Az új déloszi szövetség

Fábián Gábor
2002. 12. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Krisztus előtt 478-ban a perzsák felett győzdelmeskedő Athén fegyvertársaival és a nagy király hatalma alól felszabadult poliszokkal létrehozta a déloszi szövetséget, amely az Égei-tenger vezető katonai hatalmává vált. Később Athén kezdte egyre inkább csatlósként kezelni szövetségeseit, a pénzügyi hozzájárulást vaskövetkezetességgel hajtotta be a vonakodó államoktól, hogy saját gazdaságát erősítse vele, a lázadásokat pedig kíméletlenül elfojtotta.
Krisztus után 1999-ben a Szovjetunió felett győzedelmeskedő Egyesült Államok fegyvertársaival és a kommunista uralom alól felszabadult államokkal új korszakot nyitott az atlanti szövetség történetében, amely társulás a föld vezető katonai hatalmává vált. Két évvel később a republikánus kormányzat az évtizedek óta parázsló Amerika-ellenes terrorizmus iszonyú fellobbanására válaszul súlyos csapást mért az al-Kaida-hálózatra, megdöntve az afganisztáni mollák uralmát is. Az ifjabb George Bush irányítása alatt az USA előkészületeket tett a „lator államok”, azaz az Egyesült Államok hegemóniáját megkérdőjelező, tömegpusztító fegyverekkel rendelkező országok rezsimjeinek felszámolására. Amerika szövetségeseitől maximális támogatást vár(t) el, ingerülten reagálva az európai aggodalmak hangoztatására.
A kommunista blokk összeomlásával az USA egyedüli szuperhatalomként domináns szerepre tett szert a világpolitika irányításának tekintetében. A Clinton-kormányzat alatt létrejött Pax Americana, az amerikai béke szavatolta, hogy az USA és a NATO érdekei védelmében bárhol a világban felléphet, akár a demokratikus, jogállami eszmék védelmében, akár a puszta érdekérvényesítés gondolatával. A kuvaiti krízis megoldása, a boszniai rendteremtés, Szudán bombázása, a jugoszláv rezsim elleni győzelem mind megannyi jelét adták annak, hogy a legmodernebb hadászati inventárral felszerelt, a világ bármely pontján rövid időn belül bevethető amerikai hadsereggel szembeni ellenállás eleve kudarcra ítélt próbálkozás (kivéve az 1993-as fájó mogadishui kudarcot).
2001. szeptember 11. után a helyzet gyökeresen megváltozott. E fekete nap előtt az USA saját területi sérthetetlenségének illúziójába ringatta magát, ennek megfelelően nem fordított kellő figyelmet a harmadik világban növekvő feszültségre; a legbaljósabb szcenáriók már ekkor számoltak azzal, hogy a gazdag nyugati világnak támadásokra kell számítania, amelyeket a kétségbeesés és a kilátástalanság vámszedői vezetnek majd. A fejlett világ válaszcsapása nem késett: a tálib rendszer heteken belül összeomlott, világszerte hajtóvadászat indult a rejtőző terroristák után, és erős a gyanú, hogy Irak önmagát előszeretettel szélsőbaloldalinak tituláló diktátora, Szaddám Huszein sem maradhat sokáig országa élén. Csakhogy felvetődik a kérdés: vajon meddig tart még a bosszúhadjárat? Vajon mivé lesz az Egyesült Államok és a nyugati világ a tartós háborús pszichózis szorításában?
Az USA gazdasága a 70-es évek óta csekély mértékben fejlődött. Az információs forradalom vívmányaira alapozó gazdasági szereplők keserves időszakot élnek – elég csak a Nasdaq tartós mélyrepülésére gondolnunk –, a hagyományos iparágak némelyike pedig még komolyabb nehézségekkel küszködik: az amerikai acélipar védővámjai a nyitott piaci politika kudarcaként könyvelhetők el; az idei év őszén kipattant pénzügyi botrányok pedig már a népes külföldi befektetőket is elbizonytalanítják.
