Szavak, képek – asszociáció

A gondolkodás az ember természetének meghatározó eleme, sajátosságait számos tudományág tanulmányozza. A gondolkodás tartalmaiban, meghatározóiban és működésmódjában egyaránt érinti a biológiát, a társadalomtudományokat, az eszmék történetét, a logikát, a nyelvtudományt és a filozófiát. A következőkben a Pléh Csaba nyelvész-pszichológus által is képviselt pszichológiai megközelítést ismerhetjük meg.

–
2003. 01. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az emberi viselkedés sajátos módon függ a környezeti ingerektől. A kognitív kutatás a gondolkodás nyersanyagát illetően abból indul ki, hogy az emberi gondolkodás sajátos szimbólumokban történik, s nem magukkal a dolgokkal végezzük a gondolkodást. Swift már jól látta ezt, amikor kigúnyolta azokat a laputói nyelvtudósokat, akik már csak azért is kiiktatták a szavakat, hogy takarékoskodjanak a légzéssel.
„Tekintettel arra, hogy a szavak tulajdonképpen mind tárgyakat jelképeznek, sokkal kényelmesebb volna minden ember számára, ha mindjárt magukat a tárgyakat cipelnék a hátukon, kiválogatva azokat, melyek éppen szükségesek, hogy egy bizonyos témával kapcsolatban megmutathassák, miről is akarnak értekezni” (Swift: Gulliver utazásai – Szentkuthy Miklós fordítása).
Viselkedésünket belső leképezések irányítják, amelyek különböző megjelenítési módokban, saját belső törvényeket követve létesítenek kapcsolatot a gondolatok világa és a külvilág között: a viselkedés nem a külső inger, hanem az arról kialakított leképezés függvénye. Ezek a szimbólumok – mint a gondolkodás nyersanyagai – valami helyett állnak, ugyanakkor valaki számára jelenítenek meg valamit, ahogy már a klasszikus retorika is látta. A szimbólumok belső meghatározottságát fejezi ki Kosztolányi is:
„Csak bot és vászon,
de nem bot és vászon, hanem zászló.”
(Kosztolányi Dezső: Zászló)
A belső modellek világának két kitüntetett típusa a képek és a szavak rendszere. Ezek eltérően vonatkoznak a világra, és belső szerveződésük is különböző. A képek az elsődlegesek – mint Nyíri J. Kristóf megfogalmazza: „az emberek elsőbben képekben gondolkoznak, s csak azután szavakban” –, és alapvetően hasonlósági alapon kapcsolódnak a tárgyak világához. A külső képek persze jól mutatják, hogy ez a hasonlóság nem lenyomatszerű, számos szintje van a képek elvontságának is, ami alapvető filozófiai kérdéseket vet fel hagyomány és képi hasonlóság viszonyáról. Ugyanakkor a képek közötti viszony, a képek alkotta rend is sajátos, téri és analóg jellegű. A jelek, vagyis a belső, mentális képek és az általuk jelölt dolgok között ugyanolyan a viszony, a rendszerbeli kapcsolatok képezik le egymást: ami hasonlít a világban, az hasonlít a fejünkben is.
A szavak viszont gyökeresen eltérnek a mentális képektől. Önkényesen kapcsolódnak a tárgyakhoz, a jelölt dologgal fennálló hasonlóság – mint a ’kakukk’ vagy ’zizeg’ szavakban – kivételes és esetleges. A hasonlóság hiányát mutatja a nyelvek eltérése is: ami az angolban ’newspaper’, a franciában ’journal’, a németben ’Zeitung’, a magyarban ’újság’. Emellett a nyelvi jelek belső rendszere, a nyelvre jellemző saját modell sem hasonlósági alapú. Köznapi felfogás szerint a nyelvben külön kezeljük a szabálynak megfelelő jelenségeket és a kivételeket. Kiderült, hogy a tudomány mai állása szerint ez érvényes az idegrendszerre is. A szavak egyrészt jelentésviszonyaikban alkotnak rendszert, nem csupán hangalakjuk szerint (az asztal bútor is), lehorgonyzódnak az észlelés világában. A rendszerben pedig egymásra épülő kategóriák viszonya jön létre. (A veréb madár, a madár állat, az állat élőlény.) Másrészt a szavak sajátos alkalmi kapcsolatba lépnek egymással a mondatokban. E kapcsolódások miatt lehetséges az, hogy „a fiú betörte az ablakot” és „a kő betörte az ablakot” mondatban a fiú is, a kő is alany, de valahogy más jogon azok, hiszen nemigen mondhatjuk, hogy „a fiú és a kő betörte az ablakot”. A mondatszerkezet kijelentéseket jelenít meg, mintegy logikai viszonyokba rendezi a világ végtelen összefüggéseit.
