A legkisebb (film)alapítvány

Hogy képet alkothattunk róla, milyen jellegzetes folyamatok játszódtak le az utóbbi tizenöt–húsz esztendőben a magyar nehézipar egykor dicső „fellegváraiban”, és hogy ki volt Tollas Tibor és Mansfeld Péter – voltaképpen a legkisebb hazai filmalapítványnak köszönhető.

Lőcsei Gabriella
2002. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tíz éve működik a Magyar Történelmi Film Alapítvány, és annak ellenére, hogy központi támogatásának mértéke nagyon változó volt, ez idő alatt – egy kivételével – minden esztendőben részt vállalt történelmi témájú dokumentumfilmek világra jöttében. Az a „sötét rubrika”, az 1995-ös év, amikor életben maradása is kérdésessé vált, annak volt a következménye, hogy elterjesztették, a történelmi filmek iránt megszűnt az érdeklődés, következésképpen a történelmi filmeknek nincs létjogosultságuk. Ennek az ideológiának az értelmében fogalmazódott meg az akkori kultuszminiszter, Fodor Gábor levele, amely arról értesítette a címzettet, hogy befejezettnek tekinti a történelmifilm-alapítvány támogatását. Közleménye óriási felháborodást keltett, akkorát, hogy meggondolatlan döntését nem lehetett nem korrigálni. Azóta éves átlagban százötven–kétszáz millió forinttal rendelkezik az alapítvány. („Mélyrepülésként” emlékeznek az 1997–98-as évre is, amikor csupán 24, illetve 25 millió forintot biztosított számukra a költségvetés, ám ekkor is évi 62 pályázatot támogatott a történelmifilm-alapítvány. Így készülhetett el többek között Erdélyi János filmje a drávaszögi magyarokról, Sághy Gyula munkája, a Kispapok ’56-ban, Barabási Győző Marosvásárhely fekete márciusa című riport-dokumentuma.) Ezt a központi költségvetésből származó összeget ítélhetik oda a címükre érkező pályázatok alapján. A 2003-as esztendőben kétszázmillió forintra számítanak, ennek felét történelmi dokumentumfilmek elkészítésére szánják, mintegy hatvanmilliót historikus játékfilmekre, a többit archiválási teendőkre.
Persze tízszer annyi pénz sem volna elegendő, mint amekkora a rendelkezésükre áll, ha minden egyes pályázó igényét ki szeretnék elégíteni, mondja Hanák Gábor történész, az alapítvány kuratóriumi elnöke. Az a filmesek tapasztalata, hogy – noha az alapítványtól kapott összeg általában nem valami sok – másutt is jobb esélylyel pályázhatnak további pénzekre, ha elmondhatják: munkájuk a Magyar Történelmi Film Alapítvány támogatásával készül.
Kezdetben a kuratórium előnyben részesítette az 1956-os forradalom és szabadságharc történetével és a határainkon túl élő magyarság sorskérdéseivel foglalkozó pályázatokat. Mára azonban elhagyták a tematikus megkötéseket, a más fontos eseményeket és korokat megillető „kedvezmények” is feledve; az alapítvány elsődleges céljának a jelenbe futó, XX. századi történelmi folyamatok ábrázolását, feldolgozását, megőrzését és gondozását tekinti. Ismerik saját lehetőségeiket és korlátaikat, a jó nevű történészekből és filmesekből álló 21 tagú kuratórium a beérkező pályaművek alapján a minőségi elv tiszteletben tartásával hozza meg döntéseit, és – egyetlenként a mai magyar alapítványi rendszerben – a támogatást kiérdemelt művek készítési folyamatát is figyelemmel kísérik. Különböznek a többi pénzosztó fórumtól a tekintetben is, hogy az alapítvány kurátorai az egyes alkotói fázisokat díjazzák, nem előlegezik meg a munka megkezdése előtt a teljes folyamatot.
Megítélésük a filmes szakmán és a hazai filmfinanszírozási struktúrán belül – változó. Van, amikor a Magyar Mozgókép Közalapítványba való beolvasztásukat szorgalmazzák, és van, amikor erőiket meghaladó, kolosszális feladatokkal szeretnék megtisztelni-megterhelni őket. Volt olyan periódus az alapítvány életében, amikor valamennyi történelmi film gazdájává s felügyelőjévé akarták kinevezni, s a grandiózus mozifilmeket is alájuk rendelni. De az is előfordult már rövid életükben, hogy a teljes hazai filmarchiválás gondját rájuk kívánták bízni. Realisták lévén, mind a két megtisztelő megbízatást „hárították”. Levették a vállukról a játékfilm-támogatás gondját is. Mostanság a historikus tárgyú játékfilmek forgatókönyvének elkészültét támogatják, ez sem kis feladat. Ma már világhírűnek mondható mozifilmek megrendezését is segítették korábban, így Fekete Ibolya Bolse vitáját és Chicóját.
Előbb-utóbb persze felteszi a kérdést az ember ennek az önkörében igen ésszerűen tevékenykedő, a megfontolt kis lépések „akcióprogramját” választó alapítványnak: mihez kezdene, ha több pénze volna? Azt mondja a kuratóriumi elnök: az általános pályázatokon túl talán meghívásos pályázatokat is hirdetnének. Nem is csak a XX. századi történelem fehér foltjainak eltüntetése érdekében, hanem hogy a felszínesen dokumentált periódusokról is hiteles filmek készülhessenek. Trianonról sok filmünk van már – mondja Hanák Gábor –, de a Trianonhoz vezető útról, az 1908 és 1920 közötti időszakról igen kevés. A mai fiatalok főleg azt a fájdalmat ismerik, amelyet a versailles-i döntések a magyarságban keltettek. Az elszalasztott lehetőségeket, a rossz játszmákat, amelyek Trianonig vitték az országot, körültekintő, jó filmeknek kellene felmutatniuk. De mind a mai napig nincs hiteles monografikus feldolgozás a második világháborúról, pontos ismerettár a 30-as évekről… A december 10-én lezáruló, legfrissebb pályázattól is tematikai sokféleséget várnak. A Kádár-rendszerben folyó élet szörnyű paradoxonainak és mechanizmusainak ábrázolását, erkölcsi kérdéseinek felszínre hozását. Abból a pénzből, amellyel a Magyar Történelmi Film Alapítvány gazdálkodhat, történelmi akciófilmekre, tényfeltáró riportokra nemigen futja. De jó portréfilmekre, fontos életutak ábrázolására igen. Ez is nagy szó manapság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.