Magyar munkavállalás az unióban

December 10-én Nagy-Britannia bejelentette, hogy – várhatóan 2004. május 1-jétől – megnyitja munkaerőpiacát az unióhoz újonnan csatlakozó országok előtt. Ez azt jelenti, hogy az új tagállamok polgárai – köztük a magyarok is – korlátozás nélkül, a „tizenötökkel” megegyező módon vállalhatnak munkát brit földön. A bejelentés egy hosszú-hosszú ideje érlelődő folyamat végére tett pontot, immáron semmi sem gátolja, hogy a magyar szaktudás közös hazánkat, Európát is gazdagítsa.

Szentesi Zöldi László
2002. 12. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Unióban fontos alapelv a személyek szabad mozgásának biztosítása. Az uniós állampolgárok korlátozás nélkül utazhatnak, letelepedhetnek, munkát vállalhatnak a közösség bármely országában. Hazánk csatlakozása után számunkra is megnyílik az uniós munkaerőpiac, a tagállamok azonban eltérő lehetőségeket kínálnak számunkra.
A csatlakozási tárgyalásokon kompromisszumos megoldás született a munkavállalást szabályozó kérdésben. Az unió jelenlegi tizenöt tagállama nemzeti hatáskörben korlátozhatja a munkalehetőségeket. Két esztendő lejártával hoszszabbíthatnak még három évet, de csak abban az esetben jogosultak két évig elhalasztani munkaerőpiacuk felszabadítását, ha a szabad munkavállalás zavarokat okozott nemzetgazdaságuknak. A jelenlegi állapot szerint Németország és Ausztria ezt az utat választja. A másik – hazánk számára kedvezőbb – lehetőség a munkapiac azonnali felszabadítása. Svédország, Hollandia, Görögország, Dánia, Írország, Finnország és legutóbb Nagy-Britannia úgy döntött, hogy csatlakozásunk első napjától munkát kínál a frissen csatlakozott államok polgárainak. A britek döntése már csak azért is fontos, mert Franciaország, Spanyolország és Olaszország már jelezte, hogy a többi tagállam magatartásától teszi függővé saját szabályozásának kialakítását.
Németország és Ausztria alighanem azért ragaszkodik a munkaerő-piaci korlátozáshoz, mert egyelőre nem tudja felmérni a keleti bővítés gazdasági és migrációs következményeit. A hírek szerint Nagy-Britannia azért döntött munkaerőpiacának felszabadításáról, mert 2004 után nem várható tömeges bevándorlás az új tagállamokból. A gazdaságilag gyengébb lábakon álló Spanyolország és Portugália csatlakozása után is elmaradt az új munkavállalók ostroma. Számunkra felemás eredménnyel járhat, hogy a csatlakozási tárgyalásokon a „tizenötök” nyitva hagytak egy kiskaput. Az a döntés született ugyanis, hogy minden uniós tagállam fenntarthatja a korlátozások visszaállításának jogát, ha munkaerőpiacán váratlan krízis állna elő. Magyarország számára jelenleg kedvezőtlen a szabályozás, hiszen – legalábbis elvileg – az uniós országok végszükségben felújíthatják a korlátozásokat, de csatlakozásunk után egy hasonló rendelkezés hazánkat is megóvhatja a jövőben csatlakozó országok munkavállalóitól. A megállapodás szerint mindaddig, amíg Magyarországgal szemben egyetlen uniós tagállam is korlátozó intézkedéseket tart fenn, mi is jogosultak vagyunk a beáramló munkaerő kivédésére.
2004 után elsősorban a szakképzett, iskolázott, nyelveket beszélő magyarok számíthatnak jól fizető állásra az unió országaiban. Vannak olyan területek, ahol elkél a magyar munkavállaló, a kontinens nyugati felén is léteznek hiányszakmák. Ilyen az egészségügy, de nagy kereslet mutatkozik informatikusokra is. A német példa bebizonyította, hogy a jó szakmával rendelkező magyarok még válogathatnak is az állásajánlatok között. A német kormány toborzóhadjáratot folytatott a világ országaiban – „100 ezer számítógépes szakember hiányzik” – mondta Schröder kancellár –, de az állásajánlatok mérlegelése után sok magyar úgy vélte, inkább a tengerentúlon próbál szerencsét.
A közvélekedéssel ellentétben nem biztos, hogy csatlakozásunk után a magyar munkavállalók tömegesen települnek ki Nyugat-Európába. Statisztikai felmérések szerint honfitársaink 7 százaléka gondolja úgy, hogy szerencsét próbál külföldön (csak összehasonlításképpen: a románoknál 17 százalék, a lengyeleknél 13 százalék az arány). A magyar helyben maradási szándék elsősorban a nyelvtudás hiányára vezethető vissza. A közösség országaiban nehéz legális munkát vállalni legalább egy nyelv ismerete nélkül. Ráadásul hazai tapasztalatok is megerősítik azt az érvelést, hogy a magyar ember nehezen mozdul otthonról. Az ország keleti, északkeleti részében élők még Nyugat-Magyarországra sem igen költöznek, pedig biztos állást, jól jövedelmező megélhetést találnának. Így aztán valószínűsíthető, hogy a munkavállalók – tömegesen – 2004 után sem hagyják el az országot. Az Európai Unióban egyébként sem jellemző az áttelepülés, a közösség 380 millió lakosa közül mindössze 5-6 millióan dolgoznak egy másik országban.
Az uniós csatlakozás nagy előnye, hogy a külföldi munkavállalás adminisztratív értelemben leegyszerűsödik. Adózni például a munkavégzés helyén is lehet, de a tagállamok közötti megállapodások az otthoni befizetést is megengedik. Hasonló a helyzet a társadalombiztosítással is, a járulékot külföldön kell befizetnie a magyar munkavállalónak. Ami pedig a kitelepülő magyarok hazatérési szándékát illeti, a török és (ex)jugoszláv vendégmunkások állandó ingázása bizonyítja, hogy a szülőföld és a választott otthon között nem feltétlenül szakadnak meg a baráti és családi kapcsolatok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.