Fekete faluban fehér torony

Egy időben pimaszul kiröhögtük a korábbi fotográfusi szokásokat, az illedelmesre merevedett „vetetkezéseket” a bolt, a kocsma, a templom előtt, nem beszélve a tisztaszobák és a festett fényképészműtermek beállított jeleneteiről. Pedig ma ezeket a képeket a legjobb nézegetni. A bátyai képeskönyvben is feltárul a bátyai múlt. A nagy ünnepek helybéli pillanatai, az időtlenséget őrző Duna-ág, s a falu a fehér templomtoronnyal, a tornácokon lógó paprikafüzérekkel, a dundi menyasszonyokkal és a katonacimborák suta büszkeségével.

Zsohár Melinda
2002. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bátya község Bajától nem messze fekszik, magyarok és szerbek lakják testvériségben. Talán nincs benne olyan különös, ami más faluban szintúgy ne lenne, de minden helységnek megvan a sajátossága. Így gondolta ezt Fehér Zoltán is, akit Bátyán nagyon sokan tisztelnek, lévén a falu elkötelezett krónikása. Nem volt rest tanári feladatai mellett föltérképezni Bátya néphitét, a helyben megőrzött mondákat, meséket, a feudalizmus korában számon tartott családneveket, amelyeket a levéltárak, templomi anyakönyvek rejtettek, s amelyek közül sokat viselnek ma is a leszármazottak. Nem haszontalan apróságok ezek, hiszen a XX. század vége elnyelte a század elején-közepén még élő, lassúdad tempójú világot. A mondákat, a hagyományokat, a dalokat és szokásokat úgy hagytuk el mi mindnyájan, miként az építkezésekből az oszlopokat és tornácokat, az istállókat és a kemencéket. Ha akadt, aki lejegyezte a szétporladó emlékeket, most méltán számíthat az utódok köszönetére. A kicsiny helyeknek is van múltjuk!
Fehér Zoltán 1931-ben Jászapátiban, famíliájának szívós küzdelemmel fölkapaszkodott sarjaként érkezett a szegedi pedagógiai főiskolára. Apai dédapja juhász volt, öregapja kovács, a még Fejérnek íródott vezetéknevű édesapja pedig már nyomdászmesterré és nyomdatulajdonossá lett Újkécskén. A háború előtt baloldalisága miatt vegzálták, a háború után meg tőkésként államosították, Putnokra költözött a család. Az anyai ág iparosokból, leginkább asztalosokból állott. Zoltán fiuk lelkesen cserkészkedett, falta a népi irodalmat, Kodolányit, Németh Lászlót, Illyést, Veres Pétert és a többieket, főiskolai diplomával a zsebében pedig a bátyai általános iskolásokat tanította magyar irodalomra és nyelvre s énekre, amely szakok egyet jelentettek az anyanyelvi neveléssel, a kultúra, a hagyományok ápolásával, a zenei képzéssel – ha a tanár a lelkére vette hivatását. Fehér Zoltán mindenképpen így gondolta, s magától értetődően ápolta a hagyományokat és a „bátyaiságot”.
Jeles iskolai énekkart gardírozott, menyecskekórust szervezett, falumúzeumra való néprajzi kincset gyűjtött össze, műkedvelő színi előadásokat rendezett, s vezette a községi könyvtárat, amelyet nyugdíjasként sem hagyott oda. És kutatott, keresett. Tárgyi emlékeket, levéltári dokumentumokat s fotókat, rengeteg barna és megsárgult fotográfiát, korszerű fekete-fehér és színes képet. Bátyáról. Nem titkoltan tekintette eszményképének az irodalomból ismert lelkes falusi tanítót, a „lámpást”. Folklórarchívumában sajátos szín az általa összegyűjtött babona- és hiedelemcsokor, amely bájos keresztény-pogány tarkaságával árulkodik egy közösség lelkivilágáról, félelmeiről és vágyairól. Zagyvarékas néphite ma a néprajzosoknak kötelező olvasmány, de aki szereti a boszorkák és királyfik, okos parasztlegények és csudaszép parasztleányok hol hideglelős, hol nevetésre ingerlő históriáit, azok olvassák csak a szó szerint lejegyzett bátyai népmeséket. Annak idején a téeszbrigádok ültek a fűben, az árokparton, s lélegzet-visszafojtva hallgatták, amit a tanár úr lejegyzett, valamely közülük való mesélőt kihallgatván, mintha valami távoli, mégis öröktől fogva ismerős históriát hallgatnának.
