Jobboldali kérdések

Molnár Tamás prof.
2002. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kudarca után minden párt azon töpreng, mi is történt és miért. A jobboldali töprengők és aggódók azután Argentínától Magyarországig arra a következtetésre jutnak, hogy vereségüket valami összeesküvés okozta, és ezt a hipotézist megtoldják néhány továbbival: a pénz nem volt elegendő a választási költségekre, a szervezés hiányos volt, nem ragasztottak elég plakátot a házak falára, a karizmatikus vezető megbicsaklott a győzelem küszöbén stb. stb. Az érvekhez azt is hozzáfűzik, bár szégyellősen, hogy szemben a baloldal kohéziójával, a jobboldal felkészületlenül állt ki a csatatérre.
Ne keressünk hic et nunc gyógyszereket a kiújuló sebre, említsünk meg inkább egy történelmi esetet, amely jól példázza, mi játszódik le manapság. Képzeljük el, hogy a XVIII. század második felében élünk, a francia királyság civilizációs előnyeit élvezzük, és hátrányaitól szenvedünk. Vagyis „normális” helyzetben találjuk magunkat: a többség az többség, a nyomorultak nyomorultak, a polgárok gazdagodnak, a nemesség pökhendi, a király a „nép atyja”. Az illetékesek viszont tudják, hogy bár „Isten francia”, és noha terjed a „douceur de vivre”, az országban egyre-másra születnek, sőt a Rajnán túlról is ömlenek a szubverzív irodalmi művek: tanulmányok, szentbeszédek, tudományos esszék, kritikus egyházi írások, királyt káromló pamfletek, erotikus regények. A szerzők: Voltaire, Diderot, Rousseau, a Grimm testvérek – de van közöttük jócskán német református lelkész is, akiket sok évvel később Heine a forradalom legfőbb forrásainként jelölt meg. És van sok hugenotta is, akiknek a családját még XIV. Lajos üldözte el francia földről. Ők a reformáció pillérei Franciaországban, sok köztük a tanult ember. Letelepedvén német földön, Hollandiában, Angliában, ők a szócsövei Descartes-nak, Kálvinnak, Epikurosznak, a res publicának, a janzenistáknak. Tarka tömeg az övék, amelyet az egyházellenesség, a páduai egyetem materializmusa, a reformáció tézisei, a jövő mechanikus világképe tart össze. Elméleti kohéziónak nyoma sincs, a tudós férfiak – Newton, Spinoza hívei, Jansen püspök szigorú követői és Lucretius lelkes olvasói idővel (és egy kis angol támogatással) mégis szilárdnak mondható tömböt alkotnak majd. Megalakulnak a szalonok és a filozófusok konklávéi, a forradalmi laboratóriumok, ahol a kor irodalmi hősei faragják finomra a francia nyelvet és intelligenciát. Beszélhetünk az elegancia és a morális rombolás találkozásáról, ugyanakkor a ragyogó stílus vetekszik az Athénban és Rómában létrejött művekével. Úgy látszott, a (nyugati) világ elérte a tökéletes egyensúlyt.
De csak úgy látszott, amint azt a kortársak mindig így gondolják. A kérdés ugyanis ez: hogyan jutott a tömérdek írás egyik kézből a másikba, hogyan lépte át a határokat, kik terjesztették? Nagy részét elismert nyomdászok és kiadók juttatták el az olvasókhoz. Eklatáns példa: Kant kézhez veszi Königsbergben Rousseau Émile-jét, olyan hévvel olvassa, hogy délutáni sétáját is elfelejti, és kijelenti, hogy a könyv felébresztette őt dogmatikus szendergéséből! Márpedig Rousseau műve minden tekintetben forradalminak bizonyult!
