Álom a nagy csatornáról

Szentesi Zöldi László
2003. 01. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt hetekben érdekes hírek érkeztek Kínából. Könnyen meglehet, hogy a hatalmas ázsiai ország még az idén embert küld a világűrbe. Alig múlik el nap új kínai szabadalom, világraszóló kísérlet nélkül. Ebbe a sorba illeszkedik a nemrégiben bejelentett nagyszabású terv, az ország északi részét ellátó gigantikus öntözési rendszer kivitelezése.
Az elképzelés nem mai keletű. Mao Ce-tung már fél évszázaddal ezelőtt tervbe vette a Jangce és a Sárga-folyó elterelését, egy soha nem látott, hatalmas csatornarendszer kiépítését. A „nagy kormányos” álma a XXI. század Kínájában valósággá válhat. Összesen 1300 kilométer hosszú, évente negyvenötmilliárd köbméter vizet szállító csatornát építenének ki, ezzel is enyhítve kilenc csapadékban szegény észak-kínai tartomány vízellátási gondjait. A tervezett csatorna hozamát jelzi, hogy az említett negyvenötmilliárd köbméter víz huszonöt évig fedezné New York város vízszükségletét. A vállalkozás nagyságát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy összesen háromszázmillió ember részesül majd az öntözés áldásaiból, köztük Peking lakói is.
A nagyszabású építkezés azonban több szempontból is aggályos. Az nem kétséges, hogy az ütemesen fejlődő Kína képes megvalósítani a pártvezetők és mérnökök álmát, a világ legnagyobb csatornahálózatát. Ne feledjük azonban, hogy hosszú távú tervről van szó, az első eredmények öt év múlva várhatóak, a teljes beruházás óvatos becslések szerint is évtizedek múlva fejeződhet be. Márpedig addig sok víz lefolyik a Jangcén. Lelkesedés ide, népi egység oda, a csatornarendszer összköltsége mintegy hatvanmilliárd euró, ráadásul több mint egymillió embert kell kitelepíteni a csatorna nyomvonalán. A környezetvédők máris megkongattták a vészharangot, és arra figyelmeztetnek, hogy a bővizű Jangce folyó könnyen kiszáradhat. Szóba került az is, hogy a beruházás az évezredes kínai kultúra értékeit veszélyezteti, hiszen a természet átrendezése falvak, műemlékek megsemmisülésével járhat együtt. A helyi viszonyokat jól ismerő elemzők szerint egy ekkora beruházás burjánzó korrupció melegágya lehet, márpedig a pekingi pártvezetés aligha örülne, ha a feketegazdaság húzna nagy hasznot a csatornarendszer kiépítéséből. Nem egyértelmű az sem, hogy beigazolódik-e a kínai szakemberek előzetes vélekedése, miszerint a majdani vízbőség megkétszerezi az északi tartományok mezőgazdasági termelését. A vidéki lakosság fölött Damoklesz kardjaként lebeg a rossz termés veszélye, az elmúlt évtizedekben több tízmillió(!) emberi életet követeltek a megismétlődő éhínségek. Sokan attól tartanak, hogy a folyók elterelése ökológiai katasztrófát okoz. Kínában elevenen él a Jangce 1998-as áradásának emléke, akkor 240 millió ember vált földönfutóvá.
Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a kínai vezetőket elsősorban ideológiai célok vezérelték, amikor meghozták a döntést. A projekt végső soron a kínai kommunizmus erejét és életképességét hirdeti. Bill McGuire brit professzor szerint „klasszikus kommunista beruházásról van szó. Mindig is azt gondolták, inkább meghódítják a földet, mintsem az árral ússzanak.” Alighanem ugyanilyen fontos, hogy a megalomániás célok immáron a kínai nemzet egységét is hirdetik. Nem csak a kommunisták gondolják azt, hogy a föld népességének ötödét adó állam semmilyen tekintetben nem kulloghat az Egyesült Államok és Oroszország mögött. Könnyen meglehet, hogy az idő végül a tervezőket igazolja, és a nagyszabású beruházás embermilliók életét könnyíti meg. Csakhogy a játszma egyelőre kétesélyes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.