Büntetik a Magyar Nemzetet

Ismételten durván beavatkozik egy, az SZDSZ által irányított tárca a médiapiacba. Az Oktatási Minisztérium (OM) nyílt közbeszerzési pályázatot hirdetett médiavásárló cégeknek, és a kiírásban sajátos pontozással jelölte meg a neki legfontosabb napilapokat. A Népszabadság vezet a Magyar Hírlap és a Népszava előtt, a Magyar Nemzetet pedig a megyei napilapokkal egyetemben a legalacsonyabb súlyszámmal pontozta a tárca.

Hommer Tibor
2002. 12. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tisztességes az lenne, ha az egyes napilapok példányszámához, vásárlói számához kötné az Oktatási Minisztérium a hirdetéseinek a megjelentetését – reagált a Közbeszerzési Értesítő 51. számában megjelent pályázati felhívás kapcsán feltett kérdésünkre Fribitzer Gabriella, a Közbeszerzések Tanácsa égisze alatt működő jogi osztály vezetője. Példa nélkülinek mondta az oktatási tárca eljárását, mert – mint fogalmazott – hasonló besorolással még nem találkozott.
Szalai Annamária, a Fidesz politikusa arra hívta fel a figyelmet, hogy nem ez az első eset, amikor az SZDSZ durván beleavatkozik a média- és a hirdetési piacba, nyilván a párthoz közel álló cégek érdekében. Legutóbb Büky Dorottya, az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatója tette ezt, amikor az állami cégek hirdetési gyakorlata után érdeklődött, és a Magyar Nemzet hátrányára intézkedett – emlékeztetett Szalai.
*
A Miniszterelnöki Hivatal nem talál kivetnivalót az Oktatási Minisztérium eljárásában. Kivágó Iván, a kancelláriát irányító Kiss Elemér miniszter sajtótitkára azt mondta, hogy a minisztérium szuverén döntése, hol, mely újságokban kívánja elkölteni hirdetésre a közpénzeket. Újhelyi István, az MSZP médiaügyekkel is foglalkozó politikusa pedig egyszerűen kommentálni sem kívánta a történteket.
Szántó Gabriella, az OM sajtófőnöke azt mondta lapunknak, hogy a minisztérium közbeszerzési csoportja az adott lapokat a példányszámuk, valamint az oktatással foglalkozó és a kulturális mellékleteik alapján pontszámozta. Ezek alapján döntötték el, hogy a Népszabadság hirdetési felülete a legfontosabb a tárcának, a lap ötös pontozást kapott, majd a Magyar Hírlap következett négyes pontszámmal, ezek után a Népszava kettes minősítéssel, végül pedig a Magyar Nemzet egyessel, a megyei napilapokkal azonos pontozásban.
A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) adatai szerint (lásd táblázatunkat) a Magyar Nemzet a példányszám és az olvasottság tekintetében az ország második „legerősebb” politikai napilapja, több tízezer példánnyal előzi meg a Magyar Hírlapot és a Népszavát. Erre a felvetésünkre Szántó Gabriella ismételten kijelentette, hogy a hirdetési preferenciáknál a minisztérium azt is figyelembe vette, hogy mennyire „erős” az adott napilapok kulturális és oktatási melléklete.
Csurka István MIÉP-elnök a történteket így jellemezte: „Ismételten bevetette magát egy brancs a politikába, s már csak nevetni tudok a maffiacselekményeken. Mert csak erről van szó, a mostani kormány kulturális ténykedéséről ugyanis egy szót sem lehet ejteni.”
***
Országos politikai napilapok átlagos példányszáma

Nettó nyomott Összesen Összesen Remittenda
példányszám értékesített terjesztett

Népszabadság 220 650 196 112 197 162 22 852
Magyar Nemzet 132 246 105 254 106 319 25 648
Magyar Hírlap 57 242 39 187 40 928 15 596
Népszava 36 706 30 440 30 759 5789
Forrás: Matesz, 2002. III. negyedévi gyorsjelentés

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.