Elérkezett a csúcsminőségű termékek kora

Még emlékezhetünk arra, hogy a nyolcvanas évek végén robbanásszerűen megugrott a szórakoztatóelektronikai termékek iránti kereslet. A komolyabb érdeklődés Magyarországon először a vasfüggöny lebontását követő hiánykereslet következtében alakult ki. A bevásárlóturizmussal elsősorban a szomszédos Ausztriából, a volt Jugoszlávia területéről és a távolabbi Németországból importáltunk szórakoztatóelektronikai készülékeket.

–
2002. 12. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyre növekvő érdeklődés, a prémium termékek iránti kereslet élénkülése hatására a legnagyobb japán és nyugat-európai gyártók sorban létrehozták kereskedelmi bázisukat. Később ugyanezen külföldi cégek rájöttek, hogy akár gyártást is telepíthetnek Magyarországra, hiszen ezzel a kelet-közép-európai régió termékellátása megoldódhat.
Ma jelenleg több mint tíz olyan cég van hazánkban, amely szórakoztatóelektronikai cikkeket, illetve azok részegységeit gyártja, közülük az egyik legnagyobb a Sony, de a Samsung, a Philips, az Alpine cégek is komoly gyártóbázist építettek fel.
A Samsung Electronics Magyar Rt. marketingvezetője, Loós Balázs szerint a dél-koreai cég piaci részesedése ma hazánkban 20 százalék feletti, ennél nagyobbat egyes termékszegmensekben csupán a Sony tud elérni. A 12 éve Magyarországon lévő közvetlen Samsung-képviselet 50 fős értékesítési gárdával dolgozik, forgalmuk idén meghaladja a 25 milliárd forintot. Loós Balázs a dél-koreai cég termékpalettájából kiemelte a háztartási elektronikai cikkek piacát, melyből a Samsung 20 százalékos piaci részt birtokol. A legnagyobb kereslet a mikrohullámú sütők, a porszívók és a televíziók iránt van. A Samsung a forgalmazás mellett 1400 főt foglalkoztató gyártókapacitással is rendelkezik ma Magyarországon. A jászfényszarui gyárban évente hárommillió televízió és DVD, illetve videóval kombinált készülék gyártását végzik, a kész készülékeket kizárólag az Európai Unió piacain értékesítik.
A Bang&Olufsen (B&O) dán cég a minőség mellett a designra is nagyon komoly gondot fordít. A 77 éves észak-európai cég idén 500 terméket értékesített Magyarországon a 20 főt foglalkoztató kizárólagos képviseletén keresztül. A három éve hazánkban is kereskedelmi képviselettel rendelkező Bang&Olufsen az egyik legdrágább felsőkategóriás szórakoztatóelektronikai eszközöket gyártó cég, a felső árkategória párosul a különleges külső megjelenéssel és azokkal az extra szolgáltatásokkal, melyekkel a B&O termékek a luxuskategóriába sorolhatók. A közvélemény számára a legismertebb B&O hifitermékek, de a dán vállalat gyárt 42 colos plazmatelevíziót és telefont is. A B&O magyarországi marketingigazgatója elmondta, hogy a termékeik iránt egyre nagyobb az érdeklődés, így a két fővárosi boltjuk mellett megnyitották a pécsi üzletüket is.
Az egyik legnagyobb külföldi zöldmezős beruházó ma Magyarországon a hollandiai Royal Philips Electronics. A Philips termékskálájában szórakoztatóelektronikai termékek, világítástechnikai berendezések, komponensek és félvezetők, kommunikációs, orvostechnikai és üzleti elektronikai rendszerek, valamint kisháztartási és szépségápolási termékek egyaránt megtalálhatók. A magyarországi Philips csoport 18 Philips-érdekeltségű vállalatot foglal magában – írja a Philips a honlapján. Pénzügyi eredményei alapján a Philips a harmadik legnagyobb exportőr és a harmadik legnagyobb vállalatcsoport Magyarországon, a 2001-es exportforgalma elérte a 2,1 milliárd, helyi forgalma a 264 millió eurót. A hazai Philips-gyárakban többek között szórakoztatóelektronikai termékek (videomagnók, tv-videó kombi készülékek, CD-írók, DVD-lejátszók), PC-monitorok, kisháztartási gépek, elektronikai komponensek és orvostechnikai berendezések készülnek.
A Philips által 1992-ben, zöldmezős beruházással létesített gyárban az 1990-ben megkezdett alvállalkozói tevékenységet (részegységgyártást) fokozatosan a késztermék-kibocsátás váltotta fel. 1997 második felétől a székesfehérvári gyár a Philips egyetlen európai videó- és tv-videó gyártó központjaként, valamint szórakoztatóelektronikai végszerelő központként működik. 1998-ban megindult az audio-CD-írók gyártása, 1999 második félévétől pedig a DVD-lejátszócsalád néhány típusa is itt készül. Az új gyártási struktúrának köszönhetően számos beszállító és szolgáltató cég telepedett le a gyár szomszédságában, valamint a városban és környékén. 2001-ben megépült a gyár mellett a Philips kelet-közép-európai régiót kiszolgáló disztribúciós központja, amely a gyár termékein kívül további két európai elosztó központ szállítmányait is fogadja.
Nem szabad kihagynunk a sorból a Sonyt sem, amely 1994. szeptember 1-jétől van jelen Magyarországon. A Sony jogelődje, a Tokyo Telecommunications Engineering Corporation 1946-ban alakult, és hangrögzítésre szakosodott. A társaság európai képviselete Berlinben található, innen irányítják a magyarországi irodát is, a Sony Hungáriát. Ramocsa Péter, a Sony Hungária marketingigazgatója kérdésünkre elmondta, hogy 2001-ben az árbevétel meghaladta a 13 milliárd forintot. Az 1994-es induláskori 6 százalékos piaci részesedést jóval túlszárnyalták, ma jelenleg a Sony hazánk legnagyobb szórakoztatóelektronikai eszközöket forgalmazó cége. A Sony a forgalmazás mellett gyártási részleget is telepített Magyarországra, jelenleg Gödöllőn televíziót és videomagnót gyártanak, de a társaság más elektronikai termékek összeszerelésével (például: mobiltelefonok) is foglalkozik.
A Samsung, a Bang&Olufsen, a Philips és a Sony magyarországi jelenléte jól mutatja, hogy a karácsony előtti időszakban a hazai boltokban megtalálhatók a legújabb és a legmagasabb igényeket kielégítő termékek. Ma már nem kell a határon túlra utaznunk egy-egy technikai újdonság megvásárlásáért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.