Amikor az üzlet állja a kiadásokat

2003. 02. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár számos előírás, rendelet védi a fogyasztók érdekét, a fogyasztóvédők tapasztalatai szerint a szabályokat csak akkor ismerik meg a vevők, amikor már problémájuk van a megvásárolt termékkel. A fogyasztóvédők azt tanácsolják, hogy csak olyan, megbízható helyen vásároljunk, ahol nyugodt körülmények között fel lehet próbálni a terméket. Erre a piacok kevésbé alkalmasak. A vásárlásról a vevőknek mindig bizonylatot kell kapniuk, s ezt a vásárlási tájékoztatóval együtt meg kell őrizniük.
A vásárlók minőségi kifogásainak intézését egy 1978. évi rendelet szabályozza: a ruházati termékekre hat hónapos szavatossági jog vonatkozik. Az üzlet akkor köteles a vevők kifogásával foglalkozni, ha utóbbiak a fizetési bizonylatot is be tudják mutatni. Gervainé Ritter Csilla, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főtanácsosa lapunknak elmondta, hogy amennyiben a kereskedő egyetért a panasszal, azt saját hatáskörben rendezheti: ez történhet javítással, árleszállítással, a termék cseréjével, vagy a vételár visszatérítésével. Ha a termék értékcsökkenés nélkül nem javítható, akkor a vevő dönti el, mely lehetőségek közül választ. Ha a vásárló és a boltvezető között vita merül fel, a boltvezető köteles három napon belül a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szakvéleményét megrendelni. A főtanácsos rámutatott, hogy a kereskedő ez esetben sem postaköltséget, sem vizsgálati díjat nem számíthat fel. Egyébként a szakvélemény megkéréséhez jegyzőkönyvet kell felvenni, amelyben a kifogást rögzítik, s amelybe akár a panasszal élők is beírhatják megjegyzésüket. Gervainé aláhúzta: a vevőnek a jegyzőkönyvet alá kell írnia, lakcímét fel kell tüntetnie, mert ennek hiányában a felügyelőség nem vizsgálja meg a terméket. A fogyasztóvédelem szakvéleménye a boltra nézve kötelező.
A főtanácsos hangsúlyozta: amennyiben a minőségi hiba orvosolható, azt nyolc nap alatt el kell végeztetnie az üzletnek. Ha az üzlet nem hajlandó a kifogással érdemben foglalkozni, vagy alapos szakvélemény esetén rendezni a problémát, azt a panaszosnak a vásárlók könyvébe be kell írnia, s a fogyasztóvédelmi felügyelőséghez kell fordulnia. A kereskedőknek érdemes a panaszokkal komolyan foglalkozniuk, mert ennek elmaradása esetén a rájuk kirótt bírság akár a százezer forintot is elérheti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.