A szókincs és a nyelvtan tehát eltérő módon képezi le a világot, s eltér működésmódjuk és szerveződésük is. A szókincs elemek köré szerveződik, s számos esetleges valóságbeli viszonyt jelenít meg, míg a nyelvtan halmazokra irányul, s működése ebben az értelemben alapul szabályokon. A szavak, miközben a képzeteknél elvontabb, bizonyos vonásokat kiemelő rendszert alkotnak, sajátos kapcsolatban maradnak észlelési vonatkozásukkal.
Az emberi gondolkodás belső szerkezetére nézve a klasszikus kor óta kétféle felfogás kínálja magát. Az egyiket a gondolkodás asszociatív, a másikat strukturális-logikai felfogásának nevezzük.
Ezt a kettősséget az újkori gondolkodás kezdeteitől fogva megtaláljuk mint az empirista és a racionalista gondolkodás kettősségét. Az asszociatív gondolat tanulásközpontú elv, és olyan emberképet feltételez, amelynek igen kevés kiinduló megkötése van az elme belső szerveződésére nézve. Ezzel szemben a strukturális elv a racionalisták jellemzője, és azzal a meggyőződéssel jár, hogy a gazdag mentális szerveződés valahogyan az elme sajátja, Istentől vagy a genetikától kapjuk.
A mai kognitív kutatásban is alapvető mozgatótényező ez a két felfogás. Számos változatuk kizárólagos. A kapcsolatelvű, konnekcionista felfogás mindent az elemi kapcsolatalakításra vezet vissza, minimális strukturális előfeltevéssel és igen erőteljes tanulási algoritmusokkal. Ez a felfogás azt vallja, hogy az asszociációba lépő elemek között nincsen lényegi vagy értelmes kapcsolat, s a mentális építkezés alulról felfelé halad.
A szigorú struktúraelvűek viszont a veleszületett szerveződést, a tiszta önkibontakozást hirdetve a gondolkodás logikáját többnyire a nyelvi szerveződéssel azonosítják. Leibniz nyomán feltételezik, hogy van egy belső nyelv, a „gondolat nyelve”, amely az élményeket nyelvi formába szervezi. Ez a felfogás a „gondolat nyelvét” velünk születettnek véli, s nemcsak a tanulást, hanem magát az asszociatív szerveződést is jelentéktelennek tartja.
A radikálisok mellett sok olyan felfogás is van, amely összeegyezteti a két nézetet. Ezek a szokásrendszerből vezetik le a mentális struktúrát, és úgy gondolják, hogy ami a leírás magasabb szintjén még mondatszerkezet vagy logika, alacsonyabb szinten puszta izgalmi mintázat egy neurális hálózatban. Nem akarok most választani az izgalmas alternatívák közül. Inkább olyan példákat szeretnék bemutatni a saját kutatásainkból, amelyekből kiderül, hogy a kétféle meghatározottság, az asszociációk és a struktúra világa egyszerre és egymást áthatva létezik. Egyik példám a mentális szótárból, másik a nyelvtani szabályokból indul ki.