Milyen volt a legtöbb írás kalandos útja a cenzúrán keresztül? Kétféle cenzúra működött: egyházi és világi. Az első figyelme mindenre kiterjedt, a második kevésbé hatékonynak, mondhatjuk, léhábbnak bizonyult. Hosszú évekig egy nemes úr, Malesherbes volt a főcenzor, akiről a hálás utókor (mármint a philoshophe-ok társasága) sugárutat nevezett el Párizsban. Megérdemelte, mert mint főcenzor ő tette lehetővé a „szubverzív” könyvek akadálytalan határátlépését azzal, hogy kiadta a szükséges utasításokat. Mikor erre nem nyílt lehetősége, titkos utakon közölte az értelmiségiekkel, hogy „nem fog odanézni”, sőt ha más mód nem volt rá, a saját hivatalában tárolta a frissen bekötött kéziratokat, könyveket. Malesherbes tehát szándékosan félrenézett, az írások átperegtek ujjai között, megtaláljuk őket a királyi lakosztály előszobájában, a művek témaként szerepeltek főúri vacsorákon. Egy angol látogató szerfölött meglepődött, amikor azt tapasztalta, hogy lakájok és pincérek előtt is ócsárolják a királyt meg a királynét, és a borral együtt folyik az istenkáromlás.
A forradalom előtti évtizedben az adott témák a vidéki városokra is átterjedtek, bizottságok alakultak, néha kevesebb mint egy tucat taggal, akik levelezésben álltak a párizsi ateista és királygyűlölő csoportokkal. A kortárs Rivarol, majd az első világháborúban elpusztult Augustin Cochin tudósít arról, hogy a vidéki „társaságok” (société de pensée) kezén olyan listák forognak, amelyek szabadkőműves-programokat hirdetnek. A klérus egy része lázong a püspökök ellen, és olyan vallásról álmodik, amelyben nincsenek dogmák, és az érzelmek szabadon ihlethetik meg az újfajta híveket. Közben terjed a vallási közömbösség, amely a következő (XIX.) század regényirodalmában jut majd kifejezésre. Az „ideális állam” képe már előzőleg megjelent, elsősorban Angliában (alkotmányos királyság), ahol a liberális felfogás elfogadtatta a vélemények és szekták szabadságát, a kvéker felekezetét éppúgy, mint a zsidó vallásét. A szabad piac ennek velejárója volt, természetesen az angol gazdasági érdekek szigorú betartásával. Így győzedelmeskedett Anglia Európa fölött, előbb a francia forradalmi idők, majd a napóleoni háborúk folyamán. Az „anglománia”, az angolok csodálata uralta a régi, majd pedig a pénzarisztokráciát. Mint általában, az eszmék és az anyagiak összjátékának hatására született az új világ. Hogy képesek vagyunk-e a fentiekből levonni a tanulságot, az már a történetfilozófián múlik.
Egy konkrét következtetés mindenesetre nyilvánvaló: az érdekhálózat megteremtése, amely eszmei alapokon áll, nem rövid lejáratú partnerségen múlik. Diderot és munkatársai az Enciklopédia kivitelezésében (ez volt ideológiájuk motorja) hosszú éveken át támaszkodhattak például Hollandia szabad sajtótörvényeire, ahonnan a cenzúrázatlan írásokat becsempészték Párizsba, és onnan eljuttatták a vidéki városok társadalmi vezetőihez. A helyi orvos, a patikárius, a jegyző, a plébános, a tanító stb. voltak a címzettek. Az alapeszme: az egyház megreformálása és a királyság megdöntése. De ehhez szükség volt a görög atomizmus tanaira, az eretnekség gondolati struktúrájára, a vallások összehasonlító tanulmányozására. „Föld alatti egyetemekről” beszélhetnénk, de mindenképpen eszmei egyezésről, amelynek gyökerei messzire nyúlnak vissza, és végül is egyfajta internacionalizmusról tanúskodnak. A hugenotta Pierre Bayle-nek éppúgy része volt benne, mint a szabadkőműves Lessingnek, az angol moralista Mandeville-nek ugyanúgy, mint az ádáz materialista d’Holbach bárónak. Olvasták egymás írásait, leveleztek, találkoztak, együtt banketteztek. Támogatták a nagy ügyet, bár sokan fejüket vesztik majd a guillotine alatt. Ennek feltalálója, Guillotin doktor szintén a társasághoz tartozott…
Az újabb váltás nagyjából a XIX–XX. század fordulóján következett be. Ugyanaz történt, csak másként. A marxisták közvetlen örökösei a felvilágosodásnak, közvetve távolabbi ősökre tekintenek vissza. Az utópiával telített feladat megmaradt, a módszerek alig változtak.
Leckét is tőlük vehetünk: állandó, kitartó munka, tanulás, történelmi odafigyelés. Kohézió.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.