Fehér Zoltán akkor kezdte a néprajzi gyűjtést, amikor éppen nem volt „sikk”, az ötvenes években, noha nem sejthette, hogy a huszonnegyedik órában jár vele. Az általános téeszesítéssel 1961-től fogva, sebesen és szinte észrevétlen tűnt el egy korábbi, századokon át alig változó gazdálkodási forma, amelynek valóban lejárt az ideje. Elbontották a parasztházakat, s kockaházakat építettek helyettük. Kidobálták a paraszti élet tárgyait, viseleteit, elhagyták rítusait, sokan az iparba tagozódtak be, de a gépesítés, a fürdőszoba iránti igény, majd a rádió, televízió megjelenése óhatatlanul elsodorta volna a korábbi életmódot, szemléletet. Ha nincs kommunizmus és diktatúra, ez akkor is lejátszódik, talán csak több érzékenységgel és a megőrzendő tárgyak, hagyományok értő megtartásával. A tanár úr azonban mentette, ami menthető, még a holtakat is kifaggatta a bátyai múltról. Jegyzeteket, újságcikkeket, tanulmányokat, könyveket, kottát – magyarokról és rácokról. Persze egyetemet is végez, s 1975-től a Bajai Tanítóképző Főiskola docense, tanára, kitüntetések, elismerések birtokosa, a művészeti nevelés elkötelezettje.
Az idén megjelent bátyai képeskönyv címét egy népdal adta: Fekete faluban fehér torony látszik. Szöveget alig tartalmaz, csak amennyi magyarázatul szükséges a benne elhelyezett képekhez. Nagyon nehezen döntötte el ugyan Fehér Zoltán, mi kerüljön bele az általa összegyűjtött több száz képből, amit egyre hoztak neki a bátyaiak, de ő is fáradhatatlanul fényképezett minden jeles és jeltelen alkalommal. Bekopogtak a tanár úrhoz a fotográfiákkal, magukkal vitték a hozzájuk tartozó történeteket is, hozzáragasztották mindehhez a bátyai emlékezetet. Ő pedig logikus rendbe csoportosította őket. A táj és a falukép, a munkák és hétköznapok, a jeles napok, ünnepek, az oktatás és a művelődés, a háború és a katonaság, a családi élet kínálta a besorolás szempontjait.
Az iparosok különösen kedvesek voltak szívének. Magyarországon egymillió iparos szorgoskodott 1938-ban, hangsúlyozza, igazi véleményformálókként foglalták el helyüket a magyar társadalomban, s hat elemijükkel is újságot olvastak, tájékozódtak a világ dolgairól, színházba jártak. Bátyán a paprikások is az ő soraikat növelték, a paprikatermesztők és -kereskedők, a gazdák és az iparosok érdek-összeforrottságban váltották kenyérre, amijük volt: a paprikát.
A régi fotográfusi szokások a leghűségesebb dokumentátoroknak bizonyultak a bátyai képeskönyvben. Mert mi szólhatna hitelesebben Hegedűs P. Józsefről és családjáról, mint a kép, amelyen háza udvarán ül maga a paprika-nagykereskedő feleségével és gyermekeivel, s mögötte háza, lovai és kövér kocája? A tábori képek a bátyai katonákról, a harctéri békepillanatokról, a kivégzett magyar katona haláláról regélnek. S az ötvenes évekbeli vegyesbolti „idill”, az öntudatosan sétálgató libákkal a hétköznapokról. És az iskolai csoportképek, az esküvői vetetkezések, a békási fűzfák. Mind-mind a bátyai XX. századról szólnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.