A megértés folyamata nem passzív leképezés. Mindig elébe megyünk a bemenetnek. Ez a hatás elvárásokon alapul. Az elvárásokban kitüntetett szerepe van a mentális szótárnak, aminek következtében a megértés során állandóan elővételezési asszociatív hatások érvényesülnek. A szavak mintegy elővételezik más szavak felismerését: a medvéről eszünkbe jut a méz, a kutyáról az ugatás és így tovább – ezek a feltüremlő asszociátumok segítik a megértést, előfeszítik annak folyamatát.
Az asszociatív hatások fontos jellemzője, hogy gyorsak és ostobák: nem veszik figyelembe a teljes összefüggést.
A filozófia és a pszichológia visszatérő kérdése, hogy milyen viszony van a jelrendszer, annak használata és a gondolkodás között. A huszadik század során is váltogatták egymást azok az elméletek, amelyek szerint:
– a nyelv mint kész rendszer vezeti a gondolkodást;
– a nyelv használata, a beszéd irányítja a gondolkodást;
– a gondolkodás irányítja, és szabja meg a nyelv működését;
– a kettő között kompromisszumok vannak: a világ leképzésének sajátos önfejlődései vannak, a nyelv azonban mint a figyelem irányítója befolyásolja, mi is válik fontossá számunkra egy adott kultúra beszélőiként.
Magam a kompromisszumos elmélet híve vagyok. Ezek a különböző felfogások a nyelv, a megismerés és a társas élet legkülönbözőbb területein érvényesülnek: vizsgálhatjuk azt, mikor jelenik meg az anyanyelv hatása a hangok észlelésére, hogyan irányítja a szókincs a színek megjegyezhetőségét, vagy megjelennek-e a társas viszonyok kulturális eltérései a nyelvhasználatban. A teljes panoráma helyett egy területen illusztrálom, hogyan is képeződik le egymásra nyelv és megismerés. Ez a terület a téri gondolkodás és a téri kifejezések viszonya.
Vannak átfogó elméletek – ilyen példul Piaget felfogása –, amelyek abból indulnak ki, hogy a téri nyelv sem kibontakozásában a gyermeknél, sem a nyelveket összehasonlítva nem önkényes, s ezért azt hangsúlyozzák, hogy a gondolkodás és az észlelés játszik itt meghatározó szerepet. Ennek az elképzelésnek a mai, kibontott változata jelenik meg Jackendoff és Landau elméletében. A nyelvben aszimmetria van a forma és a téri viszonyok kódolásában: a formaérzékeny, állandóan bővülő, nyitott rendszerrel – amely megkülönbözteti a poharat, a csészét és a bögrét – egy formára kevésbé figyelő, zártabb rendszer áll szemben, amelyben csak alapvető dimenziókat különböztetünk meg.
A nyelv és a téri megismerés kapcsolatának vizsgálatában kulcsfontosságú a korai gyermeknyelv vizsgálata. Milyen téri kifejezések jelennek meg legelőször, és vajon a nyelvek közötti esetleges eltéréseknek a kifejezésrendszerben van-e hatásuk arra, hogy mi az elsődleges a gyermekek számára, s hogyan kezelik egy-egy nyelv beszélői a teret? Vajon a biológiai érveléssel élő erős univerzalizmusnak van-e itt igaza?
A kísérleti vizsgálatok és a spontán beszéd megfigyelése alapján egyaránt elmondható, hogy vannak a nyelvi rendszerre vetített preferenciák a téri kifejezések elsajátítását irányító rendszerben.
A perceptuális-kognitív tényezők tehát alapvetően befolyásolják az elsajátítást, vagyis a gondolkodás vezeti az elsajátítást. Ugyanakkor jellegzetes ráhangolódás is van az adott nyelv rendszerbeli jellemzőire. A célra figyelés fontos fejlődési segítő („csizmahúzó”), s nem egyszerűen a felnőtt nyelvstatisztika leképezése. A célkódolás kiemelt segítőelv az „ösvény” szempontját is kötelező érvénnyel használó, irányhármassággal jellemzett nyelvekben. A következő tényezők azt mutatják, hogy a nyelv visszahat a tér kezelésére, illetve az önfejlődés lehetőségére utalnak:
– a ragok mindennél könnyebben tanulhatók;
– a ragokat az egész konfigurációra értelmezzük;
– a részneveket a tárgy bizonyos tájékaira vonatkoztatjuk;
– a nyelv elindította sajátos téri perspektívák kialakulása nem túl korai folyamat, még az óvodáskor végén is tart.
