Átalakított szolgáltatási rendszer

A jövőben leginkább az olcsóbb, de az utazóközönség számára elérhetőbb kínálattal kíván megjelenni a piacon a magyar légitársaság, az üzlet-, illetve kereskedelempolitikát is ennek a célnak rendelik alá – közölte Sándor László, a Malév Rt. elnök-vezérigazgatója. A nehéz gazdasági helyzetben levő és jelentős adóssággal rendelkező Malév Rt.-nek jól jönne a csatlakozás egy nagy szövetségi rendszerhez, amit belső és külső okok egyelőre nem tesznek lehetővé.

Putsay Gábor
2003. 09. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kedvezőbb helyzetbe kerülne a nemzeti légitársaság, amenynyiben csatlakozhatna egy korábban létrejött, ám folyamatosan formálódó szövetségi rendszerek egyikéhez, hiszen az útvonalhálózat bővülésével jelentősen növekedne a bevétel, az átszállások is egyszerűbbé válnának, és néhány ráfizetéses járatot is nyereségessé lehetne tenni. Erre a csatlakozásra ismételten várni kell – annak ellenére, hogy a téma időről időre napirendre kerül, és a piaci trendeknek ellentmondó optimizmusban eddig nem volt hiány – hiszen a légitársaság gazdaságilag nincs irigylésre méltó helyzetben, és globális szinten sem rendeződött még a piac a 2001-es terrortámadás és a háborús események miatt. Bár a Malév Rt. vezetése év elején 2003-ra nullszaldót ígért, a számításokat keresztülhúzta az iraki háború és a SARS-járvány, nem tett jót továbbá az sem, hogy év közben a pénzügyminiszter javaslatára szinte egyik napról a másikra menesztette az ÁPV Rt. a légitársaság teljes menedzsmentjét. Az idei üzleti évet veszteséggel zárja a társaság – ennek mértéke a tavalyi 2,3 milliárd forintot is meghaladhatja –, ám ha jövőre sikerülne nyereségessé, illetve önellátóvá tenni a céget, mint ahogy azt Sándor László, a Malév Rt. elnök-vezérigazgatója tervezi, még mindig nehézzé tenné a helyzetet a több milliárd forint adósság.
A Malév Rt. legnagyobb eséllyel az Air France vezette Sky Team szövetségi rendszerhez csatlakozhatna. Mint ismert, a magyar cég 2001-ben kereskedelmi partneri szerződést kötött a világ jelenleg negyedik legnagyobb légitársaságával, a holland KLM-mel (az együttműködés a Budapest–Amszterdam útvonalra terjed ki), amely éppen az Air France légitársasággal egyesül. A Malév számára ez a folyamat rövid távon késleltetheti a csatlakozást, hiszen a fúziót követően megkezdődik egy konszolidációs folyamat, a magyar cég számára pedig cseppet sem előnyös, hogy a Sky Team csoport tagja az egyik legnagyobb vetélytárs, a CSA cseh légitársaság.
A szövetségi csatlakozástól függetlenül jelentős változásokra készül a Malév Rt. vezetése, hiszen a versenytársak is megteszik a szükséges lépéseket. Mint azt Sándor László elnök-vezérigazgató egy genfi tájékoztatón elmondta, a legfőbb cél olyan működési és értékesítési rendszer kialakítása, amely olcsóbb szolgáltatásokat tesz lehetővé, ám ezzel együtt egy szélesebb utazóközönség számára válik elérhetővé a repülés. Fontos – tette hozzá –, hogy a bevételeket növeljék, illetve a cég pénzügyi helyzetét rendbe tegyék. Az európai járatokon hamarosan megszűnik az alacsony kihasználtságú első osztály, és a fedélzeti kiszolgálási rendszert is átalakítják.
A Malév Rt. idén is új járatokkal bővítette hálózatát (Split, Genf, Krakkó), ám a jövőben csak azokat az útvonalakat tartják meg, amelyek rentábilisak. A spliti járat iránt igen nagy az érdeklődés, Krakkóba viszont kevés utas utazik Malév-gépen, ezért utóbbit várhatóan leállítják. A tengerentúli járatoknál is változások várhatók (New York, Torontó), mivel a Malév Rt. értékesíti a hosszú távú repülésre alkalmas két Boeing 767-es gépét. A szolgáltatást ugyanakkor fenn kívánják tartani, a tervekben közös üzemeltetésű járatok szerepelnek, ami anynyit jelent, hogy más légitársaságok gépein foglal, illetve vásárol üléseket a Malév Rt.
A tervek között szerepel ugyanakkor a kelet-európai piac bővítése. A hat Fokker 70-nek idén lejár a bérleti szerződése, hármat azonban megtart a Malév, mivel nagyon kedvező ajánlatot kaptak a járművek tulajdonosaitól. A Malév Rt. jelenleg négy Bombardier CRJ–200-as repülőgéppel rendelkezik, a további hat járműre meglévő opciót nem hívják le.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.