Magyarországon a törvény szerint 18 büntetőpont elérése után vonják be a jogosítványt, amit csak az utánképzés sikeres elvégzése után kaphat vissza a járművezető. Szabálysértésért egy, bűncselekményért enyhébb esetben négy, súlyosabb esetben hét pontot írnak a vezető számlájára a jogerős hatósági döntés után. A pontok számát az utánképzésen való önkéntes részvétellel lehet csökkenteni.
A miniszteri tájékoztató megállapítja: a magyar törvényi szabályozás nemzetközi összehasonlításban az egyik legenyhébbnek tekinthető. Ezt a járművezetők is érzik: a rendőrök tapasztalata szerint a bevezetés utáni fél évben még jobban féltek az autósok a ponttól, mint a bírságtól; ezután azonban félelmük alábbhagyott. 2001. január 1-je és 2002. június 30-a között 234 526 pontot osztottak ki 204 818 főnek; az arányokat jól érzékelteti, hogy míg egy pontot 180 852-en kaptak (88,1 százalék); addig kettőt 19 910 fő (9,6 százalék); hármat már csak 3038-an (1,4 százalék). Kilenc pontot két vezető gyűjtött be, a legtöbbet, tizenkettőt egy. A pontok nyilvántartásba vételét egyébként egy sor tényező hátráltatta, a helyszíni nyomtatványok pontatlan kitöltésétől a párhuzamos adatfeldolgozásig.
A pontrendszer első évében, a tájékoztató szerint a személyi sérüléses balesetek száma nemhogy csökkent volna, de kis mértékben emelkedett. Ez akkor is sajnálatos, ha tudjuk: 2000 kiemelkedő év volt az ilyen balesetek tekintetében. Tovább romlott a statisztika 2002 első felében. A minisztérium ezért a pontrendszer szigorítását tervezi, különös tekintettel a legkiszolgáltatottabb közlekedők: a gyalogosok és kerékpárosok védelmére.
Sztálin hosszú árnyékáról