Hogyan keletkeztek a reprezentációs rendszerek?
A különböző gondolati megjelenítések sajátosan kapcsolódnak egymáshoz az evolúcióban is.
„Mai agyunkban a logikus gondolatok és következtetések lefolyása olyan ösztönök pörlekedésének és harcának felel meg, amelyek egyenkint, önmagukban mind nagyon logikátlanok és jogosulatlanok; mi rendszerint csak e harc eredményeiről értesülünk” (Friedrich Nietzsche: A vidám tudomány – Szabó Ede fordítása).
Egymásra épülve, a korábban keletkezett megjelenítéseket megőrizve hozzák létre a teljes rendszert. Merlin Donald (2001) általános koncepciója szerint az emberré válás tulajdonképpen három egymást követő reprezentációs rendszer kialakulásának tekintendő. A három reprezentációs rendszer lényege az eltérően szerveződő tudás. Kezdetben ez a folyamat evolúciós jellegű: gondolati rendszereink nem tudatos ellenőrzés alatt bontakoztak ki. Az emberré válás három fordulatát a mimetikus kultúra, a mitikus kultúra és az elméleti kultúra megnevezéssel jelöli. Donald felfogásában a főemlősök tudatossága az epizodikus kultúra, a mentális képek szintjéig jut el. Az epizodikus kultúrában ismereteink velünk történt dolgokra vonatkoznak, és tudásunk mindig kontextuális. Az igazi emberi fordulatot a szociális szemantika megjelenése hozza, amelyben megvalósul a közös tudás. Ennek első formája, a mimetikus kultúra a testi leképezést használja – ez Donald felfogásában mintegy másfél millió évvel ezelőtti folyamat. Ez már szándékos és nyitott rendszer, de meglehetősen konzervatív.
A konzervatív mimetikus kultúrát felváltó nyelv kialakítja az elbeszélő és a kategorikus gondolkodás világát, s felgyorsítja a társas összehangolást és a változást. Az írás, majd a nyomtatás megjelenése további átszervezést jelent gondolkodásunkban. Kialakítja az objektív tudás eszményét, megváltoztatja az életmódot – a jelenséget Nyíri (1994) is elemzi –, de megváltoztatja az emberi emlékezetszervezést is. A könyvek tára nemcsak új világokhoz vezet, hanem felszabadítja belső tárainkat is, ettől fogva jobban tudunk gazdálkodni emlékeinkkel.
Donald értelmezésében már a mimetikus kultúrában előtérbe került a szociális játékrendszer, megjelentek a szervezett „oktatási formák”, a közös reprezentációkon keresztüli koordináció – például a közös vadászat lehetősége – és a koordinációban való újítás is. Mindeközben elkezdődött az a forradalmi változás is, amelyet Tomasello (2002) döntő változásnak tart az emberré válás során: az érdeklődés mások gondolatai iránt, reprezentációk kialakítása mások reprezentációiról. Ez teszi lehetővé magát a kultúrát is, s azt, hogy tanuló és tanító lények legyünk, akik a saját gondolkodásukról is kialakítanak elméleteket. Remélem, ez az eszmefuttatás is ehhez a törekvéshez tartozik.

Tisztelt Olvasóink! A Mindentudás Egyetemének elsőadás-sorozata január 20-án folytatódik. A szünet ideje alatt azoknak a korábbi előadásoknak az összefoglalóit olvashatják, amelyeket a Magyar Nemzet Magazin melléklete még nem közölt, mivel lapunk csak októberben kapcsolódott be az előadások népszerűsítésébe. A fenti szöveg Pléh Csaba szeptember 23-án elhangzott előadásának rövidített, szerkesztett változata.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.