Bár számos előírás, rendelet védi a fogyasztók érdekét, a fogyasztóvédők tapasztalatai szerint a szabályokat csak akkor ismerik meg a vevők, amikor már problémájuk van a megvásárolt termékkel. A fogyasztóvédők azt tanácsolják, hogy csak olyan, megbízható helyen vásároljunk, ahol nyugodt körülmények között fel lehet próbálni a terméket. Erre a piacok kevésbé alkalmasak. A vásárlásról a vevőknek mindig bizonylatot kell kapniuk, s ezt a vásárlási tájékoztatóval együtt meg kell őrizniük.
A vásárlók minőségi kifogásainak intézését egy 1978. évi rendelet szabályozza: a ruházati termékekre hat hónapos szavatossági jog vonatkozik. Az üzlet akkor köteles a vevők kifogásával foglalkozni, ha utóbbiak a fizetési bizonylatot is be tudják mutatni. Gervainé Ritter Csilla, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főtanácsosa lapunknak elmondta, hogy amennyiben a kereskedő egyetért a panasszal, azt saját hatáskörben rendezheti: ez történhet javítással, árleszállítással, a termék cseréjével, vagy a vételár visszatérítésével. Ha a termék értékcsökkenés nélkül nem javítható, akkor a vevő dönti el, mely lehetőségek közül választ. Ha a vásárló és a boltvezető között vita merül fel, a boltvezető köteles három napon belül a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szakvéleményét megrendelni. A főtanácsos rámutatott, hogy a kereskedő ez esetben sem postaköltséget, sem vizsgálati díjat nem számíthat fel. Egyébként a szakvélemény megkéréséhez jegyzőkönyvet kell felvenni, amelyben a kifogást rögzítik, s amelybe akár a panasszal élők is beírhatják megjegyzésüket. Gervainé aláhúzta: a vevőnek a jegyzőkönyvet alá kell írnia, lakcímét fel kell tüntetnie, mert ennek hiányában a felügyelőség nem vizsgálja meg a terméket. A fogyasztóvédelem szakvéleménye a boltra nézve kötelező.
A főtanácsos hangsúlyozta: amennyiben a minőségi hiba orvosolható, azt nyolc nap alatt el kell végeztetnie az üzletnek. Ha az üzlet nem hajlandó a kifogással érdemben foglalkozni, vagy alapos szakvélemény esetén rendezni a problémát, azt a panaszosnak a vásárlók könyvébe be kell írnia, s a fogyasztóvédelmi felügyelőséghez kell fordulnia. A kereskedőknek érdemes a panaszokkal komolyan foglalkozniuk, mert ennek elmaradása esetén a rájuk kirótt bírság akár a százezer forintot is elérheti.
Orbán Viktor: Lázárt elvesztettük! + videó
