– A miniszterelnök azzal a feladattal bízott meg, nézzük át, milyen kompetenciáink vannak és mit tudunk tenni a mesterséges intelligencia területén, hiszen itt sok minden történik Magyarországon – mondta lapunknak Palkovics László mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos. Mint hangsúlyozta, fontos az MI-vel kapcsolatos tevékenységek koordinációja, amelyben a kormányzatnak jelentős a szerepe, például annak a szabályozása, hogy az állami alkalmazásokhoz elegendő egy közös eszköz.
Van tehát technológiai és tudatosítási feladatunk, el kell mondanunk az embereknek, hogy az MI, ami már sokkal több mint technológia, nem veszélyes ránk nézve, hanem számos előnnyel jár. Az a dolgunk, minél hatékonyabbá tegyük, amiről egyetemekkel, kutatóintézetekkel, állami intézményekkel és cégekkel tárgyalunk
– közölte a kormánybiztos.

Egyszerűbb információszerzés
Szerinte mindenkinek van valamiféle kapcsolata az MI-vel, hiszen a ChatGPT-típusú funkciókat már a legtöbben használják. Nincs abban semmi meglepő, hogy egy nagy multinacionális cég a gyártási és a humánerőforrás-folyamataiban MI-t alkalmaz, amint abban sem, hogy a bankok már régóta MI-alapú megoldásokkal operálnak az ügyfeleik hitelkérelmének elbírálásakor. Az Igazságügyi Minisztérium már évek óta azzal foglalkozik, miként tudja a magyar jogtárat, továbbá a bírósági és az önkormányzati határozatokat megtanítani az MI-nek, mert így egyszerűbben lehet információhoz jutni. – Nincs olyan terület, ahol ne használnánk MI-t, csak más-más intenzitással és mélységben – szögezte le Palkovics László.
Hozzátette,
az egyre jobban fejlődő MI másik nagy előnye, hogy el tudják érni vele olyan jelenségek felismerését az adatokban, amelyeket a korábbi statisztikai módszerekkel nem lehetett.
A múltbeli információkból tudnak irányítási algoritmusokat létrehozni és újabb megoldásokat találni. Zajlanak előkészületek, hogy álljon rendelkezésre olyan technológia, ami egy adott tartalomról a későbbiekben meg tudja állapítani, használtak-e hozzá MI-t – ismertette.
Pórul jár, aki jogtalanul használja
A kormánybiztos aktuális kockázatnak nevezte azt, hogy a választási kampányban az MI jogellenes felhasználásával álhíreket terjeszthetnek, például deepfake-technológiával követhetnek el hamisítást, videókat hamisíthatnak, hazugságokat adhatnak bizonyos közszereplők szájába.
Attól mindenkit óvnék, hogy a választási küzdelemben ezt használja, hiszen így az MI a választás eredményének befolyásolására adhat lehetőséget, jogtalanul. Az EU AI Act, vagyis az Európai Unió mesterséges intelligenciáról szóló jogszabálya előírja, hogy ha valamely tartalom MI-vel készül, azt egyértelműen fel kell tüntetni, hiszen másokat téveszt meg, nekik okoz kárt vagy visszaél mások személyiségi jogaival
– hívta fel a figyelmet.
Palkovics László kiemelte: az egyik legnehezebb kérdés az MI-vel kapcsolatban a szerzői jogok ügye. Itt nem arról van szó, hogy valaki lemásol egy cikket vagy könyvet, és a sajátjaként értékesíti, hanem arról, hogy elolvasott egy könyvet, amit jobban szeretne megérteni, ehhez veszi igénybe az MI-t. – Az a kérdés, hogy ezt a könyvet megvehetem-e, és ha van hozzá képességem, akkor találhatok olyan összefüggéseket, amelyeket használhatok majd a saját munkámban. Erről most zajlik egy nagy vita, hogy ha vannak régen lejárt szabadalmak, amelyekből egy újabb szabadalmat hozok létre, akkor az vajon kié – jelezte.
Ígéretes felhasználási kilátások az autóiparban
A kormánybiztos rámutatott, az MI-t az autógyártásban is előszeretettel használják, mégpedig több felhasználási módon: a termékfejlesztésben, a gyártási folyamatok elemzésében, a minőségirányítás területén a képfelismerő algoritmusokban, valamint a tesztelési folyamatokban. Ráadásul ez még csak az eszközoldali felhasználás, ezenkívül az MI be tud épülni magába a termékbe, amelyre jó példa a sokféle parkolási funkció, vagy a gépkocsivezető viselkedésének megfigyelése. – Itt az jelenti a nagy kihívást, hogy milyen módon lehet ezeket biztonságossá tenni.
A zalaegerszegi tesztpályát azért fejlesztettük és működtetjük egyre jobban, hogy olyan eshetőségeket tudjunk tesztelni, amelyek egy önvezető autóval fordulhatnak elő.
Ha egy forgalmi szituációban az önvezető autó nem megfelelően reagált, akkor újra lehet tanítani, ahhoz viszont még sok vizsgálatra van szükség, hogy a hétköznapi használatban balesetmentesen tudjunk ilyen járművel közlekedni – mondta Palkovics László.