átvilágítószoba?
– A tanácsadó kiválasztását követően közösen készítjük el az információs memorandumot, majd ennek megjelenése és a tenderkiírás után nyílik meg az adatszoba. Erre jövő év nyarán kerülhet sor, amikor az idei konszolidált mérleget is el tudjuk ott helyezni.
– Mi lesz a hároméves, a Postával közös stratégia további sorsa? Félbeszakad-e a további bankhelyek kialakítása a postahivatalokban?
– A postával jelenleg 48 szerződésünk van életben. Úgy gondoltuk, hogy első lépcsőben létrehozunk egy teljesen új szerződéses bázist. Ez a közeljövőben létre is jöhet egy hosszú távú keretszerződéssel, ami biztosítja: a Magyar Posta és a bank tartósan együtt jelenik meg a magyar pénzügyi piacon. Ennek egyik része az a projekt, amelynek révén ma 18 postahivatalban a bank szolgáltatásai közvetlen számítógépes kapcsolaton keresztül elérhetők. Ennek a továbbvitele két szempontból valószínűleg halasztódik: az egyik a posta részéről szükséges informatikai beruházásigény, a másik pedig – szintén a posta részéről szükséges – biztonságigény, ami Mór óta más dimenziókba terelődött át. A projekt tehát folytatódik, csak nem az eredetileg tervezett ütemben, és talán egy kicsit körültekintőbb helyszínkiválasztással. A jelenlegiek a forgalom alapján nem túl hatékonyak. Viszont a postabanki szolgáltatások egy decemberig kialakítandó rendszerrel még könnyebben elérhetők lesznek a postákon. A hivatalokban működő kártyaleolvasók a postabankos kártyák számára is hozzáférhetők lesznek. Így a számlanyitás kivételével bármely banki művelet elvégezhető lesz itt.
– A posta–Postabank együttműködés visszafogottabbá válik a privatizációval?
– Szinte kizártnak tartom. A vevőjelölteknek pozitív értéket jelent a Magyar Postával fennálló együttműködés. A bank számára a posta nagyon komoly értékesítési csatorna, olyan helyeken is, ahol – talán a takarékszövetkezeteket leszámítva – nincs más. Emellett az a vevő, aki ezen a piacon akar részesedést nyerni, tisztában van vele, hogy a magyar ügyfélkör felső öt százalékát a bankok hatszorosan fedik le. E piacon – figyelembe véve a várható fejlődést – viszont még rengeteg lehetőség rejlik.
– A posta hálózatát sokan próbálták már kihasználni. Például az OTP és a Generali-Providencia Biztosító…
– Nincs is más. Igazság szerint a Magyar Posta hálózata többet nem is nagyon visel el. Az OTP hagyományosan jelen van a postákon, de igazából nem aktív, hiszen a nagy saját fiókhálózatán keresztül enélkül is eléri ügyfélkörét. A Postabanknaka viszont a postafiókok ténylegesen használt csatornát jelentenek.
– Az utóbbi hetekben újabb cserék történtek a bank vezetésében. Távozott például Magyar István, aki vezérigazgatóként, majd helyettesként tevékenykedett. Szinte nem maradt a bankban olyan ember, aki ismerné az elmúlt időszak történéseit. Mi indokolta a személycseréket?
– A cserék egy része tőlünk független okokból történt: gondoljunk csak a korábbi vezérigazgatók távozására. Ugyanakkor, ha megnézi a menedzsment új tagjait – Igaz Katalint, Szép Pétert –, az információk folytonossága mindenképpen biztosítottnak tekinthető, hiszen ezek az emberek 2001-ben még ott voltak a bankban. Másrészt úgy gondolom, hogy az információ a bankban elsősorban a középvezetőkön keresztül tárolódik. Én is abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy egy évvel ezelőtt világíthattam át a bankot, és sok érdekeset mesélhettem éppen Magyar Istvánnak. Az ő távozásának hátterében egyébként egyszerű strukturális változások állnak: az üzleti vezérigazgató-helyettesi poszt, amit betöltött, egyszerűen megszűnt.
– Milyen eredménnyel számolnak 2002-re?
– Az előző menedzsment által felvázolt dinamikus növekedési pályától a bank mindenképpen elmarad, ám nem vesztett piaci részesedést. Amit nagy hibának tartok: a saját jelzálogbank alapítása körüli huzavona közben a lakáshitel-boomról lemaradtunk, ám véleményem szerint ezen most sem késő segíteni. Ami az eredményt illeti: idén másfél milliárd körüli veszteséggel számolunk.
– Ami a bankprivatizációt illeti: jelentkezőkben nincs hiány. Az OTP-n kívül a CIB, a Budapest Bank és a Raiffeisen is jelezte, hogy komoly szándékai vannak. Mi igaz abból, hogy az OTP a nemkívánatos kérők közé tartozik?
– Az ön által felsoroltak közül már mindegyik jelezte, hogy komolyak a szándékai, ám a konkrét ajánlatok megtételének ideje még nagyon messze van. Ami az OTP-t illeti: nem tudok arról, hogy bármilyen megkötés lenne vele kapcsolatban, a tenderben pedig kizáró feltételek nem szerepelnek majd. Az a véleményem ugyanakkor, hogy az OTP-nek most nem az a célja, hogy tovább növelje hazai hegemóniáját, hanem – érthető módon – regionális pénzintézeti szerepkörre vágyik.
– Az állam 50-60 milliárdot szeretne kapni a három eladó bankjáért. Mmennyivel részesedhet ebből a Postabank?
– Egy eladó bank annyit ér, amennyit adnak érte. A nettó eszközérték 30-40 milliárd forint között van, amihez egyéb hozzáadott értékek is társulnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.