Nem kétséges, hogy ezzel a jelenséggel a hadiiparnak is szembe kell néznie. A több tízezer alkalmazottat foglalkoztató óriáscégek – a Lockheed-Martin, a Northrop és mások – az egyik legerősebb politikai lobbival rendelkeznek. Ők a profit fenntartása érdekében két utat követhetnek: megtehetik azt, hogy a harci eszközök innovációját támogatják – csakhogy egyrészt a hadiipari fejlesztések zöme európai kutatók és laboratóriumok nevéhez fűződik, másrészt pedig figyelembe kell venniük, hogy a hadsereg eszközállományának folyamatos és nagyarányú megújítása a harci képesség rovására is mehet. A másik út a „fogyasztás” felpörgetése, vagy legalábbis szinten tartása. Ez pedig ebben a speciális iparágban arra kell hogy sarkallja a cégek irányítóit, hogy az amerikai haderő konfliktusos alkalmazására bírják a törvényhozókat és az elnököt. Az amerikai hadsereg bizonyos eszközöket – például pilóta nélküli repülőgépek – már ma is nagy számban birtokol. A túltermelési válság elkerülése érdekében pedig a létrejövő felesleget el kell használni – így vagy úgy. (Van egy harmadik út is, az amerikai hadiáruk eladása. Gondoljunk csak a sok vihart megért Gripen versus F–16-os ügyre.)
A háborús trendet további tényezők is erősíthetik. Ha speciálisan Irak példájára gondolunk, óhatatlanul felmerül a gyanú, hogy Szaddám démonizálása mögött jól felfogott üzleti érdekek is vezérelhetik az amerikai döntéshozókat, amikor a föld negyedik legnagyobb olajkincsével rendelkező országát veszik célba. Nem elképzelhetetlen, hogy az US Enterprises mellett a harci cselekmények lecsengésével párhuzamosan megjelenne az Exxon tankerflottája a bászrai kikötőben.
Az ENSZ intézménye még mindig az egyetlen globális fórum, amely az emberjogi, demokratikus, jogállami eszmék pártolójaként legitim konfliktuskezelőként léphet fel. Ez azonban az Egyesült Államok számára nyűgnek hat. A néha bürokratikus, de a jogszerűségre mindig és legtöbbször joggal apelláló világszervezet döntéshozatala amerikai vélemény szerint szükségtelen korlátok közé szorítja hazájukat.
A NATO európai tagállamai sem vádolhatók azzal, hogy egyöntetű lelkesedéssel kísérnék Amerika hegemón törekvéseit. Az európai nagyok közül Franciaország és Németország – mint az EU, ezen új kibontakozó globális hatalmi centrum képviselői – több alkalommal is fenntartásukat hangoztatták az iraki intervencióval szemben; sőt Gerhard Schröder szociáldemokrata kancellár éppen az Amerika-ellenes propagandával szerzett annyi szavazatot, amennyivel megőrizhette ingadozó kormányfői székét. Franciaország pedig, amely már a 60-as években kivonult a NATO katonai rendszeréből, BT-tagként kemény alkukra készteti a néha kissé mohónak tűnő amerikai diplomáciát. És ez jól felfogott érdekü(n)k: Európa szeretné elkerülni, hogy tengerentúli barátja tegye rá a kezét a fogyatkozó energiahordozók újabb tetemes hányadára.
A vonakodó szövetséges azonban rossz szövetséges, főként, ha nincs rá igazán szükség. Ne feledjük, hogy Európa katonailag nagyon szerényen teljesít, gyorsan bevethető erőknek színét sem látni. Amíg az európai NATO-tagállamok nem növelik katonai részvételüket és honvédelmi költségvetésüket, addig nem igazán vehetik zokon azt sem, hogy a szervezet döntéshozó funkcióit zömében amerikai főtisztek töltik be, így stratégiai szinten meghatározva a NATO irányvonalát. Nem mellékesen azt is észrevehetjük, hogy egyes kelet-közép-európai tagországok csekély nyomásra is lelkesen az amerikai akarat mellé állnak és „közvetítői szerepre” pályáznak, ezzel is gyengítve az esetleges közös európai érdekérvényesítés esélyeit.
Ha a következő években baljós nemzetközi konstellációk alatt szerveződik az új világrend, elképzelhető, hogy a militarizálódó világhatalom nem tartja fontosnak azt, hogy katonai szövetségeseit és gazdasági vetélytársait, az európai tagországokat egyenlő partnerként kezelje.
A szerző egyetemi hallgató (ELTE-BTK)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.