Lebegő státustörvény

Stefka István
2003. 04. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre inkább úgy tűnik, hogy az Európai Unió Kelet-Közép-Európával foglalkozó főtisztviselőinek meghatározó személyiségeit nemigen érdeklik a csatlakozni kívánó országok nemzetiségi, kisebbségi gondjai. Több határon túli magyar vezető szerint a jelenlegi magyar kormány a státustörvény kiürítésén fáradozik. Ezekről a kérdésekről beszélgettünk Duray Miklóssal, a szlovákiai Magyar Koalíció Pártjának ügyvezető alelnökével.
– A csatlakozás hogyan érinti a szlovákiai magyarságot? A státustörvény elfogadottá válik Szlovákiában is?
– Egy kicsit furcsának tartjuk, hogy ilyen hosszúra nyúlik a módosítás a kedvezménytörvény vitájában. Mi azt gondoltuk, hogy ezt múlt év őszére lezárjuk, és nem hozzák összefüggésbe az EU-csatlakozással. Kivéve a munkavállalás kérdését, a diszkrimináció tiltását, valamint a pozitív lépéseket a kisebbség érdekében. Az utóbbi kettő uniós elv, amit a kedvezménytörvénynek is alkalmaznia kell.
– Az Európai Unió tagországai azonban nem szeretik használni a kisebbség, a nemzetiség védelmének fogalmát, inkább általánosságban az emberi jogokról beszélnek.
– Ez nem annyira érdekes, hiszen az emberi jogok gyűjtőfogalma ennek a kérdéskörnek is. De a diszkrimináció tilalma és a hátrányos helyzetűek kedvezményezése együttesen azt eredményezi, amit a státustörvény megfogalmazott.
– Tehát akkor okafogyottá válik a státustörvény a szlovákiai magyarok esetében?
– Egyáltalán nem; ugyanis a szlovákiai magyarok helyzete, az identitásukkal, a jogállásukkal kapcsolatos problémák, a megmaradásuknak a feltételei az uniós csatlakozással nem változnak. Ami megváltozik: például a határok átjárhatósága a korábbiakhoz képest könnyebb lesz, a munkaerő-vándorlás, a tőkeáramlás, az áruforgalom oda irányul, ahol nagyobb a potenciál.
– A magyar helységnévtáblák kihelyezése, a magyar nyelv használata, a magyar iskolák működtetése nem okoz majd gondot?
– Sajnos, a csatlakozás ezeket nemigen befolyásolja. Emlékeztetnék arra, hogy a státustörvénnyel kapcsolatban a szlovák miniszterelnök meg a külügyminiszter miként fenyegetőzött, miszerint ellentörvényt hoznak, ha a szülőföldön oktatási és nevelési támogatásban részesülnek a felvidéken élő magyarok. Az ilyen, nem eurokonform megoldásokat egyáltalán fontolgatni az EU-csatlakozás küszöbén, azt a gondolkodást jelzi, hogy a csatlakozás közeli tényének semmiféle befolyása nincsen a kisebbségi ügyek rendezésében.
– Vajon miért halasztotta a szocialista–szabad demokrata kormány a Magyar Állandó Értekezlet (Máért) összehívását?
– Nem tudom az okát; de azt látom, hogy ahány módosítási változatát kaptuk kézbe a státustörvénynek, az az előbbihez képest mindig rosszabb volt – azaz távolabbra került az eredeti törvénytől. Tehát a törvény kiürítésének szándéka továbbra is megvan. Például a magyarigazolvány eddigi jogérvényesítési szerepe háttérbe fog szorulni. Aztán utat nyit abba az irányba, hogy olyanok számára is legyen hozzáférhető a támogatás rendszere, akik nem rendelkeznek magyarigazolvánnyal, vagy nem is esnek a törvény hatálya alá.
– Tehát például nem magyarok?
– Igen, erről is szó van.
– Magyarország és Szlovákia az Európai Unióhoz való csatlakozása a döntő szakaszához érkezett. Végül is a felvidéki magyarságnak ez mit fog hozni?
– Két dolgot kellene tudatosítani. Az egyikről már beszéltünk, hogy az uniós elvek közül a diszkrimináció tiltása és a pozitív diszkrimináció elve szabad utat ad mindazoknak az elképzeléseknek, amelyeket a státustörvényben is megfogalmaztak. A másik: a törvénynek olyannak kell lenni, hogy az alkalmazhatósága ne ütközzön a szomszédos ország belső törvényeivel. Kezdettől fogva tudjuk, hogy a státustörvény nem ütközik egyetlen szomszédos ország belső törvényeivel sem. De itt van a legnagyobb probléma, mert az, amit a törvény nem tilt, azt akarják politikailag megtiltani Szlovákiában, úgy, mint a kommunista időkben. A tisztázatlan helyzet miatt lebegtethető mindmáig a státustörvény módosítása. Számomra ez érthetetlen, ugyanis két héttel ezelőtt elmondta a szlovák külügyminiszter, hogy ők nem hajlandók semmiféle kétoldalú megegyezésre a törvény alkalmazását illetően. Csak a meglévő struktúrákat hajlandók erre rendelkezésre bocsátani, mint például a szlovák–magyar alapszerződést. Ez viszont elfogadhatatlan.
– Akkor miben mulasztott a jelenlegi magyar kormány, hogy a státustörvény nem működik?
– Abban, hogy azokat a politikai érveket komolyan veszi, amelyeket kimondottan a magyarellenesség szül, noha ott van a szlovákiai belső jogszabályok rendszere, amelyek gyakorlatilag szabad utat adnak a törvény alkalmazásának.
– Véleménye szerint mikor hívják össze a késleltetett Máértot?
– Állítólag május elején lenne a találkozó. Mindenesetre a magyar kormány kezében van, hogy mikor lesz ebből egy módosított törvény. Sajnos, annyira elkéstünk vele, hogy emiatt már ebben az évben sem fognak működni a támogatási rendszerek. Amiatt, hogy ilyen lebegtetett állapotban van a törvény, több felháborító eset jutott tudomásunkra. Például azt a szlovákiai magyar nyugdíjast, akinek magyarigazolványa van, és szeretne Magyarországon vasúton utazni, azt a MÁV magyar jegykezelője magyar rendőrséggel szállíttatja le a vonatról, nem fogadja el a nyugdíjas korát igazoló magyarigazolványt. Holott ez a státustörvény által biztosított kedvezmény járna a felvidéki magyar nyugdíjasnak. Én ezt a felháborító esetet azért említem, mert a lebegtetés, a bizonytalanság lehetővé teszi az ügyhöz ellenségesen viszonyuló emberek garázdálkodását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.