A kisebbség kisebbsége

2003. 01. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aligha az Országos Cigány Önkormányzat (OCÖ) botrányos alakuló ülése az az esemény, amely rádöbbentette a közvélemény érdeklődő részét a kisebbségi önkormányzatok működését szabályozó jogszabályi háttér hiányosságaira, a rendszer anomáliáira. Ami ugyanis szombaton történt, nem előzmények nélküli; több volt ez, mint egyszeri kisiklás vagy zavar az egyébként jól működő gépezetben.
1993-ban, az MDF vezette kormány idején alkotta meg az Országgyűlés a kisebbségi önkormányzatok – az akkori méltatások szerint – egész Európa számára példaadó rendszerét. A rejtett aknák csak később kezdtek működésbe lépni, az októberi önkormányzati voksoláson azonban már a kisebbségi testületek megválasztása volt az egyes számú botránykő. Ha máskor nem, hát ekkor mindenki számára bebizonyosodott, hogy a rendszer alapvető korrekcióra szorul. Persze egy jól működő országos önkormányzat önmagában nem gyógyír egy olyan kisebbség összetett problémáira, mint a magyarországi cigányság. És a legtökéletesebb testület sem képes háttérbe szorítani azt az oly sok időt és energiát felemésztő vitát, amely egy vaskos alkotmányjogi félreértés következtében a kisebbségek parlamenti képviselete körül zajlik.
Végső soron semmi meglepő nincs abban, hogy a tavaly április óta dübörgő jóval több mint kormányváltás elérte a legnagyobb hazai kisebbség választott testületét. Ehhez képest érthetetlen, hogy a Fideszszel kötött választási szövetség óta a baloldal célkeresztjébe került Farkas Flórián milyen tehetetlenül szemlélte az egyre leplezetlenebb kormányzati nyomulást. A Lungo Drom nyolc éve tartó egyeduralmának megtörésére szánta el magát a koalíció, így vált a kisebbségi önkormányzati rendszert létrehozó jogalkotói szándékkal ellentétesen pártpolitikai (lásd vörös szegfűs kampány) erőpróbává a szombati tanácskozás. Miután a Farkas vezette szövetség igen jól szerepelt októberben, az aggasztó jelek ellenére mindvégig magabiztos nyilatkozatok helyett erőteljes kampánnyal, a manipulációs szándékok leleplezésével és hatástalanításával elkerülhető lett volna a fordulat.
A nyilvánvaló taktikai hibák következtében a Lungo Drom szombaton egyedül az Országos Választási Bizottságtól (OVB) remélhette a törvényes és tisztességes eljárás biztosítását. Ez a múlt év tapasztalatainak fényében elképesztő naivitás volt: az OVB annak rendje és módja szerint le is söpörte a hibás dátummal kiküldött meghívók vagy a szavazási procedúra visszásságai miatt benyújtott panaszokat. A Lungo Drom kivonulása után aztán az egy kivétellel egyedül jelöltet állító Demokratikus Roma Koalíció ötvenkét delegáltat szavazott be az ötvenhárom fős országos önkormányzatba.
Nem tisztem minősíteni Farkas Flórián tevékenységét, de a jövőre nézve nem túl biztató, hogy a nem csupán a mindenkori kormánynyal, de a többségi társadalommal is együttműködésre kész, mérsékelt roma vezető helyett a kormányfő tanácsadójaként is dolgozó, fundamentalista, a konfrontatív érdekképviseletet előnyben részesítő Horváth Aladár koalíciója került most nyerő pozícióba.
Ne gondoljuk azonban, hogy a cigány társadalom ezt a politikát támogatja. Az OCÖ alakuló ülésére – a távirati iroda tudósításaiban szereplő adatok szerint – 4588 elektor kapott meghívót, közülük 2700-an regisztráltatták magukat. Farkasék kivonulása után 1347-en vettek részt a szavazáson, Horváth mindössze a 26. helyet szerezte meg a listán. Persze a történelemből ismerünk példát arra, hogy valaki hasonló legitimációval szerezzen magának teljhatalmat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.